13.09.2017 – alford circular – dag 2 – 55 km (S)

Gisteren hebben we onze eerste fietsdag gereden en vandaag gaan we op pad voor onze laatste dag. We sliepen deze keer niet in de tent maar in een B&B en dat was een succes. Lekker weinig spullen om mee te nemen en lekker slapen in een bed. In de 8 routes die we samen zo reden is dit de eerste keer zonder tent. Dat is trouwens niet helemaal waar want we hebben ook een keer in een in aanbouw zijnde blokhut geslapen in plaats van de tent en dat was ook een grap. Maar toen sliepen we natuurlijk wel in de kou en op een luchtbedje. Maar vannacht dus niet.

S. gaat in de ochtend even met wafje een kort stukje wandelen terwijl ik vast wat spullen bij elkaar pak op de kamer. We gaan om 8 uur ontbijten beneden en daar heb ik echt al zin in. Lekker warme start! Terwijl ik opruim, kijk ik uit het raam en zie de bomen bewegen. Het was voor vandaag al voorspeld: keiharde wind maar voor ons uit de juiste richting. Alleen het laatste stuk zal tegenwind zijn dus dat wordt even bikkelen. Er schijnt wel al een voorzichtig zonnetje dus de start van de route zou droog moeten worden.

Als we beneden komen staat alles al klaar en kunnen we opgeven wat we willen eten. Ik kies voor scrambled egg, worstjes en spek en S. kiest voor worstjes en toast. Ik neem ook nog wat toast erbij. Al snel komt het lekkers op tafel en zitten we te smullen. Dat is lekkerder dan onze scrambled egg uit een zakje natuurlijk!

Klik voor groot

Na het ontbijt gaan we weer naar boven waar woefje nog lekker ligt te slapen. Dat ga ik ook nog even doen. Heerlijk even dommelen want we hebben totaal geen haast. Volgens mij is het maar een kort en makkelijk stukje vandaag dus we hoeven niet in alle vroegte weg als we nog even kunnen uitrusten. Overigens vergis ik me qua afstand maar daarover later meer.

Rons 10 uur gaan we dan toch eens rustig ons klaarmaken voor vertrek. Het moet nu maar gebeuren dan! We verwachten rond 12 uur en rond 14 uur regen dus we maken een zak met de hoes van de doggyride en onze regenjacks. Deze keer hebben we die dus bij de hand zodat we eens kunnen kijken of dat echt uitmaakt zo. S. loopt een paar keer heen en weer met onze tassen en maakt de doggyride klaar en doet de tassen op de fiets. Woef ligt achter de deur te wachten….. jullie vergeten me toch niet?. Nee hoor, dat doen we niet. Jij mag ook weer lekker mee.

Het is uiteindelijk toch nog 10.30 voordat we eindelijk echt de poort uitrijden. Dat valt overigens nog erg mee want nu hebben we kunnen luieren en met de tent zouden we anders nog opgeruimd hebben! We gaan eerst even naar het kerkje hier in Candlesby kijken en daarna nemen we een off road stukje om te wandelen met woef. De route gaat daarna eerst naar Gunby Hall.

Klik voor groot

Vreemd genoeg kunnen we helemaal geen pad vinden vanaf de kant van het kerkje en daarom rijden we maar met een rondje weer terug naar de weg. Dan maar over de weg naar Gunby Hall en eventueel bij de volgende afslag rechtsaf en daar het pad zoeken. Maar jammer genoeg blijkt dat een pad te zijn met hekjes dus dat wordt ook geen succes. We besluiten maar gewoon via de weg naar Gunby Hall te rijden en daar woefje uit de kar te laten dan.

Voor het estate moeten we betalen en we kunnen er toch niet fietsen. Maar woefje kan wel even lekker uit want als we het terrein oprijden, laten we haar even uit de kar zodat ze kan snuffelen en even kan lopen. Het is overigens wel heel druk daar met auto’s die naar het estate rijden dus we moeten wel opletten. Omdat het inmiddels ook alweer 11 uur is, krijgt woefje ook meteen lekker eten en drinken. Gunby house is een prachtig huis uit 1700 met een Victoriaanse tuin omgeven door een muur (walled garden) aan de voet van de Wolds. Jammer genoeg kunnen we de tuinen dus niet zien nu omdat we niet weten hoe het weer gaat worden.

Als we even rondgekeken hebben en woef verzorgd hebben, rijden we weer terug. Jammer genoeg kunnen we niet binnendoor naar het kerkje hier in de buurt. Het stukje weg waar we nu overheen moeten is even een druk stuk. Momenteel gelukkig niet maar het is een echte autoweg. Ik maak snel een wazig kiekje om aan te geven dat we ineens even niet over die zoete weggetjes rijden! Gelukkig is het maar een heel klein stukje en al snel slaan we weer linksaf richting Orby. Het is inmiddels 11.15 uur.

Klik voor groot

In Orby is een lief kerkje en daar geen we even kijken. Als we aan komen rijden is de weg geblokkeerd door een gigantische tak die van en treurwilg afgewaaid is door de storm. Wij rijden nu met de wind in de rug dus wij hebben nergens last van en het fietst heerlijk zo met die hulpmotor! In Nederland is het Westerstorm en slecht weer. Wij hebben momenteel nergens last van en rijden in tamelijk zonnig weer met de wind in de rug. De kerk is gewijd aan All Saints en heet dus de All Saints’ Church. Het is gebouwd in 1330 en later in 1888 deels veranderd.

Nadat we binnen hebben rondgekeken, gaan we buiten nog even kijken. We maken een selfie en het is natuurlijk de bedoeling om het kerkje erop te krijgen en niet de begraafplaats maar uiteindelijk wordt het toch alleen de begraafplaats. Woef kijkt gebiologeerd naar een blaadje wat snel voorbij rolt door de harde wind en had geen zin om naar het vogeltje van de camera te kijken. Ik moet wel lachen om haar alerte hoofdje. Als we klaar zijn rijden we weer weg en wurmen ons langs de grote tak.

De route voert nu even Noordwaarts richting Sloothby. Het is hier een stuk vlakker dan meer landinwaarts en dat komt goed uit en is bewust gekozen. Deze dag rijden we naar de kust en verwachten dus ook helemaal geen klimmetjes meer. Gisteren reden we nog een stukje door de Wolds en moesten daarom nog behoorlijk klimmen op sommige stukken. Was het hoogteprofiel gisteren nog 352 meter, vandaag zal het maar 92 meter zijn en dat is dus een heel verschil. Prima rijden en het is leuk om een ander soort landschap te zien.

Aanvankelijk is het heel open en kaal maar al snel slaan we een apart weggetje in waardoor het toch weer heel erg mooi is. Onverwacht want ik had echt voor vandaag alleen maar een open landschap verwacht.

Klik voor groot

Om 12 uur rijden we Sloothby binnen. Ik ben ontzettend benieuwd of het droog blijft want rond 12 uur was regen voorspeld en de wolken zorgen meer voor een mooi schouwspel in de lucht dan voor problemen tot nu toe. Ik rijd vandaag met een soort knickerbocker. Idioot gezicht misschien maar beter dan wat ik had. Normaal heb ik links een kuit sleeve aan en is rechts ‘bloot’. Maar als het koud is, voelt dat eigenlijk heel vervelend dat je half bloot bent (of half gekleed het is maar net hoe je het ziet). Daarom draag ik vandaag gewoon lange compressiekousen onder mijn ¾ fiets tight. Dat voelt al beter maar eigenlijk zou een dunne lange broek wel fijn zijn natuurlijk. Nog niet gevonden en mijn lange broek is vooral erg fijn met koud weer en dat is het vandaag nu eenmaal niet.

We rijden weer door Willoughby waar we een beetje vroeg aankomen voor de lunch. We besluiten dus maar door te rijden tot de volgende plaats waar we ook met woefje welkom zijn. Het rijden gaat prima en het is nog droog. Grappig genoeg denk dat we veel korter nog moeten rijden dan het eigenlijk blijkt te zijn. Gisteren 62 km gereden, totaal 105 km dus dat is toch maar 40 km voor vandaag ongeveer? Nog maar even een lekker stukje door rijden dan naar Huttoft en vanaf daar naar de kust, langs de kust en terug naar Alford. Ik had al even zitten kijken op de kaart en had gezien dat het vanaf Huttoft iets van 8 km zou zijn, dan 8 km langs de kust en dan een stukje terug naar Alford. Dat stukje bleek ook alweer 12 km te zijn dus mijn idee van een piepklein stukje nog klopt helemaal niet. Uiteindelijk blijkt het gewoon nog 40 km te zijn vanaf Willoughby als ik eens goed reken en kijk. Maakt niets uit want het gaat prima en het is leuk maar voor de planning wel handig om te weten natuurlijk.

Net na Cumberworth laten we woefje even uit de kar zodat ze een stukje over een rustiger weg kan lopen. Als we straks gaan eten is het wel fijn als ze lekker even uitgeweest is. Overigens waait het op dit stukje behoorlijk zo met de wind tegen. Woef heeft nergens last van en hobbelt lekker met ons mee. Stukje wandelen, klein stukje rustig fietsen.

Klik voor groot

Na het intermezzo stappen we weer op. Het is nog steeds droog en prettig weer om te rijden. Het is alleen lastig om met elkaar te praten door de harde wind omdat onze stemmen weggedragen worden door de wind. Maar op rustige stukken rijden we naast elkaar en letten goed op of er een auto aan komt. Ik vind het nog steeds leuk om je zo voort te bewegen door het landschap. Beetje om je heen kijken, beetje fietsen, beetje mijmeren.

Ik denk na over het verhuizen, over de huizen en over de studie. Mijn examen komt al dichterbij….. Maar al snel zijn mijn gedachten alweer weg. Gewoon lekker fietsen. Trappen, kijken, trappen en kijken. Even niks anders. Straks lekker lunchen, beetje zitten, mensen kijken en daarna weer verder.

Om 13 uur rijden we Huttoft in. Op het bord dat op een vreemde plaats langs de weg staat, is een kerkje en een molen ingetekend. Dat moeten we na de lunch dan maar eens gaan bekijken hier in het gehuchtje. Het stelt niet veel voor en terwijl S. de foto van het plaatsbord maakt, rijd ik heel langzaam verder en zie de pub al waar we welkom zijn met woef.

Klik voor groot

De pub ziet er van buiten niet al te gezellig uit maar het is de laatste optie voordat we naar de kust rijden en woef is ook welkom. S. gaat binnen navragen of dat echt zo is en of er plek is en ik wacht even buiten. Al snel komt hij terug en zegt dat het goed is. We gaan de fietsen wegzetten en denken na waar ze uit de wind staan. Het waait erg hard en het is niet de bedoeling dat ze omvallen natuurlijk. Voor de zekerheid doen we ook de hoes over de doggyride omdat er regen voorspel was die overigens nog niet te zien is. Maar omdat het wat grijzer is geworden doen we het wel voor de zekerheid. Daarna gaan we naar binnen waar het onwijs druk is. We vinden gelukkig een prima plekje bij het raam waar we de fietsen en de spullen in de gaten kunnen houden. Dichtbij zit een kefferdje onder de tafel maar gelukkig hoort of ziet woef het hondje niet en gaat lekker slapen.

We bestellen wat te eten en daarna begint het wachten. We wachten bijna een uur op onze maaltijd maar het smaakt gelukkig prima. Het toetje komt wel snel en de vrouw die dat komt brengen gaat op haar knieën woefje eens lekker aaien. Dat vindt madam natuurlijk wel leuk!

Het is uiteindelijk al 14.30 als we buiten eindelijk een selfie maken voor de pub en weg kunnen rijden. Dat heeft dus heel lang geduurd maar het was lekker en het was warm binnen. Overigens is het nog steeds droog en schijnt inmiddels gewoon de zon volop!

Klik voor groot

We slaan eerst even rechtsaf en rijden een stukje terug om naar het kerkje te gaan kijken. Saint Margaret;s church is een Grade I Listed building gebouwd in de 13e eeuw uit greenstone, limestone en wat gewoon metselwerk. In de straat van het kerkje is het hartstikke druk omdat de school net uitgaat. Zo zie je niemand in een gehuchtje en dan loopt iedereen ineens uit. Iedereen is met de auto dus het is een drukte van belang. We kijken daarom alleen van een afstand naar de kerk en gaan er niet in omdat we de fietsen zo niet alleen willen laten en het met de harde wind ook allemaal niet zo handig is.

We rijden weer terug richting de pub omdat daar ook ergens die molen moet staan en die ontdekken we achter huizen. Niet veel van te zien dus!

We laten woef weer even uit de kar omdat ze zo lang heeft moeten liggen in de pub en hier merken we pas goed dat het toch wel echt hard waait. Het vlaggetje achter me op de doggyride komt helemaal in beeld van mijn spiegeltje!

Klik voor groot

Na het korte stukje voor woefje gaan we verder richting de kust. Het is nog maar een klein stukje. Lekker vlak rijden overigens en nog steeds mooi weer. Wat kan een mens nog meer wensen.

Om 15 uur rijden we richting het strand. Bij het oversteken rijdt S. nog net even zijn ketting eraf. Ben ik even blij dat ik geen ketting meer heb! We zijn erg benieuwd of er nu inderdaad een fietspad langs ze zee ligt. Anders zouden we over de weg moeten en dat is jammer natuurlijk. Maar op de kaart staat echt een fietspad aangegeven dus we rijden nu eerst naar de zee om te kijken.

We vragen aan iemand of hij een foto wil maken en dat lukt ook nog redelijk goed. Altijd leuk natuurlijk. Daarna gaan we op zoek naar het pad en laten woef ook lekker even op het strand spelen en rommelen.

Klik voor groot

Als woefje is uitgespeeld gaan we het pad zoeken. Het blijkt een prima pad te zijn langs de duinen met uitzicht over de zee. Echt een mooie afwisseling van de rest van de route en ik ben blij dat we als laatste rit voor deze route hebben gekozen. Leuk om eens de zee te zien en zeker vanaf de fiets. We zijn wel een keer naar de zee gegaan maar hebben nog nooit dit fraaie brede zandstrand gezien. Ik ben verrast dat er zo’n lang en breed zandstrand hier ligt.

Omdat het zulk mooi weer is en het strand zo rustig besluiten we even pauze te nemen om zo lang mogelijk van deze prachtige dag te genieten. We hebben helemaal geen last van de wind hier doordat je beschut fietst en dus ook beschut kunt zitten. Eerst gaan we achter de duinrand zitten maar omdat we de fietsen dan niet meer kunnen zien, gaan we toch maar aan de andere kant in het zonnetje zitten.

S. gaat nog even met wafje naar het water. Dat is een mooi gezicht die twee over het brede strand. Wafje rommelend en snuffelend. Als ze terugkomen, rent woef keihard naar mij toe en laat S. aan zijn lot over. Ze komt schijnheilig naast me zitten en kijkt waarom het zo lang duurt voordat S. weer bij ons is.

Klik voor groot

Ik vind dit echt heerlijk zo. Ik zit op de matjes en woefje ligt ook lekker bij me. S. heeft daar geen geduld voor en kijkt wat om zich heen en wandelt heen en weer. Dit is hemels zo. De zon, de zee en het strand en dan die rust. Laat mij maar lekker even in de zon liggen. Ik SMS naar mijn vader en mijn zus dat we lekker buiten in de zon zitten en dat het 16 uur is. Ik krijg terug dat er in Nederland Westerstorm is. Ha! Even na 16 uur stappen we maar weer eens op omdat we toch nog een kleine 20 km moeten rijden en we ook nog wind tegen krijgen straks.

De route daarna is heel verrassend. Het blijkt een echte route te zijn, compleet met fiets promenade. We komen langs allerlei strand huisjes. Het ene deel verpauperd en lelijk, het andere deel opgeknapt en wel aardig. Ik ben benieuwd hoe het hier in het hoogseizoen is eigenlijk. Ik heb nog nooit zoiets gezien en het is leuk om te ontdekken hier.

Dichter nar Mablethorpe toe is een enorm caravan park. Echt zo’n lelijke Engelse met van die groene sta caravans. Gigantisch groot.

Klik voor groot

Omdat we straks weer over de weg het laatste stuk moeten rijden, ga ik nog even met woefje naar het strand. Dan is zij lekker nog even uitgeweest tenminste.

Even verderop kunnen we ineens niet meer verder via de promenade (denken we). We gaan even beneden langs en komen daarna toch weer op de route. Het is het laatste stukje richting Mabelthorpe. Hier leuke gekleurde huisjes die er een stuk beter uitzien dan verderop waar we net voorbij reden. Aan het einde van de promenade zien we ook het eindpunt van de route. Een draaimolen, botsautootjes, kraampjes en veel mensen. Wat een vreselijk gebeuren hier!

We rijden van het strand weg richting het stadje en schrikken ons kapot van de drukte en het amusement. Overal goktenten en amusements hallen. Verschikkelijk.

Klik voor groot

Vanaf hier dan het laatste stukje terug naar Alford. We weten al dat het nu alleen maar over een tamelijk drukke weg zal gaan omdat er simpelweg geen andere route is vanaf de kust. Ook zullen we wind tegen hebben dus het wordt gewoon even bikkelen nu. Het is maar 12 km dus dat moet nog wel gaan natuurlijk. Inmiddels is het 16.50 als we beginnen aan dit laatste stukje en er zit al meer dan 40 km op de teller nu.

Er is hier verder ook niet meer zoveel te zien. Ik ga dus gewoon fietsen. Ik trap en trap. Probeer rond de 19 km/uur te blijven rijden en dat is best stevig met de tegenwind en de kar achter me aan. Maar ik wil ook niet te lang rommelen op deze weg met de auto’s. Het is een soort spitsuur en sommige auto’s gaan netjes om ons heen en houden in terwijl andere gewoon inhalen als het eigenlijk niet kan. Ik ben dus ook voortdurend op mijn spiegeltje gericht om te zien wat mensen achter ons allemaal uithalen. Zeker als er fietsers tegemoet komen is het oppassen want mensen halen op vreemde manieren dan ineens in als het eigenlijk niet kan.

Ik trap en ik trap dus maar om zo snel mogelijk op te schieten…

Klik voor groot

In de bocht vlak voor Alford laten we woef nog even uit op een weiland. Daarvoor gaan we eerst even van de weg af. Heb ik ook even een korte pauze na het ploeteren tegen de wind in met de kar.

Daarna rijden we weer verder voor het allerlaatste stukje naar Alford. Het enige dat ons nog rest op de route is de molen van Alford. Om 17.45 rijden we Alford in en eindelijk kan ik eens een foto maken van S. bij het plaatsnaam bordje omdat ik een rondje kan rijden en op die manier weer achter hem rijd. Nu nog de molen vinden! Die ligt even later al aan onze rechterhand en we laten de fietsen daar even staan en gaan een foto maken in het naastgelegen veld. Dan kan woef nog eenmaal uit want ze heeft net niets gedaan natuurlijk. Als ze nu even iets doet, hoeven we niet meteen weer uit te rukken als we straks thuis zijn dus dat zou wel fijn zijn. Ze gaat graag mee natuurlijk voor een ommetje en al snel lopen we door het weiland voor een kiekje van de molen in het laatste zonnetje. De molen heeft 7 verdiepingen en is gebouwd in 1837. Het is een van de 5 molens die nog zijn overgebleven in dut gebied. Tegenwoordig is het een attreactie maar de molen is helemaal gerestaureerd en werkt nog. Als we hebben gekeken van een afstand wandelen we weer terug naar de fietsen en gaan terug naar de auto die nu dichtbij staat.

We rijden verder Alford in en komen weer langs de mooie kerk waar we gisteren gestart zijn. Toch altijd weer gek als je dan terugkomt na twee dagen fietsen. Totaal staat er nu 55 km op de teller voor vandaag en dat is een stuk langer dan gedacht toen we vanmorgen vertrokken.

Klik voor groot

Even na 18 uur zijn we weer bij de auto die nog netjes staat waar we hem hebben achtergelaten. Deze keer geen boze mensen uit het buurtje die ons hebben ingebouwd gelukkig. We gaan gauw alles opruimen en inladen. Het kefferdje blaft ons keihard toe van achter het raam.

Het was weer een mooie rit. Erg leuk dat het toch gelukt is deze tweede week van ons verblijf en wat hebben we geluk gehad met het weer! Prima droog weer en geen last van de wind. Ideaal.

Kom maar op met de volgende route!

Gegevens:

* rij tijd 3 uur 50 minuten
* HS 102 (137)
* hoogtemeters 95
* verstreken tijd 7 uur 32 minuten
* snelheid 14,8 km/uur (max 37,5)