25.06.2016 – reeuwijk – 42 km

Vandaag gaan we onze eerste rit maken op de Santos die ik gisteren heb gekocht na twee dagen dubben en proefrijden. We gaan het rondje rijden dat we vorige week wilden doen maar waarbij we overvallen werden door onweer met bliksem. Na 3.5 km stonden we dus toen weer bij de auto. Maar vandaag is het een aardige dag. Vanmorgen heb ik al 26 km gelopen met woef en S. op de fiets. Dus pas rond 16.30 gaan we op pad voor ons rondje. Navigatie op de fiets, doggyride erachter en proberen maar! We parkeren de auto op de parkeerplaats en gaan op weg. De vorige keer was de start veelbelovend zo door de plassen.

We hebben ook de knooppunten op een papiertje gezet maar tijdens de rit blijkt dat niet altijd te kloppen dus we zijn blij met de navigatie die het overigens prima doet.

Het fietsen gaat goed en ik hoed nergens af te stappen om dingen te veranderen aan de zithouding. De route is ook erg mooi met veel watertjes, doorkijkjes en mooie huizen om te bewonderen. Na 10 km komen we bij het Vaartje en willen we wel wat drinken en een stukje appeltaart eten. Maar als we naar het terras lopen, zien we iemand bitterballen eten en krijgen we trek in bitterballen. Geen appeltaart dus maar bitterballen en wat kaas met mosterd. Helaas duurt dat nogal lang en we weten dus nu dat we onderweg ofwel niks moeten nemen, ofwel een appeltaartje. Zo zit je veel te lang stil en kost het ook heel veel tijd. Normaal niet zo erg maar we zijn al laat vertrokken en we hebben er pas 10 km op zitten!

Na een poosje kunnen we weer op weg. De bitterballen waren overigens wel erg lekker dus wat dat betreft geen verkeerde beslissing. Maar nu moeten we dus even doorfietsen om alle kcals er weer af te fietsen….. Woef heeft het goed bekeken en ligt met haar pootjes deels over de rand lekker te soezen in de doggyride achter de fiets. Met mooi weer hebben we nu voor het eerst de voorkant open en dan ligt ze aangelijnd met de aanlijnset die aan de bovenkant vastzit. Ze heeft overigens geen enkele aandrang om er nou eens uit te komen aan de voorkant. Misschien omdat ik nu voor haar fiets. Tijdens het lopen is ze wel eens uit de piepkleine opening aan de bovenkant gesprongen!

Overigens kan ik haar nu ook zien want ik heb een heel klein spiegeltje waarmee ik kan zien wat er achter me gebeurt en wat woef uitspookt in de doggyride. Daar hadden we al eerder naar gezocht (en niet gevonden) maar toen we gisteren in de fietsenwinkel zochten naar een bidonhouder, zag S. deze ineens hangen. Erg handig en die hadden we zeker goed kunnen gebruiken in de UK.

We fietsen verder en besluiten dat we een klein uurtje nu eerst gaan fietsen en daarna woef er even uitlaten voor een plasje en een wandelingetje. Dat is ook wel goed voor ons ter afwisseling.

Als we op een lekker rustig punt rijden, besluiten we woef er uit te laten. We hebben dan 50 minuten achter elkaar gefietst en we zijn lekker opgeschoten. Idioot gewoon dat je op een een namiddag hier in Nederland even ruim 40 km wegfietst terwijl we daar in Schotland toch echt bijna een hele dag voor nodig hadden met die heuvels. We geven waf iets te drinken uit het nieuwe bakje dat we gisteren kochten. Normaal gebruiken we de Ruffwear maar die is vooral fijn tijdens lopen in de rugzak vanwege de flexibele vorm. Maar in de fietstas en onderweg is het iet zo handig omdat ze er ook niet uit kan eten. Nu hebben we een opvouwbaar bakje uit de serie waar wij zelf de drinkbekers van hebben. Ideaal en makkelijk schoon en droog te maken. Die blijft dus nu standaard in de fietstas.

Na het wandelmomentje gaan we weer verder voor het laatste stukje. Dat herkennen we wel van een eerdere run in het gebied. Het is heerlijk rustig overal vanwege het late tijdstip en het weer is prima om te fietsen. Wel trekt de wind iets aan maar dat is allemaal goed te doen. Ik merk dat deze fiets een veel ‘volwassener’ fiets is dan mijn crossje. Mijn crossfietsje steigerde nogal met de doggyride erachter. Zeker op een heuveltje of een bruggetje merkte ik dat goed. Nu rolde de fiets gewoon rechtdoor en gebeurde er verder niets. Schakelen gaat ook goed maar of dat nou zoveel verschil maakt met die goedkope groep die op mijn crossje zit, weet ik simpelweg niet. Zal vast wel. Maar het is gewoon ook ‘meer fiets’.

Na 41 km staan we weer bij de auto. Het laatste stukje hebben we even gewandeld zodat woef haar avondplasje kon doen. OP die manier hoeven we niet meteen weer uit te rukken als we thuis zijn.

Tijdens de rit heb ik wel een paar dingen gemerkt waar we nog even mee moeten rommelen. Die langere stuurpen moet er echt komen dus daar ga ik achteraan. En dan moeten we dus weer even kijken hoe het zadel precies moet staan. Ik denk dat ik dan beter zit. Met de uitdraai van de metingen in de hand kunnen we dan zelf ook dingen nameten en eventueel aanpassen. Verder hoeft er weinig. De navigatie zit er inmiddels op, de snelheidsmeter moet er nog even op (onderweg zag ik dat nu op de navigatie dus dat was handig) en de verlichting aan de voorzijde ook. De achterkant moet ik nog even bekijken. De doggyride zat goed vast en is niet los getrild. Al met al een geslaagde proefrit.