Daily Archives: December 24, 2016

24.12.2016 – dalavich – 15 km

Gisteren heb ik niet gelopen omdat we boodschappen hebben gedaan, maar vandaag gaan we samen weer op pad voor een rondje. Ik heb een rondje uitgezet bij Dalavich, een stukje verder dan waar ik uitgekomen ben op mijn rondje van eergisteren en ook een stukje verder dan het rondje dat een beetje mislukte en een klimrondje werd. Dit zou een recht toe recht aan rondje moeten worden over een normaal – goed toegankelijk – pad met mooie uitzichten. We reden dus vol goede moed richting de start. Het is vreemd weer. Er was een windwaarschuwing voor gisteren waar we weinig van gemerkt hebben. Verder wisselen harde buien met zon dus je moet vooral gewoon naar buiten gaan want het kan elke 5 minuten iets anders zijn. Koud is het ook al niet met een graad of 11.

Als we een stukje van de parkeerplaats bij Dalavich zijn, zien we het pad waar we uit zouden moeten komen aan onze linkerhand liggen. We besluiten daar de auto neer te zetten want we hoeven natuurlijk niet helemaal door te rijden als we ook hier kunnen starten met ons rondje. Zo gezegd zo gedaan en al snel is de fiets van de auto en gaan we op pad. Het eerste stukje loopt eventjes over de weg maar dat is het enige wegstukje want we zullen straks rechtsaf slaan het bos in waar we eerder uit zijn gekomen. Vanaf daar maken we een rondje.

Al snel zijn we bij het pad het bos in en we hobbelen naar boven. Dit is bekend terrein want we liepen dit in tegengestelde richting. We gaan niet linksaf het doodlopende pad in. Ongelooflijk dat het zo’n mooi pad is dat nergens heen blijkt te lopen! We lopen verder en komen weer langs het gekke bordje dat aangeeft dat er mobile signal is op die plek.

Verder en verder gaat het en de klimmetjes vallen niet altijd mee. Maar we komen er wel en rustig lopen en fietsen we voort. Woefje vindt alles best. Inmiddels doen we het regenjasje uit want bloot is veel lekkerder natuurlijk en de regen is inmiddels alweer gestopt.

De route is mooi en het is een prima begaanbaar pad waar we op lopen. We schieten al lekker op en we steken een weg over en lopen richting het meer.

We komen bij een splitsing waar een nieuwe brug gelegd is met een breed pad erachter. Ik kijk even op de kaart maar we moeten links van het watertje blijven. Het grote pad naar rechts en de brug staan niet eens op de kaart. Zal wel alleen voor de kap aangelegd zijn en verder nergens naartoe gaan…. Het watertje waar we langs lopen is heel wild maar mooi om te zien.

We besluiten wafje even wat water te geven omdat we toch even stilstaan om naar het water te kijken en ze net een slokje uit een plasje nam. Helaas blijkt het waterbakje nog in de kano tas te zitten dus verzinnen we a la Mcyver iets anders en geven haar te drinken uit het dekseltje. Dat snapt ze na enig aandringen gelukkig ook wel.

Even verderop staat een diversion naar een wandelpad dichter langs het watertje. Dat paadje gaan we dan maar nemen. S. belooft niet te schelden of te mopperen als het toch niet zo geschikt blijkt voor de fiets…. Mooi is het in ieder geval wel ook al loopt het lekker op en neer. We steken het watertje weer over via een bruggetje en kijken even over het water. Altijd een fijn geluid dat snel stromende water.

Als we en stukje over het pad gelopen zijn, zie ik ineens iets vanuit mijn ooghoek. Een Dipper (waterspreeuw). Wat een kadootje. Ik blijf staan. Ja verdomd het is er eentje die pontificaal op een tak zit te hippen maar geen geluid maakt. Hoe kon ik dat nou opmerken in het voorbij hobbelen? Ik blijf kijken en gebaar naar S. dat hij rustig aan moet komen. Dat deed hij al want het pad is niet helemaal geweldig voor de fiets. Hij komt langzaam dichterbij en ziet de Dipper ook goed. Een foto maken gaat niet vanwege alle takjes maar wij staan echt even een tijdje te kijken naar de knapperd. Uiteindelijk vliegt hij laag weg over het water en gaan wij ook weer verder.

Op dit stukje zijn we ook mensen tegen gekomen. Je zou bijna vergeten dat er ook mensen hier wonen en wandelen want we zien nooit iemand eigenlijk. Ook rond het huisje is er niemand te bekennen natuurlijk. Heel anders dan in het vorige huisje dat meer in de bewoonde wereld ligt.

Een stuk verder lopen we al de parkeerplaats op waar we eigenlijk de start hadden getekend. Er vertrekken twee wandelroutes vandaan maar er hangt ook een bordje dat een wandelroute al is opgeheven maar dat je van harte welkom bent om het bos te verkennen. Idioot toch want dat hoorde ik ook al over Fearnoch. Bezuinigingen… Maar Schotland moet het toch ook hebben van toeristen die hier komen wandelen zou je zeggen. Heel vreemd. Maar wij hebben een goede kaart en kunnen gewoon onze weg vervolgen.

We komen bij de weg uit en steken over. We hoeven gelukkig niet terug over de weg maar nemen de alternatieve 78 fietsroute die langs het water loopt. Dat is een prima begaanbaar pad en nog mooi ook. Het is warm en ik doe mijn sleeves uit. Het zonnetje schijnt zelfs dus we boffen nu wel.

Klik voor groot

Opeens hebben we een prachtige regenboog voor ons als we langs het meer lopen. Ergens regent het dus maar wij hebben het zonnetje nog even!

Het meer is toch wel erg mooi zo naast ons. Eigenlijk zijn de routes uberhaupt erg mooi. Niet alleen een mooi bos, maar ook mooie uitzichten en doorkijkjes. Meer nog dan de oude routes die we rond het andere huisje uiteindelijk gevonden hadden. Dit is dichtbij en mooi. Inmiddels miezert het weer. Als we over het meer kijken zien we wolken met regen en alles in blauwtinten.

Verderop is het weer droog. Ik ben erg blij met mijn gele bodywarmer die wel tegen een stootje kan blijkbaar. Ik word niet nat en blijf lekker warm. De no rain sleeves doen ook hun werk. Onder de kerstboom ligt een paartje van deze sleeves voor S. voor op de racefiets.

Inmiddels zijn we al bijna bij de auto. Als we er zijn keren we nog even om om te controleren of de witte banen die we op de kaart zien nu paden zijn of niet. Ik denk wel eens dat het brandgangen zijn door de bomen en dat lijkt te kloppen. Op de OS kaarten moet je dus geen witte banen volgen want dat zijn geen paden.

Na 15 km staan we weer bij de auto. Dat was weer een leuk rondje en wafje deed het gelukkig ook prima. Op naar de volgende run dan maar weer.