Daily Archives: December 27, 2015

27.12.2015 – inverawe to pier – 24 km

Vorig jaar liep ik deze route op eerste kerstdag. Dat verraste me, want blijkbaar heb ik S. toen in het huisje achtergelaten. Niet leuk maar dat had vast te maken met het weer. Toen had ik mooi weer met fraaie mistflarden rond de bergen en je hebt voor deze route ook wel een beetje helder weer nodig en als het even kan ook zonder wind. Ik liep eens deze route (deels) met een harde wind en dat is geen feest want je hebt alle energie al nodig voor de route zelf zonder ook nog eens van je sokken geblazen te worden.

Maar we hadden dit jaar gezien dat het vandaag mooi weer zou worden dus hadden we al besloten dat we vandaag deze route samen zouden doen. Ik wilde het mooie piertje zo graag aan S. laten zien! We twijfelden alleen een beetje aan de fiets want eergisteren had de fiets nog een lekke band en de route vandaag zou nou niet echt over gebaande paden gaan…. We hadden dus een soort strijdplan gemaakt wat we zouden doen als de band weer lek zou rijden….. Maar we gingen dus vol goede moed op pad en parkeerden de auto op de parkeerplaats en maakten ons klaar voor vertrek. Het was inderdaad een mooie dag maar met 3 graden best frisjes zo tijdens de warming up. Ik had dus lekker mijn aeroloft jackje weer aan onder mijn jack en zelfs een beanie op mijn hoofd. Voor woef hadden we de cloudchaser. Daar heeft ze totaal geen last van en het houdt haar net wat warmer zodat ze niet stijf wordt na afloop.

Het begin is niet alleen erg steil maar heeft ook nogal scherpe en lastige stenen. Aangezien we niet meteen in de eerste kilometer lek willen rijden, neemt S. de fiets eerst maar mee aan de hand. Uiteindelijk start ik alvast want de fiets is toch sneller dan ik natuurlijk.

Het begin is overigens al meteen prachtig. Je ziet vanaf hier de quarry aan de overkant van het water waar we een paar dagen geleden nog hebben gelopen. Altijd leuk en met dit mooie heldere weer ook erg mooi zichtbaar.

Na een kleine drie kilometer komen we bij het bootje aan waar ik vorig jaar ook even wat foto’s maakte. Dat is een heel mooi punt en ook nu moesten we daar weer even kijken natuurlijk. Ik wist al dat het begin langzaam zou gaan omdat het allemaal zo mooi is. Eigenlijk is er na elke bocht wel wat moois te zien.

Even verderop is het ook weer prachtig. Je kunt zo ver en weids kijken omdat de weg aardig stijgt op sommige punten. Dat is erg mooi en al helemaal met de besneeuwde bergtoppen en het zonnetje. Het lopen gaat verder prima maar het valt niet zo mee op het fietsje. Maar S. slaat zich er dapper doorheen en geniet wel van de omgeving. We hebben hier ooit een stukje gewandeld maar toen kwamen we niet zo ver!

We hobbelen rustig door en komen op een gegeven moment bij een huisje in de rimboe uit. OP de terugweg zullen we toevallig spreken met de eigenaresse maar nu is het stil en verlaten op een loslopend paard na dat eens komt kijken of we iets lekkers bij ons hebben.

Daarna gaan we een stukje over een open vlakte waar we weer even moeten klimmen….

Ik maak stomme grapjes over een klimmetje van de zoveelste categorie en doe alsof we de tour de france rijden… Maar wafje blijft af en toe voor de fiets staan dus S. is even niet zo in voor grapjes……

Maar waar je kunt klimmen, kan je ook weer naar beneden en bovendien leveren de klimmetjes prachtige vergezichten op.

Het valt allemaal best mee en de kilometers vliegen eigenlijk voorbij met al dat moois onderweg. Voordat we moe zijn, maken we al een lusje rond een huisje en slaan linksaf richting de pier in plaats van rechtsaf zoals ik in 2013 deed. De pier is ons doel voor vandaag! Ik hoop echt dat we mooi licht hebben en dat het mooi is. Vorig jaar viel het licht uiteindelijk net een beetje tegen toen ik er aankwam dus ik heb goede hoop dat het dit jaar mooi is. De zon schijnt namelijk uitbundig en alles is mooi goudgeel verlicht.

Het pad naar de pier is prima te belopen en eigenlijk helemaal niet zo nat en drassig als ik had verwacht. Dat is weer een meevaller en ook voor de fiets is dit prima te doen zonder enge stenen. En dan is daar ineens de pier! Geweldig.

Tsja, beetje veel foto’s maar ik vind het nog steeds een hele bijzondere plek. Het is heel stil je hoort het kabbelen van het water en verder niks. Aan de overkant zie je het huisje bij de pier aan de andere kant waar we al vaker zijn geweest. En dan ineens zie ik iets zwemmen. Is het een otter of een zeehond? Ik weet het niet, ik kan het niet goed zien helaas. Later zie ik het dier nog een keer en ik denk nu dat het een otter is omdat het klein is en de bewegingen lijken op die van een otter. Hoe het ook zij, het is geweldig om in dat spiegelgladde water zoiets te zien zwemmen. Otter of zeehond, allebei leuk.

Als we uitgekeken zijn, moeten we toch echt eens terug natuurlijk. We besluiten dat S. alvast vooruit gaat omdat het eerste stuk terug heel steil is. Ik ga proberen nog een klein stukje verder te lopen om te kijken hoe het pad erbij ligt. Vorig jaar was het drassig en nat. Ik ga het dus maar proberen en wafje hobbelt dapper mee door het water en over de stenen. Een pad kan ik het nou niet echt noemen nee. Ik pak weer een stukje van het strandje zodat ik daar nog even om de hoek kan loeren…..

Achter me is het ook prachtig met de blauwe kleur doordat de zon toch een beetje verwdijnt achter de bergen

Ik zie al dat ik eigenlijk niet veel verder kom. Mijn schoenen en sokken zijn doorweekt en het water is natuurlijk gewoon ijskoud. Woef loopt stoicijns door en doet alsof ze niks voelt. Wat een lieverd is het toch.

Ik zie ineens dat ik wel erg lang heb gedaan over niks en moet dus nu echt terug. Ik waad dus weer door het water en de rommel en zodra ik weer kan lopen, ga ik even vaart maken. Ik hoop maar dat S. me een beetje kan zien vanaf de heuvel waar hij tegenop is geklauterd in de tussentijd.

Hij maakt ondertussen ook wat foto’s van de plek waar hij staat terwijl ik nog aan het lopen ben..en maakt een foto als ik dan eindelijk aan kom lopen.

Vanaf nu lopen we een beetje door. Het fraaie licht is toch weg en foto’s hebben we genoeg… Maar het klimmen en dalen valt niet echt mee. Het loopt prima maar op de fiets is het ook zwaar natuurlijk. Toch hebben we gelukkig wel wat herkenningspunten onderweg waardoor het allemaal niet zo ver lijkt… De schapen, het huisje en dan de plek waar het paardje los liep. Daar praten we eventjes met de eigenaresse die net het paard aan het voeren is en ze vertelt dat ze eigenlijk wel weg wil daar. Ze noemt het ‘met de beauty komt het beast’…. om daar te wonen moet je voor lief nemen dat je steeds dat hele gebied in moet rijden over een weg die eigenlijk geen weg is (met een slagboom ook nog eens want het is helemaal geen weg). En als vrouw alleen is het ook te zwaar (geworden). Ze wil dus vertrekken en daar kunnen we ons van alles bij voorstellen. Zo met de kano aankomen en een nachtje slapen op de oever lijkt me geweldig maar voor meer dan een nacht zou het niks voor ons zijn denk ik, hoewel ik zowel van natuur als van stilte hou. Maar er zijn grenzen…..We nemen afscheid en lopen weer verder.

Dan komt het laatste stukje al in zicht. De klimmetjes en daarna weer langs het bootje. Vanaf daar dus nog maar 3 kilometertjes. Dat laatste stukje is nog even vervelend met steile klimmetjes en rollende stenen en het allerlaatste stuk is misschien niet zo handig met de fiets. Inmiddels is de zon achter de bergen verdwenen. Wat een prachtige dag hebben we gehad. Pakken wat je pakken kunt (of carpe diem, dat klinkt wat vriendelijker) en dat hebben we vandaag dus ook gedaan. Nog even snel een kiekje achter ons van het laatste uitzicht…en dan de fiets weer op de auto zetten. Ik doe nog even snel een cool down.

Ik ben trots op S en op wafje. Die hebben dit stukje toch maar weer mooi gedaan. Mooi was het en gelukkig geen enge dingen deze route. Geen valpartijen en geen lekke banden! Op naar het volgende avontuur. Terwijl ik dit tik, slapen zowel woef als S. Klaar voor een nieuwe ronde!