10.04.2016 – haastrecht/schoonhoven (vlistroute) – 9 km

Het hele weekend is het al mooi weer en we besluiten dus op pad te gaan voor een kano tochtje. ik heb gisteren in het boekje gezocht naar een mooie route, want de Bollenroute van vorige week, proberen we eind deze maand te doen als de tulpen echt zullen bloeien. Straks zijn we weer te vroeg! We willen nog niet te lang zodat we nog wat kunnen oefenen en kunnen luieren onderweg. Uiteindelijk kiezen we voor een route over de Vlist vanaf Haastrecht. Het is geen out and back route maar het is zo dichtbij dat we wel met twee auto’s kunnen gaan. Ik heb ooit een rondje gelopen in dat gebied bij Haastrecht (toen ik notabene het zwemvest ging kopen voor woef) en ik wist al dat het erg mooi moest zijn.

Zo gezegd zo gedaan en rond 10.30 rijden we weg naar Schoonhoven waar ik mijn auto bij het eindpunt zal parkeren. We rijden daarvoor door de Krimpenerwaard waar we ook al diverse keren hebben gevaren. Het blijft een mooi gebied waar we ook nog meer kunnen ontdekken. Het eindpunt is snel gevonden en parkeren is makkelijk bij het voetbalveld. Als ik naar de auto van S. loop, blijkt hij ineens de kano uitgeladen te hebben en hij vraagt me welk steigertje het is. Huh? O ja, even vergeten dat we nog naar de start moeten rijden! We laden alles dus weer in en gaan op pad naar Haastrecht, wat volgens de navigatie 12 minuutjes rijden is. Hierbij zien we al een deel van de route maar het is echt totaal anders vanaf het water zal straks blijken. We zien wel alvast op 3.8 km van de start een leuk restaurantje aan het water waar het nu nog heerlijk rustig is. Dat wordt ons eerste rustplekje!

De start van de route is ook snel gevonden en we parkeren bij het zwembad waar ook de kanosteiger ligt. Dat is makkelijk en er is ruimte genoeg om op te bouwen. We smeren weer braaf de kielstangen in en deze keer gaat het opbouwen weer vrij snel. In 30 minuten zit alles in elkaar dus dat valt mee, zeker omdat we niet eens echt ons best doen om het snel voor elkaar te krijgen.

We maken ook wat drone opnames

Het is zalig weer en er staat weinig wind. Wel iets om even uit te zoeken voor vertrek met een enkele reis route, want als je pech hebt, kano je het hele stuk tegen de wind in. Maar omdat de Vlist een beetje kronkelt, merk je eigenlijk nergens iets van. Dat kronkelen maakt het ook erg afwisselend, want je hebt helemaal niet het idee dat je over een rechte vaar route vaart.

Het zonnetje schijnt en waf gaat soms even met haar kop onder ons ‘zonnescherm’. Dat is natuurlijk wel een leuk gezicht.

We zien ineens een boerderij met kaas en boerderij ijs. Ik twijfel of het wel open is op zondag en ik lees het bord ook verkeerd. Als we eindelijk zijn aangemeerd, zie ik pas dat er ‘zaterdag’ op het bord staat. Helaas pindakaas. Ik ben er nu toch uit, dus laat ik woef even plassen.

Daarna varen we weer rustig verder over het water waar verder niemand te zien is. Het geluid van het klotsende water wordt helaas vaak overstemd door de auto’s die over de dijk rijden. Dat is op zich wel jammer, want hoewel de route erg mooi is, is het toch ‘druk’ en ‘bevolkt’. Auto’s op de weg, (race)fietsers en wandelaars. Dat is dus niet echt rustig te noemen.

Naast de mensen, zijn er gelukkig ook wel dieren te bewonderen. broedende fuutjes, ganzen met jonkies en schapen met lammetjes. Maar koeien staan blijkbaar nog binnen en dat is jammer.

Al vrij snel hebben we al ruim 3.5 km gevaren en kunnen we er straks lekker uit voor een kopje thee en lunch bij het restaurantje dat we onderweg al gezien hebben. Niet veel later zien we het tentje en zoeken we naar een steigertje.

Vreemd genoeg liggen er twee keurige steigers maar beide zonder ring om vast te leggen in het water. We trekken de boot dus maar gewoon op de kant. Daarna gaan we heerlijk op het terrasje zitten. Woef op haar fijne bedje met wat water.

Na een half uurtje vertrekken we weer en maken wat drone opnames van de Vlist. Altijd mooi zo van boven!

We varen weer rustig verder over het water dat nu wat stiller wordt omdat de weg voor de auto’s naar rechts is afgebogen. Dat scheelt een heel stuk qua geluid.

We genieten van de lammetjes en van het zonnetje onderweg.

We zijn ongeveer op 5 km nu en zullen straks de tweede molen onderweg gaan zien. Helaas staat de zon natuurlijk verkeerd want die schijnt een beetje schuin van voren, en dat is lastig voor foto’s. We kunnen dus alleen de andere richting op foto’s maken en filmen.

Het is wel een gaaf ding want de waterinstroom is mooi te zien vanaf het water en ook het rad aan de zijkant van de molen.

Als we de molen voorbij zijn, zoeken we naar een plekje om aan te leggen voor een drone opname. Met deze mooie lucht is dat wel fraai natuurlijk zo boven het water. Het aanleggen is even een probleempje want er is alleen steile oever. We besluiten dat we een volgende keer de draaipin voor de hond gaan proberen. Als we die de grond indraaien, kunnen we misschien de boot vastleggen. Nu moest S. het gras vasthouden en dat is natuurlijk niet ideaal.

Na het drone intermezzo varen we weer verder. Ik vermoed dat de route helemaal geen 10 km zal zijn zoals in het boekje stond. Nagemeten was het maar 8.5 km en ik gok dat we op 9 km uit zullen komen (dat klopt). Eigenlijk zijn we dus ineens ook aan het einde gekomen in Schoonhoven. Ik vond het een beetje kort maar wel leuk om gedaan te hebben.

We leggen bij de kano steiger aan, trekken de kano aan de kant en gaan alles opruimen. Daarbij breekt helaas een trekveer van een van de stangen. Zeker niet bedoeld om te gebruiken…..Wafje ligt lekker in het zonnetje te slapen, helemaal moe van het avontuur.

Als alles is opgeruimd, rijden we weer terug naar Haastrecht om de andere auto op te halen die bij de molen staat daar. Het is nog steeds erg mooi weer. Dit zijn toch echt leuke dingen om zo samen te doen. Op naar de volgende route dan maar weer! Onderstaand ook de (drone) video

Gegevens:

afstand: 9 km
weer: 16 graden, weinig wind
vaartijd: 2.22 uur (exclusief pauze)