Daily Archives: June 1, 2015

01.06.2015 – stenton – 13 km

Het is nog steeds vreemd weer. Zonnige perioden wisselen elkaar af met somber weer en het waait nog steeds erg hard. Voor vandaag is regen voorspeld later op de dag dus we gaan gauw op pad voor een rondje. Vorig jaar deden we dit rondje ook, maar toen konden we eigenlijk de juiste weg niet vinden. Nu weten we precies waar we heen moeten dus dat scheelt.

We parkeren in Stenton en gaan op pad. Eerst richting Presmennan Wood. Daar startten we de vorige keer overigens (met heel warm weer). Even over de weg waar geen kip rijdt overigens. We waren helaas allebei even vergeten hoe de weg ook alweer loopt….. Lekker op en neer met de nadruk op ‘op’. Maar niet getreurd, we can do this.

Al snel zijn we op weg en ik doe rustig aan vandaag na de HM van gisteren. Geen haast, lekker kijken en foto’s maken. De route leent zich ook helemaal niet voor hard rennen ofzoiets. We gaan als het goed is straks naar een heel mooi stukje met uitzicht op een watertje. Maar zover is het nog niet. Als we aan het einde van de weg komen, slaan we rechtsaf. Vorig jaar konden we nog even uitpuffen en de koetjes bewonderen, nu staat er niks. Ik ben een keer tijdens een run rechtdoor gegaan de wildernis in. Dat was echt een lastig rondje. Nu gaan we rechtsaf en rennen lekker naar beneden. Daarna bij de cottages waarvan er ooit eentje te koop stond linksaf over de boerderij en over het pad een stukje klimmen. Dat valt niet mee met de fiets dus wandelen we even naar boven. Ook prima voor mij overigens. Als we weer een beetje vooruit kunnen, begint het te regenen. Naast de wind, hebben we dus nu ook te maken met regen. Jammer maar helaas want het uitzicht straks is erg fraai maar een beetje mooi weer hebben we dan wel nodig.

Gelukkig houdt het al snel op met regenen en wordt het zelfs gewoon weer zonnig. We boffen dus enorm vandaag. We hobbelen door over het pad. Vorig jaar hadden we de route uitgezet die rechtdoor zou gaan, maar toen liepen we verkeerd en kwamen uiteindelijk bij het mooie watertje uit. Ik ben uiteindelijk vorig jaar wel over de juiste route gegaan maar dat echt geen feest toen. Nu weten we de weg en gaan door en al snel komt het meertje in beeld. Het is nog steeds mooi!

Langs het water, door het hek het bos in. We weten al dat het pad straks ophoudt en dat het dan eventjes lastig wordt met de fiets maar daarna kunnen we weer vooruit. We genieten er wel van ook al is het soms een beetje bikkelen.

Het bos is goed te doen en al snel zijn we bij het uitzichtspunt. Even genieten en een foto maken! Daarna rechtsaf over het veld waar vorig jaar schaapjes liepen. Ik loop voorop en zie ineens wat groters dan schapen en lammetjes. Koeien!

Ze staan nog ver weg maar ik stop om te kijken. Ik zie kalfjes en moeders. De nog jonge kalfjes liggen bij het hek en dat is geen goed nieuws. S. is inmiddels ook bij me en we kijken naar de dieren. Ik besluit dat we er niet langs zullen/kunnen gaan. Eerst maar eens kijken of we aan de onderkant van het weiland erlangs kunnen komen. Daar is het leeg, de dieren staan allemaal aan de andere kant. Maar terwijl we naar de andere kant van het weiland afdalen, komt een grote zwarte koe luid loeiend op ons afrennen. Stop! Ga weg! Ik ben even bang dat ze met haar geloei de andere koeien ook alarmeert maar die staan alleen nog maar te kijken van grote afstand. We besluiten door te lopen naar de rand van het weiland en ineens komt ze weer dichterbij. Oprotten! Ze komt weer tot stilstand. Ik pak twee grote dikke takken van de grond en geef er eentje aan S. Trucje van de visser die ik tegenkwam op de BAW. Daar kunnen we goed mee zwaaien! We wachten even tot de koe weer tot rust is gekomen. De rest staat nog steeds ver weg. We wagen het erop en wandelen langzaam langs de rand van het weiland. Even komt de koe weer loeiend dichterbij maar door het zwaaien met de dikke stok druipt ze toch af. De rest is nog steeds niet geinteresseerd gelukkig en er blijkt zelfs een enorme stier in de groep te staan zien we nu. Van schrik hebben we helemaal geen foto gemaakt van de grote zwarte koe. Maar uiteindelijk komen we heelhuids aan de andere kant van het weiland en kunnen we weer schuin omhoog steken naar het pad waar we heen wilden. Even uitpuffen en een foto maken van de schaapjes. Die doen tenminste niks.

Ik moet er wel om lachen. Dit soort dingen kost enorm veel tijd op een run. Ik heb er op de BAW ook een paar keer mee te maken gehad. Toen vonden de jonge pinken ons een keer bijzonder interessant en renden keihard op ons af. Maar we komen er deze keer zonder kleerscheuren van af.

We vervolgen onze weg over een pad met heerlijk geurende Gaspeldoorn dat zo lekker ruikt. We staan zelfs even stil om te ruiken. Heerlijk! Je wordt er helemaal zonnig van omdat het een beetje naar zonnebrandcreme ruikt.

Na het pad over het erf van een boerderij en dan rechtsaf de weg op. Dat loopt weer even lekker en we maken vaart. Linksaf langs een lief huisje en uiteindelijk rechtsaf weer richting een boerderij waar we door een kudde schapen lopen en even over een ford moeten. Ik gebruik daar even de fiets want ik hoef niet per se zeiknat te worden als het niet hoeft. Daarna zijn we alweer bijna bij Stenton.

Leuk om weer gedaan te hebben en het uitzicht op het watertje was weer prachtig. Beetje jammer van die enge koeien deze keer, maar wel weer een run met een avontuur.

Op naar de volgende run!