Daily Archives: March 10, 2020

10.03.2020 – foxton hall/hawkill stepping stones – 15,5 km

Eergisteren hebben we het stukje Seahouses/Bamburgh gedaan van de ultra en wat nog rest is eigenlijk vanaf de start naar de stepping stones en vanaf de golfbaan op Foxton Hall naar de stepping stones. Er ontbreken dan nog twee kleine stukjes namelijk Beadnell naar Seahouses wat ook aardig is maar erg kort en het stukje vanaf de golfbaan op Foxton Hall naar Boulmer waar ik het eindpunt had gelegd op een eerder rondje. Op zich is dat laatste stukje niet zo lang, dus als het vandaag een beetje goed gaat, zou ik door kunnen lopen naar Boulmer en weer terug kunnen gaan naar de golfbaan. Het waait alleen vandaag wel keihard dus ik moet maar eens zien hoe het allemaal loopt. Het is ook niet zo zonnig bij vertrek dus vooruit maar…. Eerst richting de golfbaan dan maar! Om 8.15 vertrekken we daar vandaan dus het is maar goed dat ik redelijk vroeg op was en kon vertrekken. Ik heb weer een energy bar bij me voor ukkie. De vorige keren is dat allemaal lekker opgegeten na de run dus dat werkt goed. Geen lege maag! Vanmorgen heeft ze ook eerst al iets gegeten dus dat lijkt ook wat beter te gaan. Ik parkeer de auto en loop richting de golfbaan. Wat een wind zeg! Ik ben benieuwd hoe het loopt allemaal maar volgens mij heb ik wind mee op de terugweg. Ik hoop het maar want het is best een stukje.

Ik hobbel over de golfbaan en neem het pad langs de golfbaan en langs de zee. Ik hou Fleur even aan de riem maar straks mag ze lekker los gelukkig. Al snel hobbelen we naar boven langs de bunker boven de parkeerplaats bij Alnmouth en naar beneden naar de parking aan zee.

Ik kies voor het pad onderlangs vanaf de bunker en dat is dom want dit loopt veel minder steil dan het parallel pad dat ik natuurlijk op de terugweg ga nemen. Ik had dat beter om kunnen draaien. Maar goed, zo kom ik ook beneden en wat moeilijker straks omhoog. Fleur wacht braaf beneden totdat ik haar aanlijn om over de parkeerplaats te lopen. Het is weliswaar nog rustig maar ik doe het toch even.

Op de parkeerplaats was tijdens de ultra een checkpoint. Nu komen de eerste honden uitlaters aanrijden en hobbel ik rustig verder via het dorpje naar de lovers lane bij het speelterreintje. Ik loop langs het haventje dat momenteel bijna droog ligt vanwege het lage water. Ik heb deze route wel eens gelopen met hoog water waardoor ik iet naar Alnmouth kon komen vanaf Boulmer. Daar is dus nu geen sprake van door het getijde. Wie weet kan ik straks verder lopen maar voorlopig is het nog even tegen de wind in boksen richting de stepping stones.

Ik hobbel over straat met Fleur aan de riem en loop over de lovers lane. Hier ook veel wind. Ik ga toch de drone proberen op te laten om een foto van bovenaf te makenook al is er weinig mooi licht. Fleur wacht weer braaf af. Het vliegen gaat niet goed want als ik de drone laat draaien, grijpt de wind het fragiele lichte ding en tolt hij een beetje rond. Gelukkig blijft hij bestuurbaar en kan ik zonder gedoe de drone weer terughalen en op het smalle pad laten landen. Geen goed idee dus met deze harde wind en verder blijft de drone dus in mijn rugzak denk ik.

Ik hobbel verder over het laantje, lijn Fleur weer aan en loop over de brug verder. Ik vergeet even dat er een wandelpad langs de weg ligt waardoor ik stom op de weg loop met Fleur naast me. Even op letten op de terugweg! Dit stukje is vervelend en saai. Ik loop op een pad langs de weg, daarna over de stoep langs huizen. Ik herinner me dit stukje nog wel van de ultra maar ik was vooraf vergeten hoe dit was en hoe saai het was. Ook niet leuk voor Fleur want ze moet dus veel aan de riem.

Als ik de witte brug in zicht heb, kan ik een pad nemen de weilanden in en vanaf daar kan Fleur weer los want dan lopen we langs de rivier en is er geen gevaar meer. Ik neem eerst het pad onderlangs maar dat loopt niet echt lekker en is modderig. Op de terugweg dus maar gewoon verder via het weiland dan maar. Even later zie ik de spoorbrug al liggen. Wat jammer dat de drone niet op kan maar het waait echt veel te hard.

Ik roep Fleur een heel aantal keren terug bij het water. Ik vind dat ze vee te dicht bij het water komt en dat wordt vooral veroorzaakt door alle wapperende dingen die in de rondte waaien door de wind. Ik ben natuurlijk als de dood dat ze naar beneden plettert en wordt meegesleurd door de rivier die redelijk snel stroomt hier. Opletten dus en het is best vermoeiend zo maar goed, we moeten allebei leren! Gelukkig doemt in de verte de boerderij al op. Het pad eromheen en dan langs de rivier is verder dan ik hoopte en me herinnerde maar uiteindelijk zie ik daar in de verte de stepping stones al liggen in de diepte. Daar moeten we heen en dat ga ik ook echt doen. Als we er zijn vindt Fleur het maar gek die dingen maar het water is wel leuk. Poseren op zo’n ding wil ze dan ook nog wel doen!

Na wat foto’s en herinneringen gaan we weer dezelfde weg terug. Ik ben benieuwd of ik de wind nu een beetje mee heb want de heenweg was vrij zwaar met de wind. Eerst even langs de boederij en weer langs het water. Als ik even ergens sta te kijken naar een dipper zie ik in het bosje erachter ineens een hert die wat wilde gaan drinken. Nu zie ik dat de grond is afgevlakt zodat de dieren daar uit de rivier kunnen drinken. Normaal zou dat niet opvallen maar dit is duidelijk een vaste drinkplaats. Nog nooit gezien maar wat leuk. Ik blijf doodstil staan en lijn Fleur even aan. Het hert blijft kijken. Dan zie ik nummer 2! Helaas zijn ze toch zo schuw dat ze niet meer tevoorschijn komen uit de bosjes om echt water te drinken. Jammer maar wat een mooie ontmoeting zo!

Verderop ligt de spoorbrug alweer. Ik heb Fleur nog even aan de riem gehouden en ik hou haar aan de riem omdat ik een Pointer aan zie komen. De Pointer komt blij aanrennen en wil niet meer weg. Dan krijg ik het aan de stok met de bazin. Of ik even wil wachten omdat de hond niet meer met haar mee wil. Dat wil ik op zich wel maar het is een beetje gedoe en als ze ineens aan de riem van Fleur begint te trekken dan zeg ik dat ze daarmee moet stoppen. ‘don’t be so touchy’ zegt ze. Ik vind het niet nodig dat ze aan mijn hond gaat zitten dus ik snap het probleem niet maar goed. ‘It is not your countryside you know?’ bijt ze me toe. ‘But it is your dog’ probeer ik nog maar dat helpt niet. ‘My God I was enjoying my day until I met you’ krijg ik te horen waarom ik ‘same here’ antwoord. Uiteindelijk vraag ik maar of ze het goed vindt als ik haar hond bij zijn halsbandje pak en zo komt de hond alsnog bij zijn bazin terecht. Ze zegt nog sorry voor haar uitval maar het onheil is natuurlijk al geschied. Ik loop door en verwonder me over deze ontmoeting. Ik was ook niet vriendelijk misschien toen ze aan Fleur begon te sjorren maar dat lijkt me niet gek. Bovendien was ik netjes gestopt om haar het hondje te laten pakken. Maar goed. Gek hoe zoiets dan loopt eigenlijk. Ik moet er wel om lachen eigenlijk en hobbel weer rustig door.

Al snel zijn we weer over het weiland en lopen we alweer over de stoep richting de rotonde in Alnmouth terug naar de brug over het water. Ik kan de route dromen. Deze keer netjes over het pad langs de brug natuurlijk en ik maak een kiekje van het water. Daarna door het hekje richting de lovers lane met de gekleurde huisjes links en het uitzicht over het watertje. Ik heb het idee dat het weer straks nog wel eens zou kunnen opklaren eigenlijk.

Vanaf het haventje weer naar de parkeerplaats en klimmen richting de golfbaan. Inmiddels is het druk met golfers dus opletten dat ik geen balletje tegen mijn kop aan krijg. Grappig genoeg wacht Fleur netjes totdat ik er ook ben als ik naar boven moet klimmen. Dat deed Ziva ook altijd! Kennelijk loopt Fleur inmiddels wel ‘met’ me.

Daarna via de golfbaan richting de zee. Ik ga toch eens kijken of ik naar Boulmer kan komen want het is inmiddels prachtig weer geworden!

Ik loop even verkeerd op de golfbaan en stuit op een muurtje bij de parking. Ik moet het pad ernaast hebben natuurlijk en al snel sta ik op het strand. Inderdaad inmiddels prachtig weer!

Het vervelend is dat het zo ontzettend hard waait, dat ik nu makkelijk richting Boulmer ren, maar dan weer terug moet met windje tegen. Gezien de afstand die er dan op de teller komt, besluit ik dat dus niet te doen. Ik rommel even met Fleurtje op het strand en maak een kiekje van de huisjes waar ik eigenlijk heen had gemoeten. Niks aan te doen. Ik ga terug. Wafje worstelt zich ook tegen de wind in terug naar de strandopgang.

Ik zie bij het hekje richting de golfbaan dat ze hier stenen hebben gegooid in de hoop de erosie van de duinrand te beperken. Ben benieuwd of dat werkt.

Ik doe woefje haar jasje aan in de auto en rijd naar Pets at home in Alnwick dat op een kwartiertje rijden ligt. Daar ben ik nu dichterbij dan vanaf huis dus ik ga wat boodschappen doen voor Fleur en wat lekkers halen bij Sainsbury. Bij Pets at Home kwam ik eigenlijk voor wat blikken Country Hunter maar bij het weg gaan zie ik ineens een zakje met gevriesdroogd vlees dat een complete dinner is. Zou dat iets zijn voor Fleur onderweg? Lekker licht, geen vieze handen en gezond? Ik besluit een zakje te kopen en open de klep van de auto. Ze vindt het heerlijk en in no time is het zakje leeg. Ik ga terug naar de winkel om er meer van te kopen maar ze hebben maar 6 zakjes op voorraad. Die neem ik vast mee in ieder geval. Lijkt me ideaal. Ook koop ik een road runner van ezydog. Ze hadden niet de vario 6 maar wel deze dus ik ga eens kijken of het wat is. Nu eerst richting huis!