25.12.2014 – inverawe to pier – 23 km

Vandaag was het eigenlijk heel mooi weer. Windstil, zonnig en met mooie mistflarden rond de bergtoppen. Ook lag er voor het eerst sneeuw op de toppen en dat maakte het helemaal mooi. Reden genoeg dus om weer op avontuur te gaan deze eerste kerstdag! Omdat het windstil was, besloot ik om naar Inverawe Forest te rijden en daar langs Loch Etive te lopen. Dat deed ik vorig jaar voor het eerst en dat was geweldig mooi. Eergisteren liep ik aan de andere kant van het meer vanaf Bonawe Quarry. Ik wist al dat het heel erg op en neer zou lopen, dus ik zou rustig aan doen om niet mijn knie teveel te belasten. Vorig jaar had ik na afloop wel gemerkt dat dit niet een route was die gemakkelijk liep! Vol goede zin dus naar de start! Daar aangekomen zag het er al veelbelovend uit maar ik merkte al snel dat de camera ontzettend veel moeite had om een foto te maken van het landschap met het felle zonlicht en de schaduwen.

Alles is eigenlijk mooi en achter elke bocht is weer een ander vergezicht om te bewonderen. Ik zag al snel de quarry aan de overkant van het water liggen.

Rustig hobbelen woeffie en ik verder en genieten volop van al het moois onderweg. De met sneeuw bedekte toppen, de lekkere geur van de bomen en de heerlijke frisse lucht. Het is een fijne temperatuur. Niet te koud en qua kleding koos ik ook precies goed. Mijn rugzak zit vrij vol met spulletjes om te wennen aan extra gewicht.

Bij het uitzichtspunt met een bootje stop ik weer even om foto’s te maken. Ik weet nu al dat ik met veel te veel foto’s thuis zal komen, ook al omdat ik met verschillende standen probeer een fatsoenlijke foto te schieten. Ik wil zo graag een herinnering aan deze mooie tocht.

Na het uitzichtspunt aan het water gaan we weer verder. Paar klimmetjes en wat schapen ontwijken. Maar die uitzichten! Geweldig.

Over woef hoef ik me op zich geen zorgen te maken. Zij dendert rustig door, waadt door het water, rent op en neer en pakt af en toe een takje om mee te sjouwen. Allen die zwelling is niet fijn. Hoewel het huidje nog steeds wel dicht is, is het nog steeds niet helemaal rustig en neemt de zwelling totaal niet af. Echt vervelend. Het is een week geleden dat ze de nieuwe antibiotica kreeg.

We hobbelen verder en ik neem even de tijd voor wat kiekjes van waf en mij.

Als ik aan het einde van het rechte pad kom, kan ik rechtsaf zoals ik vorig jaar deed, of rechtdoor richting een pier en het pad naar Glen Etive. Ik weet al dat dat voor vandaag te ver is, want het is 7 mile naar Glen Etive waar we met de auto wel eens staan nadat we herten gezocht hebben daar in de Glen. Aan de andere kant van het water zou het maar 4 mile zijn en dat wil ik graag nog doen dit jaar. Het lijkt me geweldig om daar ineens te komen. Het hele rondje zou in theorie moeten kunnen van Inverawe naar Bonawe, dat zou 28 mile zijn maar dan moet ik wel zeker weten dat de paden goed bereikbaar zijn!

Voor nu loop ik dus even door om te kijken en iets nieuws te gaan ontdekken.

Tot mijn verrassing kom ik weer op een prachtig plekje. Een piertje en een soort strandje. Weer een hidden gem zoals aan het andere kant vanaf Bonawe dat ik eergisteren ontdekte.

Ik kijk even rond en waf gaat uitgebreid baden in het ijskoude water. Brrrrrr koud!

Ik loop nog een heel klein stukje door om te kijken hoe het pad eruit ziet maar het is erg nat en drassig. Geen probleem als je een doel hebt maar ik wilde alleen even kijken en besluit dus om te keren. Het is al laat genoeg door mijn gerommel met de foto’s. De terugweg zal een stuk sneller gaan omdat ik geen foto’s meer hoef te maken en dus lekker door zal kunnen lopen.

We gaan dus op weg en ik geniet van alle mooie vergezichten. Ik maak nog wel even een kiekje van een hertje en van het laatste vergezichtje vlak bij de start.

Ik heb nog veel meer routes die ik hier wil lopen. Op naar de volgende run!

In ieder geval ben ik wel over de 3.000 km voor dit jaar ondanks het geringe aantal kilometers in november en december door de operatie en het gedoe rond het huis en woeffie.

Gegevens:

* temp 4

Video van de run met foto’s en filmpjes: