24.06.2016 – alblasserdam/hitland (proefrit) – 25 km

Inmiddels is gebleken dat de Fuji cross toch wel zwaar belast wordt door het trekken met de doggyride. Er zit forse speling in het achterwiel. Ook zijn de remmen niet optimaal en is het simpelweg gewoon een te licht fietsje voor wat we willen doen. Maar het is z’n fijn fietsje dat ik eigenlijk niets anders nu wil hebben, totdat ik zeker weet dat het goed gaat qua rug etc. Maar nu met de speling in het achterwiel, ben ik toch weer een beetje aan het rondkijken naar een fiets. Eigenlijk vind ik het te vroeg. Ik ga dus in ieder geval geen peperdure fiets aanschaffen dus de Rohloff ketting of riem laat ik links liggen en de Pinion ook. Dat komt misschien ooit als we echt op reis gaan met de fietsen en we gek worden van de derailleur etc. Rohloff is eigenlijk onderhoudsvrij. Maar een basis fiets komt al gauw op 1000 euro extra. Ik had wel een Koga met Rohloff gezien maar ik vond het wel erg duur.

Vorige week zag ik ineens een demo Koga en een showroom model Koga. De ene in Bemmel en de andere in Hoogeveen. Het grote probleem tegenwoordig is dat je nergens meer normaal kunt proefrijden. Koga Traveller staat nergens en als er al eentje staat, is het vaak de verkeerde maat. Hoe je dus moet proefrijden is mij een raadsel. Zo gingen we in april kijken naar een Santos in Rotterdam. Dat was een te kleine fiets maar dan zou het zadel wel even goed worden gezet. We vonden het allebei maar rottig rijden en ik vond het geen verbetering ten opzichte van mijn oude crossje. Vreemd overigens want ik had toevallig een week daarvoor op een Santos van iemand anders gereden en dat voelde wel ‘echter’ dan mijn oude fietsje. Maar ik had het hele idee alweer laten varen. Voor mij geen fiets. S. kocht in april een Koga Traveller 29. Daar fietst hij dus nu lekker op.

Maar om een lang verhaal iets korter te maken…. ik was dus toch weer aan het rondkijken naar een fiets. En de Koga in Hoogeveen leek me eigenlijk wel wat, alleen zat er geen voordrager op. Ik ging dus maar eens zoeken wat een Tubus voordrager zou kosten en speurde het internet af. Vreemd genoeg stuit ik daarbij op een advertentie van een Santos (jawel). Een showroom model van een winkel die stopt met de fietsen. Nieuw en 600 euro goedkoper dan normaal. En nog in de buurt ook. De advertentie stond er net op en ik weet inmiddels dat je niet achterover kunt leunen met dit soort dingen. Ik pakte dus de telefoon en vroeg of de fiets er nog was. Ik sprak af dat ik meteen even langs zou rijden en of ze de fiets even vast wilde houden. Zo gezegd zo gedaan en afgelopen donderdag rijd ik dus naar Alblasserdam. Mooie outdoor zaak (klein) met een jong echtpaar dat daarmee 3 jaar geleden was begonnen. Het fietsje stond al voor me klaar beneden in de winkel. Maar eerst werd ik eens even opgemeten zodat de geometrie die voor mij (op papier) geschikt zou zijn, duidelijk werd. Daarna is het nog steeds passen en meten en uitproberen overigens.

Het fietsje zou wel bij mij kunnen passen dus ging ik op weg nadat er wat dingen waren ingesteld op mijn maten. Ik kon gewoon lekker gaan fietsen en dat ben ik gaan doen. Keihard kon ik er ook mee. Ik haalde tot mijn schik een racefietser in die dat niet leuk vond en later puffend voorbij kwam en stiekem keek of ik een ebike bereed (althans dat is mijn fantasie hoor). Drijfnat van het zweet kwam ik weer bij de winkel aan. Het leek me wel wat, maar ik wilde wat meer zekerheid en aangezien het al bijna 18 uur was, sprak ik af dat ik de volgende ochtend terug zou komen voor een nieuwe proefrit met mijn eigen zadel. S. was zo lief om mee te gaan en met mijn oude crossfietsje op het dak reden we weer naar de winkel.

Eerst weer een stukje fietsen met het zadel ietsje hoger dan de dag ervoor. Even een foto op de huidige fiets en op de santos.

Daarna hebben we zelf onderweg de handvatten en barends van mijn oude fiets overgezet op de nieuwe fiets. Dat zat alweer anders! Vreemd genoeg blijk ik (voor een fiets) hele smalle schouders te hebben. De meeste sturen zijn dus te breed Toen hij gisteren de handvatten dichter naar elkaar toe had gezet, merkte ik dat meteen. Er zou dus eigenlijk een stukje van het stuur afgezaagd moeten worden aan beide kanten. Maar zo met mijn eigen barends zat het alweer lekkerder.

Daarna zijn we terug gereden naar de winkel en hebben we de zadels om gewisseld. Weer even passen en proberen en weer op weg voor de proefrit. Met mijn eigen zadel reed het ook alweer anders. Het is gewoon een volwassen fiets en mijn crossje voelt dan ineens als een speelgoed fiets. De andere fiets steigert ook snel met de doggyride erachter.

Tsja het blijft lastig. Qua prijs was dit echt een mooie kans en de fiets rijdt prima. We moeten nog wat rommelen met de zadelhoogte en waarschijnlijk dus met het stuur maar het wordt vast ideaal uiteindelijk. Dat kost altijd even tijd en die wil ik er ook voor nemen want qua rug is dat erg belangrijk. Liever wat langer rommelen en proberen dan in de problemen komen.

Op de terugweg besluiten we dat ik de fiets ga kopen. In de regen rijden we het laatste stukje terug. Ga maar eens ergens een proefrit maken in de regen! Dat mag dus helemaal niet.

Als we terugkomen, worden de zadelpennen ook nog even omgewisseld zodat alles zit zoals het hoort en worden de handvatten in orde gemaakt. Ook zetten we het koppelstuk van de doggyride over en leren we hoe we dat allemaal moeten doen qua wielen. Terwijl ik dit tik, bedenk ik dat ik even moet kijken of ik het boekje wel heb gekregen van de fiets.

We gaan in de winkel verder kijken naar een nieuwe helm, een regenjasje voor S. (in de aanbieding), verlichting en meer van dat soort dingen. Bidonhouders zijn er niet naar mijn zin en een bel is er ook niet. Ik koop wel verlichting en een pomp. Geloof het of niet, maar deze fiets wordt totaal kaal geleverd. Koga is altijd helemaal compleet. Naafdynamo, bidonhouders met bidons, verlichting, pomp etc. Deze niet. Maar langzaam komen we er wel.

Ik vind in het aanbieding rek nog een mooi Odlo vest en S. een packable regenjackje. Verder koop ik een nieuwe helm. Mijn helm zit altijd rot en blijkt simpelweg te klein te zijn. Dat verklaart een hoop. Ik moet dus nog op zoek naar bidonhouders en een belletje.

Uiteindelijk vertrekken we na 6 (!) uur met de fiets en de nieuwe spullen. Ik ben dus totaal 9 uur bezig geweest in en rond de winkel om deze fiets te kopen. Ik heb niet het idee dat die man daar qua tijd dus iets aan heeft verdiend. Ook kregen we Zweedse hapjes in de ochtend en na de middag een lekkere tosti met wat te drinken. Er werd dus goed voor ons gezorgd!

Thuisgekomen gaan we speuren naar bidonhouders. Uiteindelijk komen we terecht bij Moordrecht voor het belletje en bidonhouders. Je weet daar niet wat je ziet qua omzet overigens. Fietsen gaan de winkel uit alsof het broodjes zijn. Echt niet normaal. Maar keuze hebben we wel. Ik zie overigens ook nog een mountainbike helm. Eigenlijk zocht ik meer zoiets en misschien ga ik vragen of ik de helm mag ruilen voor het Odlo shirtje dat ik gepast heb maar te duur vond uiteindelijk. Jammer genoeg hebben ze geen nieuwe fietscomputer voor S. Maar nu hebben we alles en daarna gaat S. alles op de fiets monteren.

In de avond besluiten we om een kort rondje te gaan fietsen. Omdat de zadelpennen verwisseld zijn, zit niets meer zoals het zat. We doen dus uiteindelijk anderhalf uur over een kort rondje van 10 km omdat we steeds stoppen om aan de zadelhoogte te rommelen of de stand van het zadel ten opzichte van de zadelbrug. Maar we komen er wel en uiteindelijk rij ik het laatste stuk gewoon lekker naar huis.

Onderstaand foto’s van beide kanten van de fiets. Met woef in de (open) doggyride.

Misschien moet er dus nog een stukje van het stuur gezaagd maar ik ga eerst kijken hoe het nu bevalt. Wat eraf is, kan er immers niet meer aan. Ook is het waarschijnlijk nodig om de stuurpen te vervangen voor een 12 cm pen (nu 11) maar ook dat ga ik eerst bekijken.

Misschien gaan we morgen voor een langere trip, dan kunnen we eens kijken hoe het allemaal fietst!

De Fuji cross hou ik in ieder geval want dat is een heerlijk fietsje om snel te pakken en ook voor S. tijdens onze loopjes. De Batavus ga ik proberen te verkopen. Ik hoop volgende week tijdens onze cursus te kunnen klussen aan de Fuji cross zodat de speling eruit gaat want dat is een vereiste nu voor dat fietsje.