Monthly Archives: August 2020

31.08.2020 – hulshorst – 10 km

Vandaag gaan we weer op stap. De heide is nog steeds prachtig en het is zo mooi dat we maar weer wat kiekjes gaan maken van het paarse spul. Eerst even aan de overkant piesen en poepen en daarna naar de heide. Ik hobbel eerst het gewone rondje en daarna lopen we weer over de zandverstuiving naar het einde richting de klarenweg. Ik vind het zo bijzonder dat er ook heide bloeit op het zand! Alleen die sparretjes staan een beetje raar maar die zullen ze wel weer gaan weghalen denk ik. Ik maak weer volop kiekjes van het moois en van mijn schatje tussen de bloemetjes.

Terwijl ik loop over de heide en geniet van het moois, is S. en een vriend van even verderop in het huisje bezig met de schutting en de verlichting. We hebben bewust een paar dagen vrij gehouden om wat dingetjes te doen. Ook wel weer even lekker eigenlijk om even niets te hoeven daar maar een beetje te rommelen. Dat zal hierna wel weer even duren voordat we die kans krijgen want het zit allemaal behoorlijk vol. Straks maar eens even gaan kijken bij de mannen of het al opschiet. De schuttingen die we met het busje hebben opgehaald in Hoogeveen bevallen in ieder geval niet zo dus daar gaan we iets anders doen. Afwachten maar hoe het allemaal wordt, het moet in ieder geval wel klaar einde van de week!

augustus 156 km – 2020 totaal 1220 km

29.08.2020 – hulshorst – 13,5 km

Vandaag ga ik weer op pad voor een rondje. Gisteren kon ik lekker uitslapen na de rare dag eergisteren maar vandaag zijn we weer vroeg uit de veren. Volgens mij kan het wel wat later inmiddels want het is niet meer warm en de zon komt ook pas later op dus voor het licht kunnen we ook al later weg. Fleur kan het ook wel. Maar goed, rond 7 uur start ik de Garmin al en gaan we op pad. Eerst even plassen. Het heeft flink geregend en het bos is echt nat. De grashalmen zijn ook nat dus mijn schoenen en sokken zijn meteen doorweekt. Nou ja, als we straks regen onderweg krijgen, worden we ook nat dus so be it. Fleur poept vrij snel en daarna gaan we naar de overkant. Het is redelijk rustig op de snelweg en ze reageert ook al iets minder gespannen als we over het viaduct lopen. Wie weet komt ook dat weer goed. Als ik daar loop, bedenk ik ineens dat de wereld er eergisteren anders uitzag. S. en ik zouden die ochtend theorie examen gaan doen. Dat deden we, en allebei haalden we het. Daarna hebben we met de gehuurde bus waar we in reden in Coevorden rietmatten opgehaald voor het vakantiehuis. Dat lukt ook allemaal prima. In de auto belde ik mijn moeder die uitslag zou krijgen van het biopt. Dat was foute boel helaas, en een operatie volgt. Niet helemaal onverwacht maar toch….. Een uurtje later kreeg ik een mailtje van mijn buurvrouw of ik misschien even bij Daan wilde zitten zodat zij de tuin in zou kunnen. Hij was nogal onrustig geweest. Wij moesten nog naar huis rijden en daarna moest ik Fleur even doen maar ik was er uiteindelijk rond 14.30. Ik had net de huisarts zien vertrekken en kwam tegelijkertijd met de thuiszorg. Ik dacht dus eigenlijk dat het helemaal niet meer nodig zou zijn dat ik kwam. Maar om een lang verhaal kort te maken: ik heb daar ruim 2 uur gezeten bij een stervende buurman. En nu loop ik dus weer naar de heide. Twee dagen later en inmiddels met een foute diagnose voor mijn moeder in mijn hoofd en een buurman die er niet meer is. Raar! Maar goed, nieuwe dag nieuwe kansen. Wij zijn lekker buiten samen en maken er dan maar het beste van!

We hobbelen over de Brandsweg en als ik bij de afslag ben die ik had willen nemen, besluit ik door te lopen naar het einde. Toch nog even heide kijken! We hobbelen over het pad rechtsaf. Ondertussen zijn de koekies alweer op dus het ontbijt zit er alweer in. Maar eten gaat steeds beter en gisteren at ze zelfs spelenderwijs gewoon brokjes uit haar eigen bak dus wie weet wordt dat ook nog wel wat!

Ik neem weer het tijdkijkerpad en geniet van de heide. De kleuren zijn niet erg mooi met dit licht jammer genoeg maar het blijft leuk. Ik zie helaas geen wild en totaal geen sporen. Toch voel ik me nog steeds beloerd op dit stukje. Merkwaardig maar waar. Bij het einde van het pad kom ik een dame tegen met 2 loslopende honden die ze aan de riem doet. Dat moet immers ook dus ik vind het best. Ze loopt enorm te schelden op die dieren en eentje blaft. Ik hobbel rustig voort en sla rechtsaf. Ik twijfel nog even of ik het tweede pad terug zal nemen waar ik altijd sporen zie maar ik besluit vandaag toch gewoon de gebruikelijke weg te nemen. Dat is al lang genoeg en als ik straks door dat kruip door sluip door paadje moet lopen, ben ik helemaal niet blij. Langs het pad zie ik een prachtige zwam. Chicken of the Wood zou het heten en het is eetbaar. Het ziet er ook best lekker uit eigenlijk. Maar ik heb al moeite met broccoli en zalm dus toch maar niet. We hobbelen door en slaan rechtsaf richting het paadje naar de heide. Ook hier nog geen fraai licht helaas maar de heide staat er nog goed bij dus wie weet.

Ik hobbel nog even naar het bankje aan het andere pad om naar de heide te kijken en ga daarna weer richting fietspad. Geen wild gezien vandaag wel veel sporen op het laatste stukje en ook veel luchtjes merkte ik aan Fleur. Ik laat haar nog lekker even rennen op het zand in haar blootje. Ik kom even de Herder tegen die we kennen maar dan zijn ze beiden nog aan de riem gelukkig. Anders gaat het wel erg hard allemaal samen. Maar Fleur scheurt weg als ze los is en rent als een idioot rond. Ik wil wel eens weten hoe snel dat nou gaat eigenlijk. Ik geniet ondertussen van het zonnetje dat toch gekomen is en maak wat foto’s. Uiteindelijk is ze zo moe dat ze zelf om water vraagt en lijn ik haar ook aan zodat ze niet weer gaat rennen. Net een klein kind! Terwijl we terug lopen, komt er ineens een schapendoes aanrennen vanuit het niets. Die klimt bijna meteen zowat op Fleur dus ik schreeuw me schor. Uiteindelijk schrikt hij van me en druipt toch af. In de verte zie ik een poppetje aan komen slenteren over het zand. Ik schreeuw nog wat verwensingen en hobbel verder naar huis. Na 13.5 km staan we weer voor de deur.

* 13,5 km

augustus 146 km – 2020 totaal 1210 km

27.08.2020 – hulshorst – 9,5 km

Vandaag ben ik ook alweer vroeg op pad. We gaan om 11 uur theorie examen doen in Hoogeveen voor het vaarbewijs. S. gaat ondertussen een huur busje ophalen omdat we rietplaten mee willen nemen die verder nergens te krijgen zijn. Ik hobbel mijn korte rondje met Fleurtje maar maak nog wel even een kort uit-ren-rondje over het zand en maak weer heide foto’s. Het blijft prachtig dit jaar! Ruim op tijd ben ik weer thuis en even later komt S. ook aanrijden met de bus en boodschappen. We gaan eerst nog even samen ontbijten en zijn daarna klaar voor vertrek richting het examen centrum. Zal mij benieuwen hoe de dag verder loopt met alles wat we gepland hebben.

* 9,5 km

augustus 132 km – 2020 totaal 1197 km

25.08.2020 – hulshorst – 9 km

Vandaag gaan we weer op stap voor een rondje. Niet al te ver want we waren eergisteren al verder op weg vanwege de mooie heide. Het is gelukkig niet meer zo heet! We nemen een andere route dan normaal zodat ik eens kan kijken hoe de heide er verderop op het zand bij staat. Ik vind het wel erg fraai dit jaar en kan me eigenlijk niet herinneren of het vorig jaar ook zo mooi was. Er gebeurt verder niets tijdens het rondje dus alleen wat foto’s.

augustus 123 km – 2020 totaal 1187 km

23.08.2020 – hulshorst – 14 km

Vandaag is het gelukkig niet meer zo warm maar we vertrekken toch vroeg. Ruim voor 7 uur zijn we dus al op pad en omdat Fleur snel poept, steken we de snelweg en het spoor over voor onze run. Gelukkig is het vandaag zondag en is het rustiger op de snelweg. Deze keer reageert ze al niet meer zo sterk op de auto’s als de vorige keer. Zo vervelend dat die malloot zo toeterde destijds want we hebben er dus nu nog steeds last van. Maar goed, ik doe normaal, blijf deze keer stil en loop gewoon met haar de weg over. Na het wild hek aan de andere kant starten we met onze run. Ik heb weer lekkers bij me. Deze keer ongeveer 90 gram want dat is genoeg voor de ochtend. Geef ik teveel, dan wil ze straks niks meer en schieten we alsnog niet op. Als we over het fietspad hobbelen wil ze wel al wat hebben uit mijn zakje. Ze pakt alles voorzichtig aan en vindt het allemaal leuk. Zo ver zijn we dus inmiddels al. Ik wil vandaag weer naar de heide dus we lopen helemaal naar het einde van het fietspad en slaan rechtsaf. Ik geniet al van het mooie paars naast me. Het is alleen vandaag echt geen lekker weer, dus het licht is niet zo erg mooi nu. Bij het tijdkijkerpad maak ik wat foto’s maar deze keer besluit ik eens door te lopen over dat pad. Ik ken het eigenlijk helemaal niet dus vooruit maar! Ik geniet van het moois en loer ondertussen om me heen of ik sporen zie van de wolf. Iemand fotografeerde laatst een zittende wolf en dat is geen goed teken. Die dieren moeten echt wel weglopen voor mensen dus ik ben benieuwd wat er de komende periode gebeurt nu. Volgens mij moet het hier ergens in de buurt zijn….. Natuurlijk zie ik niks en ik zie helemaal geen wild deze run. Wel heide en ik maak dus ook volop foto’s. Inmiddels is het zakje voer ook alweer op. Dat zit er maar vast in. Water hoeft madam tot twee keer toe niet.

Als ik op een bekend pad weer uit kom, besluit ik gewoon rechtsaf te gaan en weer terug te keren. De afstand lijkt me prima dan als ik weer thuis ben. We hobbelen dus via het bospad terug, en lopen daarna weer een stukje over de heide.

Op de zandverstuiving besluit ik even door te lopen omdat ik ook daar heide zie. Volgens mij veel meer dan vorig jaar maar dat moet ik nakijken in de foto’s. Ik kan me niet herinneren dat dit deel zo mooi was en ik geniet en schiet plaatjes ondanks de miezer regen. Fleur loopt lekker zonder haar tuigje te rommelen op dit stukje. Ik keer op een gegeven moment om en besef dat ik dit jaar nog een keer door zou moeten lopen richting de Klarenweg om daar de heide te bekijken tussen de Klarenweg en de volgende overgang. Volgende keer dan maar! Inmiddels zijn we hartstikke nat geregend maar dat deert me niet eigenlijk. Als we thuis zijn, staat er 14 km op de teller. Mooie run en mooie dingen gezien. Op naar de volgende run.

augustus 114 km – 2020 totaal 1178 km

21.08.2020 – hulshorst – 8 km

Vandaag een kort rondje. We hebben weer een wissel dus ik ga wel lopen, maar niet al te lang omdat ik dan liever wil zwerven en geen idee heb hoe lang we onderweg zijn. Ik wandel dus even met Fleur aan de overkant voor een poepje en vertrek daarna voor de run. Ik loop ons gewone rondje via het fietspad en de heide en laat haar daarna nog even een rondje door het bos lopen voor een extra plasje. Op deze manier wissel ik het een beetje af en hoeft ze niet als een idioot over het zand te gaan rennen. Deze keer at ze een beetje teveel onderweg (135 gram) dus dat lijkt me geen goed idee. Na 8 km staan we weer voor de deur. Vanmiddag na de wissel nog lekker even zwemmen!

* 8,5 km

augustus 100 km – 2020 totaal 1164 km

19.08.2020 – hulshorst – 13 km

Vandaag zijn we weer super vroeg op pad. Ruim voor 6.30 lopen we al buiten voor ons rondje. Eerst even wandelen aan de overkant voor het plasje natuurlijk. Dan zitten de eerste 2500 m er alweer op! Daarna gauw naar de overkant. Ik wil vandaag weer naar de heide om te kijken hoe alles er nu bij staat. Het wordt zonnig dus ik heb een blauwe lucht en opkomende zon. Ik hobbel over het fietspad naar het einde en sla rechtsaf. Op het tijdkijkerpad maak ik weer een paar kiekjes van Fleur en de mooie paarse heide. Daarna loop ik via een paadje parallel aan het fietspad verder en kom direct uit bij de speelplaats. Dat is leuk en ik besluit over de speelplaats te lopen richting de kijktoren. Vorige keer liep ik een andere route. Op de speelplaats staat een grote houten beer. Fleur schrikt zich te pletter en trekt me bijna van mijn sokken. Ik ben natuurlijk pissig want het doet nog pijn ook met die smalle taille band waar ze aan vast zit. Ik neem haar rustig mee naar de beer en vervolgens gaat ze er nog tegenaan staan ook om te kijken. Rare hond. In plaats dat ze nou meteen even kijkt wat het nou is….. Ik loop verder en zie nog een houten wolf staan verderop.

Het licht is erg mooi aan het worden maar het valt niet mee om mooie plaatjes te maken. Zo met de doorkomende zonnestralen door de boomtakken is het wel aardig geworden denk ik. Ik durf nog niet goed naar boven te klimmen en Fleur beneden te laten zitten zoals ik vorig jaar nog met Zivaatje deed. Dat komt wel weer. Zo hobbelen we dus verder over het pad, en gaan weer terug richting het bos. Inmiddels heeft Fleur het grootste deel van haar ontbijt al achter de kiezen. Ik zie deze keer ook weer helemaal geen dieren maar wel veel sporen langs het bos. Er loopt dus genoeg! Ik probeer goed te luisteren maar zie echt niks jammer genoeg.

We hobbelen terug richting de heide en daar maak ik ook nog wat fotootjes. Aan het einde van de run laat ik haar nog lekker even bloot over het zand rennen maar het wordt inmiddels al echt warm dus ik vind het wel genoeg voor vandaag. Na 13 km staan we weer voor de deur.

augustus 91 km – 2020 totaal 1156 km

17.08.2020 – hulshorst – 8 km

Gisteren zijn we heerlijk gaan varen en was het super heet. Zelfs zo warm dat we Fleur moesten beschermen tegen de zon met een kussen boven haar koppie. Toen we op een eilandje bij Harderwijk zijn gaan aanmeren, ben ik met haar het water in geweest om af te koelen. Maar vandaag is het flink afgekoeld en is het 15 graden als we op pad gaan. Even snel een rondje dan maar! De heide wordt steeds mooier dus binnenkort weer een wat langere run voor wat mooie foto’s voor de website en voor facebook.

augustus 78 km – 2020 totaal 1143 km

15.08.2020 – hulshorst – 8,5 km

Gisteren heeft het even kortdurend keihard geregend. Zo hard dat de garage weer is ondergelopen. Nou ja, vooral doordat S. de deuren ineens open deed. Soort sluis effect. Van druppelsgewijs tot een overstroming. Beetje jammer wel want het was weer een hoop werk om alles droog en goed te krijgen. Vanmorgen is het dus wel wat afgekoeld zou je denken maar dat valt tegen. We vertrekken al met 20 graden en dan vochtig en klam dus dan weet je het wel. Maar goed we gaan gewoon op pad voor een kort rondje. Om 6.45 vertrekken we. Ik loop gewoon het korte rondje. Op het bankje ga ik even zitten en Fleur eet daar een reepje en wat brokjes. Het schiet echt nog niet op met het eten. Wanneer wordt dat nu eens normaal? Daarna hobbelen we verder en lopen naar de zandverstuiving. Je kunt op de heuvel het spoor zien dat het regenwater gisteren getrokken heeft toen het naar beneden stroomde. Zo hard regende het dus! Na ruim 8 km staan we weer voor de deur. Op naar de volgende run.

* 8,5 km

augustus 69 km – 2020 totaal 1135 km

13.08.2020 – hulshorst – 12,6 km

Gisteren en eergisteren heb ik heel vaak gezwommen. Gisteren 3 keer. Heerlijk! Vandaag ga ik weer een rondje proberen met Fleur. Het is 6.20 als we vertrekken. Als het lopen lekker gaat, wil ik eigenlijk wel de heide bij de Stakenbergweg gaan bekijken waar ik vorig jaar met Ziva gelopen heb. Eerst maar eens kijken hoe het allemaal loopt. We hobbelen over de Brandsweg en ik ga aan het einde rechtsaf. Dat is een tijd geleden dat we zo gelopen hebben! Daarna kijk ik even naar de heide rechts van me waar ook een stukje tijdkijker pad loopt. Mooi allemaal al!

Daarna hobbelen we verder en steken de Stakenbergweg over en bekijken het stukje heide daar. Ja heide. Maar niet echt mooi of bijzonder nog dus ik ga later wel weer kijken. Eerst maar terug langs de bijenkorven. Dat wordt weer smikkelen van heidehoning volgend jaar. Nou ja S. dan, ik niet. We hobbelen verder en ik maak nog wat kiekjes.

De zandverstuiving is nu echt te warm inmiddels voor Fleur dus ze gaat nog even lekker los tegenover het huis. Op naar de volgende ronde!