27.08.2016 – laren – 72 km (R)

Vandaag ga ik weer naar Laren fietsen maar deze keer op de racefiets. Dat is een beetje een gok want ik fietste net eergisteren pas 40 km als langste afstand en de sprong van 40 naar 72 is niet bepaald een rustige opbouw. Maar het moet kunnen als ik een beetje rustig fiets en mijn krachten verdeel. Eerst gaan we nog even lopen in de ochtend en ook daar dus een verschil met de vorige keer dat ik naar Laren fietste op de Santos want toen reed ik om 6.30 al weg van huis en nu dus pas tegen 12 uur na 15 km lopen. Tijdens het lopen, merken we dat er een forse wind staat die bovendien nog pal tegen zal staan ook (bijna de hele weg). Dat mag de pret toch niet drukken en ik besluit op pad te gaan. Ik controleer de route nog even voor vertrek of alles geschikt is voor de racefiets. Daarna ga ik gauw op pad omdat ik hoop dat ik nog net met het pontje mee kan voordat de goede man met lunchpauze gaat. Gelukkig heeft Andre vakantie en vaart er een aardige oudere man die wie weet. Vorige keer moest ik via Gouda omdat er nog geen pontje actief was toen ik langs fietste. Ik wuif S. gedag en ik zie hem straks weer in Laren als alles goed gaat.

Als ik over de dijk fiets, zie ik het pontje aan de andere kant liggen en terugkomen. Misschien heb ik geluk. Als ik er sta, slaat de kerktoren 12 uur. De schipper neemt me nog mee naar de overkant samen met iemand anders die naar de slager wil en hij maakt een fotootje van mij en de fiets.

Na de oversteek, sla ik linksaf en rij ik weer over de dijk. Dat rijdt prima ondanks de wind maar het is wel al werken zo in het eerste stuk. Ik sla bij de houthandel rechtsaf de polder in en sla daarna weer linksaf. Hier reed ik dus eergisteren ook al en deze weg ken ik. Wel mooi, niet helemaal geschikt voor de racefiets. Maar ik schiet lekker op en ik kijk ook om me heen. Ik zie wel de bomen lekker heen en weer wuiven in de wind. Ik doe redelijk rustig aan maar fiets wel door zo goed als ik kan. Deze afstand moet ik natuurlijk eerst even ontdekken.

Uiteindelijk ben ik in de buurt van Gouda gekomen. Dit is toch een veel mooiere route dan ik de vorige keer moest doen omdat ik niet de IJssel over kon steken met de pontjes. Nu hoef ik niet Gouda eerst door en ook niet langs die lelijke fabriek. Ideaal zo. Ik herken de route ook meteen weer en rijd rustig door. Via Haastrecht weer richting Hekendorp. Deze keer pak ik de weg over de dijk en rijd ik niet beneden door langs het water zoals de vorige keer. Ik weet dus al dat ik straks bij Hekendorp weer dat enge paadje langs de trap omlaag moet. Ik doe dat dus gewoon wandelend. Hoewel ik van plan was om op 25 km even van de fiets te stappen, doe ik dat noodgedwongen nu vast op 21 km als ik het paadje naar beneden loop. Ik wandel enkele passen en schud mijn benen een beetje uit en drink wat water. Dat water gaat best hard zie ik al, ook al nam ik nu twee 950 cc bidons mee vanwege het warme weer en de wind. Ik stap gauw weer op en ga verder. Ik ben als de dood dat ik straks niet meer op gang kom als ik te lang pauzeer ook al wandel ik dan. Van Hekendorp gaat de route via Papenkop naar Woerden. Inmiddels weet ik dat ik aan de andere kant van de spoorlijn moet rijden en ook als ik onder de snelweg door moet rijden, weet ik de route nu en dat scheelt tijd en kijken op de navigatie.

Dan rijd ik Woerden alweer binnen. Ik zie de molen en rijd even verkeerd maar keer snel weer om en ga rechts van de molen weer verder. Het is druk en ik moet heel goed opletten op het verkeer en op andere fietsers. Als ik op de Oudelandseweg rijd, gaat het bijna mis maar doordat ik oplette en alles kon inschatten, gaat het gelukkig goed. Een dame in een auto wil afslaan naar de flats terwijl ik op het fietspad rijd. Ik probeer oogcontact te krijgen maar dat lukt niet en ik heb het idee dat ze totaal niets ziet. Dat klopt, want als ik niet geremd had, had ze me vol geraakt omdat ze zo vanaf de weg het fietspad kruist. Achterlijke vrouw en ze heeft totaal niets in de gaten. Hoe kan zoiets nou zou je zeggen. Maar goed, het ging goed en ik maak weer vaart om verder te rijden. Zo zie je maar. Nu op weg naar Kamerik. Ik zal straks een heel stuk open gebied krijgen en daar kijk ik niet naar uit eigenlijk.

Ik rijd langs de N212 en mijn tempo zakt. Mijn humeur trouwens ook maar ik bedenk ook dat het op de Santos waarschijnlijk langzamer was gegaan met deze harde tegenwind. Er is niets te zien om me heen, en de wind waait vrolijk in mijn gezicht. Nergens een andere fietser om me aan op te trekken. Wat een eind nog en moet ik straks niet rechtsaf? Dan wordt het nog erger met de wind….

En dat klopt. Ik sla rechtsaf over de N401. Wat een klotepad met die klinkers. Een prachtige autoweg met glad asfalt en wat leggen ze ernaast? Een smal kloterig fietspad met klinkers. Ik neem maar wat te drinken. De vorige keer was dit nog wel aardig maar ineens rijd ik een nieuw stukje weg op. Schelpjes! Ik baal. Het rijdt voor geen meter en het is ook nog eens scherp voor mijn bandjes. Ik moet toch door. Hoe lang duurt dit? Ik erger me. Ik merk het maar ik kan er niets aan doen. Wat een klote stuk. Ben ik er al? Ik rijd langs het water waar het erg druk is. Nog meer schelpjes. Als ik de brug over ben, is het weer asfalt. Maar de wind is er nog…. Even naar Kockengen…. Dat klinkt toch alweer dichtbij Breukelen toch? Ik mag een klein stukje linksaf. Jippie even geen tegenwind maar na een piepklein stukje rijd ik weer vol in de wind richting Breukelen. Ik zie vanuit de verte al het van der Valk gebouw waar ik de vorige keer zo langsreed. Deze keer grabbel ik vast naar mijn camera want ik weet dat ik na een bocht ineens dat gebouw zie liggen en dat vlak daarna het station alweer is.

In no time ben ik daarna bij de afslag linksaf langs het kanaal naar de pont. De vorige keer twijfelde ik daar nog maar nu ga ik het gewoon nemen. Ik ben een stukje meer uit de wind en kan eindelijk weer een beetje vaart maken. Na ruim 2 km sta ik bij het pontje. Het ligt aan mijn kant maar vaart nog niet meteen weg. Ik krijg zelfs de tip om even de bidons bij te vullen uit het kraantje uit de muur en dat ga ik doen. Zo heb ik weer volop water bij me.

Na even wachten, vaart het pontje naar de overkant en kan ik weer verder rijden. Linksaf en weer rechtsaf. Ik herken alles nog natuurlijk. Nu richting Loenen aan de Vecht. De vorige keer was dat erg mooi. Nu overigens ook zo langs het water maar dan sta ik stil voor het eerste bruggetje. Vorige keer had ik maar 1 bruggetje dat open stond maar deze keer duurt het ontzettend lang. Zowel van links als van rechts komen plezierbootjes die onder de brug door moeten. Ik wacht en wacht nog langer. Niet enkele minuten maar echt wel tien minuten. Ik vind er niets aan maar kan wel lekker fietsen kijken zo om me heen want er komen er steeds meer. Als we eindelijk mogen rijden, rijd ik nog verkeerd ook want ik mis de afslag meteen naar rechts het water over en moet dus weer terug door de drukte van de wachtende auto’s. En als ik dan eindelijk weer op gang ben, sta ik stil voor het volgende bruggetje en moet ik weer ellendig lang wachten. Inmiddels is S. al in Laren notabene. Weliswaar veel te vroeg want ik had er nog helemaal niet kunnen zijn maar toch…..

Na het wachten neem ik de afslag naar rechts de plassen in. Ik herken het te laat want dit is het enige stukje waarvoor ik een andere route had bedacht omdat het beter voor de racefiets zou zijn. Maar ik herken het te laat en voordat ik erg in heb, rijd ik al tussen de plassen over een onverharde weg. Maar het is tamelijk rustig en aangezien ik nu toch al schelpjes heb bereden, besluit ik maar door te rijden. Ik rijd vlug hier want ik ben uit de wind maar ik moet heel goed opletten of er geen fietsers aankomen vanaf de andere kant. Maar alles loopt goed en in no time ben ik weer aan het einde en sla ik linksaf. Ik steek de Vreelandseweg over en rijd richting Kortenhoef. Even door het dorp en richting ‘s Graveland. Dit is allemaal redelijk groen en al snel ben ik weer op de Doodweg. De weg achter de huizen langs in Hilversum richting het Mediapark. ook niet helemaal geschikt voor de racefiets maar het gaat allemaal prima. Daarna over de westerheide waar de vorige keer de koeien op het pad stonden te grazen. Deze keer jammer genoeg geen enkele Hooglander gezien maar wel de heide die al redelijk mooi paars bloeit. Dat is ook leuk.

De vorige keer had ik echt nog moeite met de heide. Geen idee waarom, misschien omdat ik dacht dat ik verkeerd zat en het nog een heel eind leek. Nu gaat het prima en rijd ik gewoon lekker door ook al loopt het een beetje op en neer. Ineens vallen er 10 regendruppels uit de lucht. Ik vind het wel verfrissend eigenlijk maar verwacht is het niet want het is erg warm. Later lees ik dat er in Utrecht een plotselinge onweersbui was geweest. Die heb ik dus gelukkig helemaal gemist.

Ondertussen heeft S. zijn bril en is hij naar een winkel gegaan. Daar zal ik hem ook gaan ontmoeten en zo doe ik het ook. Ik rijd niet meer langs de heide via een omweg naar Laren centrum maar sla bij La Place rechtsaf en rijd een stukje zoals ik vroeger ook fietste in mijn schooltijd. Grappig om weer eens te zien. In no time ben ik daarna bij S. en na 72 km op de teller klok ik af. Mijn rijtijd was maar iets langer dan de geplande 3 uur maar door het wachten bij de bruggetjes en de pont komt daar dus gewoon 23 minuten bij. Ongelooflijk zonde van de tijd. Maar het is niet anders. Inmiddels staat er binnen 3 weken alweer 250 km op het fietsje.

We gaan poffertjes eten in het dorp en daar kleed ik me ook snel om. Omdat het inmiddels toch al laat is en er onweer en regen verwacht wordt gedurende de nacht, besluiten we niet naar de camping in Garderen te gaan. We gaan eerst woefje uitlaten op de heide in Blaricum. Daar is het zo lekker dat ik voorstel om de stoeltjes en het lekkers tevoorschijn te halen en lekker te gaan zitten. Dat bevalt eigenlijk wel. We proberen ook het nieuwe vouwbare tafeltje en dat is handig. Woefje ligt lekker op haar gemakje op de heide te slapen en loopt wat heen en weer en krijgt natuurlijk ook te drinken en te eten.

Uiteindelijk komen er nog meer mensen die op die plek hun spulletjes uitzetten en gaan eten, of wat gaan drinken. We zij niet de enige idioten dus. Even na 19 uur gaan we weer op huis aan. Een leuk einde van een actieve dag dus!

Gegevens:

* gemiddeld 22.8 km/u – max 35.7 km/u – HS 122 (136)
* rijtijd 3 uur 8 minuten

One thought on “27.08.2016 – laren – 72 km (R)