Daily Archives: November 9, 2016

09.11.2016 – sauerland – dag 6 – 25 km

Vandaag ligt er weer meer sneeuw dan gisteren. Het is prachtig en we genieten volop. Woef trouwens ook want die vindt de sneeuw wel leuk! Het lijkt nog wel OK qua fietsen en hardlopen dus we gaan vol goede moed en zin op pad voor een nieuw rondje. Tot onze verrassing hebben we ontdekt dat het naar Winterberg maar 12 km is door het bos. Dat is met de auto een stuk verder. Toen we eens op de kaart keken, ontdekten we dat we de route ook iets konden inkorten. We hadden al gehoord dat de weg naar Winterberg aardig op en neer zou lopen qua hoogteprofiel dus we doen het even rustig aan en kiezen voor een iets kortere route vandaag. We hebben dus een route gemaakt van 18 a 19 km en dat lijkt ons prima voor deze ochtend met deze sneeuw. De route staat in de navigatie op de fiets dus we kunnen op pad zonder al teveel op de kaart te hoeven kijken en de weg zou een redelijk groot pad moeten zijn dus dat leek allemaal veelbelovend. Ik ga eerst even de voetjes van woef insmeren vanwege de sneeuw en S. gaat de fiets pakken.

Daarna gaan we weer richting de parkeerplaats voor de start. Even klimmen en vandaag weer meer sneeuw dan gisteren.

We lopen aanvankelijk een stukje van de rode route die we al eerder deden. Maar met sneeuw ziet het er allemaal anders uit natuurlijk. De klim is eigenlijk prima te doen en al snel zijn we weer boven.

Na 4,5 km moeten we even een smaller paadje nemen dat ons naar de nieuwe route zal leiden. Daar ligt al best veel sneeuw en het is even ploegen, ook met de fiets. Maar wat een feest!

Het pad daarna is weer wat breder en beter toegankelijk maar we merken duidelijk dat we al een stuk hoger zijn dan bij de start. Er ligt veel sneeuw op de bomen en het is erg fraai. Het klimmen valt niet helemaal mee maar ik loop redelijk makkelijk naar boven en ook S. komt boven met zijn fietsje.

We kijken af en toe op de bordjes onderweg en daar staat ook de hoogte op. We zijn nu rond de 650 meter, dus 100 meter lager dan op de Bollerberg waar we gisteren zoveel plezier hadden met de sneeuw. Daar zal nu wel helemaal veel sneeuw zijn! We zien ook Winterberg staan en zien dat het maar 5 km is vanaf het punt waar wij weer omkeren. Maar we besluiten dat niet te doen. Dat is wel een erg groot extra lusje dan! We lopen even verder naar het Franzosenkreuz am Alten Weg en even later zijn we bij de splitsing waar wij rechtsaf slaan weer terug naar Hesborn.

De weg is een beetje glad omdat er kennelijk een vrachtwagen (voor de bomenkap) overheen is gereden. dat loopt niet ideaal maar vooruit maar. Mooi is het gelukkig wel en voor de fiets is het ook goed te doen. We zijn verrast dat deze Schwalbe Marathon banden het toch redelijk goed doen op dit terrein.

Veel te vroeg naar ons zin zijn we weer bij de parkeerplaats. Gaan we nog naar de Bollerberg? Een ander rondje? We slaan weer rechtsaf en maken een ander lusje. Het is te mooi om nu al te stoppen. Ik kan de hele dag wel blijven lopen trouwens.

Natuurlijk maken we weer wat foto’s van woef en van ons samen. Altijd leuk. Vormen waf en ik geen mooi stel zo samen in het geel? Valt wel op in de sneeuw. Toch denk ik dat de Cloudchaser beter zit omdat deze tankie toch een beetje gaat hangen bij haar buik als het nat wordt aan de buitenkant. Dat betekent dat ze dan koud wordt. Met de cloudchaser blijft ze lekker warm.

Na het lusje komen we weer op de bekende weg richting de parkeerplaats. Jammer maar helaas. Wafje moet ook eten dus we gaan toch maar weer terug. Inmiddels is het ook wel vrij mistig geworden.

De fiets ziet er toch wel bijzonder uit met die sneeuwplakken overal. Dat fietsje heeft thuis wel wat onderhoud nodig denk ik en de remblokken slijten ook razendsnel natuurlijk.

Na 19 km staan we weer bij het hotel. Misschien kunnen we vanmiddag nog een rondje lopen of eventueel wandelen met de stokken (dat deden we dus ook en dat verslag staat onder het kaartje). Als we hier nog een keer komen, gaan we zeker naar Winterberg lopen. We zouden dan zelfs het zo kunnen plannen dat we daar lunchen en waf eten geven en daarna weer verder of terug gaan! Ook is het wel handig om de volgende keer de mooie wandelkaart die ik jaren geleden kocht mee te nemen…..

gegevens:

* 0 graden, sneeuw

ronde 2: 6 km

Vanmorgen hebben we ruim 19 km gelopen richting Winterberg. S. heeft niet zoveel zin om te fietsen en daarom gaan we eens met de poles op pad. Vanmorgen stond in het hotelkrantje dat je stokken kunt lenen bij de balie dus dat gaan we doen. Ik bracht mijn eigen stokken al mee dus 1 paar is genoeg. Het zijn verstelbare stokken dus we kunnen mooi eens kijken welke hoogte geschikt is voor S. We denken 120 cm omdat we dat al eerder probeerden.

Vol goede zin gaan we op pad. Inmiddels heeft het weer gesneeuwd dus dat is leuk. We willen naar de Bollerberg toren klimmen via een andere route waar we vorig jaar niet naar beneden durfden met de fiets. Nu willen we dat wel eens omhoog klauteren omdat dat de snelste weg is naar de toren en het ook wel erg mooi is nu met de sneeuw. Ik ben benieuwd hoe zwaar het zal zijn!

Eerst maar richting de parkeerplaats en ook dat steken we af via een offroad stukje. Helaas blijkt de camera te zijn meegenomen zonder geheugen kaart maar kunnen we gelukkig wel met mijn telefoon wat foto’s nemen van ons tripje.

Na de parkeerplaats klauteren we de steile heuvel op.

Het stukje klimmen valt eigenlijk best mee en hoewel we ons best moeten inspannen, zijn we redelijk snel boven. Daar slaan we rechtsaf over een prima pad waar veel sneeuw ligt. Als het goed is, kunnen we straks via een heel smal pad (volgens de kaart) rechtstreeks naar boven klauteren.

We kunnen inderdaad het paadje vinden en we klauteren naar boven. Er is natuurlijk niemand geweest en de sneeuw ligt echt best hoog. Het is wel een avontuur en we vinden het echt leuk om te doen op deze manier.

Het is zo mistig dat we de toren helemaal niet kunnen zien bij onze klim maar ineens zijn we op de top. We zien helemaal niets qua uitzicht maar de hoeveelheid sneeuw en de stilte maakt het prachtig. We blijven even staan luisteren naar de stilte en lopen daarna het pad weer naar beneden vanaf de toren.

Inmiddels begint het ook echt te schemeren en foto’s maken komt er verder niet meer van. We lopen terug over een pad dat we kennen en eerder liepen en fietsten. Ik ben benieuwd of we straks alsnog onze hoofdlampjes nodig hebben of dat de sneeuw genoeg reflectie geeft. Ik schat in dat we net op tijd het bos uit zijn qua licht en anders is het ook niet erg omdat we natuurlijk goed voorbereid (en dus met licht) zijn vertrokken.

Na ruim 6,5 km staan we weer bij het hotel. Dat was een leuk avontuur en met de poles lopen was ook weer erg leuk. Dat gaan we nog eens doen!