21.01.2018 – veluwe – 41 km (C)

Ik fietste voor het laatst in Schotland op de fiets van S. Inmiddels zijn we niet alleen weer thuis maar zijn we ook in een nieuw (t)huis. Vorige week maandag op 15 januari werd mijn huis opgeleverd en dus zijn we nu echt samen ‘over’ naar een nieuwe woning en een nieuwe woonplek.

We zijn nog volop bezig aan het huis en in de tuin. Maar omdat het vandaag ineens heel mooi weer is, stel ik voor om een stukje te gaan fietsen op de cross fietsen die ik afgelopen donderdag wegbracht voor wat onderhoud. Geen idee of dat iets heeft uitgehaald maar dat zien we dan wel tijdens het rijden. Ik heb even moeite om een route te maken en op de Garmin te krijgen en ook zoek ik me natuurlijk rot naar mijn fiets spullen. S. heeft het al beter voor elkaar en heeft in ieder geval zijn kleding snel(ler) bij elkaar. Uiteindelijk staan we dan eindelijk om 13 uur klaar om te vertrekken. Voor het eerst staan de fietsen gewoon op een rijtje in de garage beneden. We moeten nog even gaan uitzoeken hoe we de spulletjes per fiets nu goed kunnen opbergen op de planken maar dat komt ook wel (zij het traag).

Uiteindelijk duwen we de fietsen naar boven en daarna gaan we op pad. Ik heb meteen moeite om de Garmin te begrijpen en de Garmin van S. geeft helemaal geen sjoege en weet niet waar hij is en zoekt GPS signaal. Dat signaal zal overigens pas ergens na Nunspeet worden opgepikt vreemd genoeg.

We rijden eerst naar Nunspeet door het bos en omdat de Garmin niet goed aangeeft waar we heen moeten, rijden we al meteen verkeerd. Uiteindelijk lees ik maar de knooppunten op zodat we in ieder geval weten welke richting we op moeten.

Klik voor groot

Na Nunspeet rijden we eindelijk over een mooier pad door het bos. We komen aanvankelijk in een groep die gelukkig een andere richting op gaat. Heerlijk rustig nu zonder die gasten om ons heen. Er zijn uberhaupt niet veel fietsers of wandelaars eigenlijk ondanks het mooie weer. Maar het is maar goed dat we op de cross fietsen rijden en niet met de racefiets. Overal liggen takjes en stukjes uit bomen en dat is op de cross fiets prima te doen maar op de racefiets zouden we echt op onze snufferd zijn gegaan.

We rijden via de knooppunten richting nummer 18 en dan rechtsaf richting het Verscholen Dorp in Vierhouten. Vreemd genoeg staat er aan het begin van de afslag wel een bordje dat het op 3.7 km ligt, maar ik zie ter plekke bij toeval het informatie bord staan omdat er mensen op staan te kijken. Ik was er anders mooi voorbij gescheurd denk ik.

Na de eerste schuilplaats zoeken we even naar nummer 2 en 3 die we uiteindelijk natuurlijk ook vinden. Toch kost dit best wat tijd allemaal maar het is bijzonder om te zien ook al is het nagebouwd. Ongelooflijk dat hier 1.5 jaar ruim 87 mensen hebben gezeten tijdens de oorlog.

Na dit uitstapje fietsen we weer door. De route is mooi en makkelijk om te fietsen ook al komen we op een gegeven moment op een offroad stukje dat me verrast. Dit was niets geweest voor de racefiets en ook met de doggyride was het heel makkelijk geweest denk ik. Maar we rijden rustig door. Er ligt nog ergens een boom over het fietspad maar de meeste dingen zijn al weggehaald.

Ergens halverwege moet S. even een pitstopje maken. Ik maak een leuke selfie zonder me te realiseren wat ik dan op de achtergrond zie. Die gebruik ik dus maar niet voor deze pagina en gauw maak ik een nieuwe van S. en mij samen. Terwijl ik wacht kijk ik rustig naar de bomen om me heen en boven me.

Na de pitstop fietsen we weer rustig verder. Ik heb het idee dat het niet heel makkelijk is voor S. vandaag. Nu zijn we niet alleen vrij vermoeid na alle huizen beslommeringen maar ik realiseer me ook te laat dat hij natuurlijk al eeuwen niet gefietst heeft. Normaal fietst hij veel vaker met me mee op mijn looprondjes en ook dat gebeurde al maanden niet. Verder was zijn laatste ritje tijdens de vakantie in de UK in september denk ik dus dat helpt ook al niet zo mee.

Als we weer echt op de terugweg zijn richting Hulshorst is de accu van S. leeg. Niet van zijn fietsje want die heeft geen accu maar van zijn lichaam. We doen een tandje terug en waar ik even lekker doorscheur, wacht ik hem op en maak meteen een leuke foto van die arme stakker op zijn fietsje. Gelukkig vindt hij het wel mooi en leuk. Ik heb overigens ook een probleem want ik kan nauwelijks meer schakelen met mijn vingers. Ik heb me niet gerealiseerd dat het zoveel slechter is geworden in een klein jaar sinds we deze fietsen kochten. De Alfine rijdt heerlijk maar schakelt vrij zwaar. Misschien laten ombouwen naar een ander schakelsysteem?

De route begint nu gelukkig wel op te schieten en we hoeven nog maar een klein stukje. Even langs de Leuvenumse Beek die ik nu eindelijk echt in volle glorie zie tijdens dit ritje. Ik was hier een keer vlakbij met een loopje maar was toen niet deze kant opgelopen omdat het al ver genoeg was om direct terug te lopen. Volgende keer toch hier eens heen denk ik want de paden zijn ook erg gemakkelijk om te belopen.

Even verderop rijden we alweer over de snelweg maar dat viaductje is ook een beetje zwaarder voor S. Even later rijden we langs het treintje en het oude station en dan schiet het echt op. Nog een paar kilometer en we zijn thuis. Na een kleine 41 km staan we voor de deur.

Op naar de volgende route. We gaan toch nog even in de tuin werken en daarna gaan we lekker uit eten. Een mooie afsluiting van een mooie dag. Ons eerste ritje hier!!

Gegevens:

* rij tijd 2 uur 07 minuten
* HS 108 (134)
* hoogtemeters 166
* verstreken tijd 2 uur 57 minuten
* snelheid 19 km/uur (max 34,9)