29.08.2015 – Krimpenerwaard (vanaf de Loet) – 9 km

Vandaag weer op pad voor een korter kano tochtje. We kiezen voor het bekende Loetbos. Eigenlijk willen we gewoon een lekker rondje varen en halverwege even wat lunchen bij Breeka. De Krimpenerwaard rond de Loet is en blijft mooi en we denken dat er eigenlijk meer te zien zal zijn dan tijdens ons tochtje van gisteren. Ik kan alvast verklappen dat dat ook zo is. Het enige dat we niet zagen waren de ijsvogeltjes die gisteren wel op heel veel plekken te zien en te horen waren.

In de ochtend heb ik eerst even een rondje gelopen. Ik kies vandaag voor 2 korte rondjes van 8.5 km omdat dat iets makkelijk in te passen is in het dagprogramma en je er ook lekker gevarieerd mee kunt trainen. Voor de middag gaan we dus op pad met de kano en parkeren bij restaurant de Loet, vlakbij de kanoverhuur waar we een maand geleden met zoveel plezier voor het eerst een kano huurden. Vanaf daar zullen we direct onder de weg doorvaren, even rechtdoor en dan rechtsaf weer door de eilanden. Op 11 augustus maakten we een langer rondje maar we willen nu gewoon even lekker rustig aan doen. Overigens is het geen probleem om een rondje nogmaals te doen en al helemaal niet als je – zoals nu – de route in tegengestelde richting vaart. Je ziet steeds iets anders!

Het opbouwen gaat vandaag in record tempo. In 21 minuten zit de boot in elkaar. Daarna hebben we wel tijd nodig om alles weer in te laden en vast te hangen. Maar dat is ook wel onderdeel van de dag eigenlijk en inmiddels hebben we al aardig een routine opgebouwd wie wat doet. Woef ligt ondertussen rustig te slapen in de schaduw en wacht op wat komen gaat.

Al snel zijn we dan op weg. Deze keer zit de actioncamera op de boeg en heb ik gisteren van alles geprobeerd qua settings omdat de opnames gisteren natuurlijk tijdens het tochtje op de Biesbosch allemaal mislukt waren helaas. Deze keer zit mijn gewone compactje dus gewoon lekker bij de hand zodat ik snel foto’s kan maken als er iets leuks te zien is. Voordeel van de gewone camera is het feit dat het veel sneller reageert op alles (en de foto’s mooier zijn). We moeten nog even puzzelen wat er nu leuk is aan de action cam want het blijkt dat de remote control alleen reageert vanaf de voorkant en heel soms met een schuine hoek van bovenaf. Dat is natuurlijk niet echt handig want als je de action cam op de fiets op het stuur hebt, richt je ook vanaf de achterkant op de camera. Maar goed, al doende leert en wie weet verzin ik nog een oplossing. Voorlopig moeten we eerst omzien naar een methode om de (action)camera beter te bevestigen want er is erg veel boegstang in beeld en de camera moet dus hoger. Gisteren was de horizon steeds scheef, omdat de cam op een vervelende plek zit. Lastig!

Maar goed, al varend en rommelend met de cam komen we ineens al snel bij eerste obstakel van de dag. Onder de brug ligt iets en we zien niet goed wat het is en stoppen de kano. Het is een houten balk maar er zitten zelfs spijkers op die omhoog steken. Eigenaardig. We kijken goed en we kunnen er links wel voorzichtig overheen en dat gaat goed. Het is lastig want het is een hele lage brug (een duiker) en S. ligt al achterover om eronderdoor te kunnen dus ik zit een beetje te pielen met mijn handen en trek ons voort onder de brug door. Maar we zijn er!

We varen door en ik bedenk ineens dat we ons niet hebben ingesmeerd met zonnecreme. Dat betekent dus even stoppen en als we toch ergens weer moeten overdragen, trekken we de boot aan de kant en smeren ons in (en woef’s neusje ook overigens!). Daarna gaan we weer verder.

Het water is spiegelglad en het is vrij warm. De route tussen de weilanden is prachtig. Het is heel bijzonder om op die hoogte over de weilanden te kijken en er is van alles te zien. Schapen, koeien, zilverreigers en zelfs een purperreiger die opvliegt. Ook de machinerie van de boeren is leuk om naar te kijken. Normaal kan je hier dus op geen enkele manier komen en misschien is dat ook wel wat het zo aantrekkelijk maakt. Noch per fiets, noch wandelend kan je hier komen! Er zijn enorm veel bruggetjes die van het ene weiland naar het andere lopen. De meeste zijn heel er laag. S. ligt dan achterover, ik ga snel op de grond zitten en met wat intrekken van mijn hoofd kan ik ons dan net gemakkelijk onder de bruggetjes doortrekken.

Halverwege leggen we even aan op een weiland (waar je normaal dus ook niet komt) en luieren wat in de zon en geven woef te drinken. Zij stapt in en uit alsof ze nooit anders doet. Heel bijzonder.

We hebben overigens niet geteld maar op het stukje tussen de weilanden zijn zeker 20 bruggetjes waar je onderdoor vaart. Ik heb in de video van 11 augustus een mooi overzichtje van enkele van die bruggetjes. Grappig genoeg zie ik onder 2 bruggetjes enkele zwaluw nestjes!

We genieten er eigenlijk wel van. Meer dan van de route van gisteren. Er is hier van alles te zien, het is stil en rustgevend. Ergens in een weiland zit een haas naar ons te loeren. Op de achtergrond de weg die je hier niet hoort en een koe. Helaas geen al te beste foto maar wel een leuke impressie.

Dan zijn we alweer aan het einde gekomen van de route tussen de weilanden en slaan we linksaf richting Breeka waar we zullen lunchen. We weten al dat het bruggetje is ingestort en dat we weer moeten overdragen. Het is alleen even speuren naar een geschikte plek om de kano aan land te krijgen en ook weer in het water te laten maar het lukt.

Als we het niet meer verwachten krijgen we nog een obstakel: er is een boom over het water gevallen en we kunnen er niet langs. Er is echter maar weinig wal en dat staat vol met brandnetels, is zacht en schuin zodat de afstand tussen kano en oever vrij groot is. Lastig maar we kijken rustig waar we eruit kunnen. Dat gaat goed en we slepen de kano langs de boot. Dan ergens een plekje zoeken waar we er weer inkunnen. We besluiten woef op de oever te laten instappen en haar daarna met kano en al het water in te duwen. Dat gaat – tot onze verrassing – prima en ze laat zich gewoon rustig afduwen. Daar zit ze dan. Nu wij nog!

Uiteindelijk lukt het zonder problemen om er weer in te komen. We zijn wel lekker geprikt door de brandnetels en ik heb kleine sneetjes in mijn vingers van het scherpe riet. Maar we kunnen weer door!

Heel snel zijn we daarna al bij Breeka en leggen de kano aan. De steiger is niet te zien vanaf de parkeerplaats dus de kano ligt redelijk veilig. We nemen wel de peddels mee en natuurlijk de apparatuur.
We gaan wat eten en als we weer terugkomen bij de kano drinken we snel nog wat extra voordat we verder gaan.

Daarna weer deels door het bos terug naar de startplaats. Dit gaat wat makkelijker omdat er geen lage bruggetjes of overdraagplekken meer zijn. Even twijfelen we of we de gok wagen om door te varen vanwege baggerwerkzaamheden maar deze keer kan het gelukkig en kunnen we door. Vorige keer moesten we nog even omvaren vanwege alle grote buizen in het water.

Na ruim 9 km zijn we weer bij de auto. Een kort rondje maar we zijn de hele middag weg geweest door alle obstakels, het luieren en het lunchen. Ook hadden we weinig snelheid eigenlijk. Misschien toch wat vermoeid na gisteren. Zal ook wel elke keer beter gaan denk ik. We ruimen op, en daarna gaan we weer huiswaarts. Op naar het volgende tripje.

Gegevens:

afstand: 9 km
weer: zonnig, warm en weinig wind