Daily Archives: March 4, 2015

04.03.2015 – belford circular – 27 km

Vandaag wederom mooi weer en aangezien ik gisteren een rustdagje had en tevergeefs wachtte op spierpijn na de 60 km ultra van zaterdag, besloot ik maar lekker op pad te gaan. Rugzak mee, route bestudeerd en gauw op weg!

Ik wilde vandaag niet alleen een stukje verder lopen dan gemiddeld, maar ook ‘lang’ onderweg zijn. We moeten dat immers in mei ook doen, voer dagen achter elkaar. Voor woef is volgens mij de afstand niet eens bepalend, maar wel uren onderweg en datzelfde geldt eigenlijk ook voor mij. De route die ik had uitgekozen kon ik dus net zo lang maken als ik wilde en ik had alle tijd. Het is inmiddels alweer een stukje later donker, dus geen enkel risico op invallende duisternis.

We starten op de bekende plek in Belford en nemen het begin van de route die we al enkele keren gelopen hebben. Ik blijf dit een heel erg mooie route vinden en het is jammer dat de vergezichten niet echt overkomen op een foto. Want mooi is het en met dit prachtige lenteweer en de vogels die overa in de heggen fladderen en zingen, krijg je een blij gevoel.

Woef doet aanvankelijk een beetje sloom en ik controleer voor de zekerheid haar pootjes. Ik zie niks, howel er overal snoeisel ligt van de heggen (met doorns). Ik loop dus maar een stukje door en maak wat foto’s.

Al snel neem ik een andere route en sla rechtsaf richting het noorden en richting Holy Island. Dat is een pad dat eerst omhoog loopt over een veld. Daar staat ineens een enorme schuur met een wagen ervoor van Belford Sunnyhills Farm Shop. Free range eggs. Dat staat op de wagen. Free range? In een schuur? Ik kijk nog eens goed maar ik zie inderdaad ook kippen lopen op de velden rond de schuur. Maar erg weinig. Ik zou wel eens binnen in de schuur willen kijken. Ik dacht eerlijk gezegd dat de eitjes van de farmshop daar inderdaad van de kippen rond de farm zouden komen, maar die komen dus hier vandaan blijkbaar. Weer wat geleerd.

Ik loop verder en zie ineens een geweldig uitzicht richting Holy Island. Wow wat gaaf zeg. Ik zie de causeway, het dorpje en ook het kasteel. Dat is echt erg mooi. Ik ben nu al blij dat ik deze nieuwe route heb genomen. Elke keer weer wat nieuws ontdekken. Vandaag kan het, ik heb alle tijd. Als ik een stukje verder loop, moet ik wer over een boerderij waar ik word aangesproken over het pootje van de hond. We kletsen wat en ik zie ineens dat de man lama’s in de wei heeft staan. Leuk! Ze hebben prachtig uitzicht!

Ik neem afscheid van de man en de lama’s en loop verder. Een stukje rechtsaf en het plan is om daarna weer linksaf zuidwaarts te gaan en zo terug te komen op het pad dat ik normaal loop. Maar ik kijk nog eens op de kaart en ik zie dat ik ook rechtdoor kan lopen en dan via een andere weg weer op het pad kan komen. Dan heb ik een langer nieuw stuk dus zo gaan we het doen. Dat valt niet mee moet ik bekennen want het loopt hier aardig op en neer. De wind is ook stevig en waait op dit stuk even verkeerd en maakt het nog zwaarder. Maar het is afwisselend qua route. Beetje pad, beetje weg maar steeds mooi en met mooie vergezichten.

Ik ben toch verrast als ik zie waar we uiteindelijk het bekende pad weer opkomen. Maar ik herken het hier, en vanaf hier kan ik weer even een stukje doorlopen. Ik ga straks het bos in, en in het bos zal ik de St Cuthberts Way nemen richting Holy Island. Ik ga daar niet helemaal heen, dat haal ik niet en bovendien moet ik dan de A1 oversteken en daar heb ik ook geen zin in.

Ik ben heel erg verrast als ik de afslag neem want ik kom ineens in een echt volwassen bos. Normaal loop ik hier maar een stukje doorheen maar op de kaart had ik al gezien dat er echt bos was. Ik ben gek op bos en het ruikt lekker. Waf en ik hobbelen door en af en toe kijk ik op de kaart als ik een afslag zie, want als ik bij het uiterste punt ben straks waar ik wil omkeren, moet ik via een of andere weg ook weeg terug naar beneden dus ik hou mijn ogen open hoe ik kan lopen.

Voorlopig gaan we nog goed en ik geniet van het bos en de omgeving. Op een gegeven moment kom ik op een heel open stuk waar het uitzicht op Holy Island weer ontzettend mooi is. Ik ben best hoog, dus er valt aardig wat te zien onderweg als het bos even open is.

Dan verandert het pad ineens van een mooi pad in een raar rommelig pad. Slecht onderhouden en lastig beloopbaar. Dit is notabene de route van zowel St Oswalds Way als St Cuthberts way. Ik ben verbaasd want het pad dat ik normaal neem, ik nog beter begaanbaar dan dit. Met slecht weer moet dit werkelijk een modderboel zijn. Maar uiteindelijk komen we weer op een breed veld en vervolgen we onze weg.

Als ik bij de boerderij kom, kijk ik op de kaart welke kant ik op zal gaan. Het lijkt me ver genoeg noordwaarts nu dus ik besluit terug te gaan en sla linksaf. Volgens de kaart kan ik het bos weer in en een aardig stuk zuidwaarts lopen via een pad.

Dat blijkt ook de kloppen. Het is een prima pad waar duidelijk vele gbruik van wordt gemaakt door wagens die aan het kappen zijn op andere dagen. Maar het loopt prima en af en toe kijk ik op de kaart of ik nog goed loop. Dat is maar goed ook, want ergens twijfel ik over een pad en als ik nog eens op de kaart kijk en om me heen kijk, zie ik dat achter een omgevallen boom inderdaad een pad ligt: het pad dat ik moet hebben. Dat loopt een beetje raar en wordt uiteindelijk een pad met enorme diepe geulen van wagens die daar blijkbaar zijn geweest. Met een beetje regen zou dit niet te doen zijn geweest vrees ik. Waf springt dapper overa overheen en doorheen en al snel zijn we weer op een normaal pad. Daar loop ik aanvankelijk weer verkeerd, want ik stuit op de crags en moet dus terug maar het pad had ik wel degelijk gezien. Zonder kaart zou ik hier nergens komen vrees ik.

Ook hier een beetje raar pad met omgevallen bomen waar woef en ik ons doorheen worstelen. Ik vind het wel een grap eigenlijk. In ieder geval zal mijn wens om lang onderweg te zijn wel uitkomen.

Ik zoek op een gegeven moment tevergeefs naar een pad dat me verder moet leiden en neem na veel zoeken toch een ander pad. Dat loopt prima en is erg mooi. Maar dan ineens houdt het pad op. Ik kijk op de kaart. Klopt, er is geen pad meer. Maar toch staat er een paaltje met een pijltje dus ik kan wel ergens heen. Ik kijk op de kaart. Rechtsaf is maar een klein stukje rimboe waarna ik op mijn bekende pad terecht kom, maar het pijltje staat de andere kant op gericht. Ik zie op de kaart niet waar ik uitkom dan. Ik kies voor rechtsaf naar mijn eigen pad. Dat loopt vreselijk en ik keer om. Dan misschien maar het kortere stukje rimboe van de pijl? Maar als ik kijk op de kaart waar ik dan heenloop, besuit ik toch weer om te keren en te kiezen voor zekerheid aan het einde van het rimboepad. Ik hoop alleen dat ik niet op een of ander raar hekwerk zal stuiten!

Maar tot mijn verrassing kom ik op een bekende plek in het bos uit waar ik normaal ook loop. Geen hek niks en ik kan gewoon weer mijn weg vervolgen via bekend terrein. Eindelijk geen zoeken meer op de kaart. Ik ga nu gewoon de weg vervolgen die ik ken en loop in de richting van de Cave.

Als ik bij een veld kom met schapen zie ik ineens een kraantje in de muur en ik besluit woef even wat water te geven. Na veel aandringen neemt ze twee kleine slokjes.

Dan hobbelen we al richting de Cave en daar ga ik lekker even in de zon zitten. Er zitten ruim 20 km in de benen en het is prachtig weer. Over 7 km ben ik weer bij de auto en ik zal de wind nu in de rug hebben en lekker naar beneden kunnen hobbelen. De rest van de weg is gesneden koek. Ik ben toch best moe. Ik ben al lang onderweg en het voortdurend op de kaart kijken is ook vervelend. Maar ik heb wel genoten. Terwijl ik lekker zit te zonnen komt er een hiker aan. We raken natuurlijk aan de praat en babbelen honderduit over kleding, tenten en andere dingen. Ik had heerlijk mijn nao puff aangetrokken want ook al zit je in de zon, na het rennen ineens gaan zitten betekent snel afkoelen. Die pullover is echt zalig en ik ben blij dat ik die in mijn rugzak had gestopt. Waf gaat ook op haar gemakje erbij liggen en geniet van de zon op haar bolletje.

Na verloop van tijd besluit ik dat het toch maar eens tijd wordt weer op pad te gaan. Ik trek mijn pullover uit, doe mijn hoofdband op en trek mijn handschoenen aan. Voor eventjes want het is nog steeds prachtig weer maar je koelt echt snel af Volgende keer moet ik gewoon lekker op de mat gaan zitten die in de rugzak zit.

Ik maak nog even een foto van het uitzicht en loop nog even naar de rotsen verderop het pad.

Daarna nog maar 6 km naar de auto. Ik hobbel naar Swinhoe farm, loop over het veld met de paardjes, langs het weiland en over het rare hekje dat voor woef nu gesneden koek is. Ze klimt de trap op zonder op of om te kijken en weet al waar we heen gaan. Ik ook en zo langzamerhand mag de route wel klaar zijn. Ik ben ontzettend lang onderweg geweest maar het was leuk en mooi. Raar idee dat ik zaterdag 60 km liep en nu nog niet de helft. Als je dan kijkt hoe lang ik nu onderweg was in vergelijking met zaterdag….. Idioot gewoon. Maar wel leuk en lekker. Op naar ons volgende avontuur dan maar weer.