28.08.2015 – Biesbosch vanaf Hank – 18 km

Het is nog steeds prachtig weer en dit weekend zal er weinig wind zijn in tegenstelling tot afgelopen zondag toen we naar Kinderdijk waren. We hadden dus al snel besloten om weer een rondje te gaan varen en kozen voor de Biesbosch. Omdat we bang waren dat het in het weekend heel druk zou zijn, kozen voor de vrijdag omdat S. vrij was die dag. De route was snel gemaakt (gebaseerd op het boek ‘Kanoparadijs”) en we hadden deze keer zelfs de teasi (navigatie) bij ons. Dat was een succes maar daarover later meer. De nieuwe kielstang was ook aangekomen dus we konden deze keer weer met een ‘hele’ boot varen!

We parkeerden bij de Vissershang in Hank en vanaf daar was het steigertje snel gevonden. We bouwden op het grasveld bij de parkeerplaats op en sjouwden daarna onze Ally door de modder naar het drijvende steigertje.

Deze keer ging het opbouwen zonder problemen en stond de boot in nog geen 30 minuten. Inruimen en alles inladen kost daarna nog best veel tijd. We hadden voor het eerst een action camera mee, en we dachten dat het leuk zou zijn om het opbouwen vast te leggen met foto’s via een time lap. Maar dat mislukte jammerlijk. Niet alleen was de lens totaal beslagen door condens binnen de behuizing, ook bleek er achteraf geen enkele foto te zijn gemaakt door een instellingsfout. Ik kan alvast verklappen dat er ook geen enkele video is gelukt met de nieuwe cam. Dat is erg jammer want ik had zelfs onder water gefilmd en dat hebben we dus nu ook niet. Ik had wel als back up mijn gewone camera vastgemaakt dus er komt nog wel wat beeld.

Maar uiteindelijk hing alles netjes vast en was alles klaar voor vertrek en zijn we op pad gegaan voor onze ronde door de Biesbosch waar we nog nooit geweest waren.

Eerst moesten we even door wat smallere vaargeulen en daarna moest we een brede geul oversteken. De centrale van de EON is geen fraai gezicht en het was hartstikke druk met motorvaartuigen. Toen we waren overgestoken (wat nog niet eens meeviel), sloegen we rechtsaf en leek het mooi te worden. Tot onze verrassing kwamen ook in deze smallere vaargeul veel motorboten voorbij, eentje zelfs met keiharde muziek aan. De mensen op de boot waren om 12 uur al aan het bier. Gezellig :-( Beetje rare natuurbeleving. Wij vonden er in ieder geval niets aan, aan die herrie.

Op een gegeven moment slaan we linksaf en zien we nog een motorboot voor ons varen. We besluiten even aan de kant te gaan voor een rustpauze in de hoop dat straks het weer iets rustiger is. Ondertussen hebben we al tweemaal een ijsvogeltje gezien. We leggen zonder problemen ergens aan, trekken de boot op de kant en gaan even in het gras zitten. Even wat drinken en even uitrusten. Ondertussen horen we het ijsvogeltje vlak bij vliegen en piepen. Geweldig natuurlijk! We zijn verrast dat het zo druk is hier en allemaal zo breed. Ik had visioenen van iets moois ondoordringbaars en spannend met de kano. Niets van dat alles. Motorboten en ander lawaai.

Na onze korte pauze gaan we weer op pad. Dan komen we ineens op een stukje dat veel rustiger en smaller is. Hier is het wel even spannend qua varen met obstakels en bochtjes. Dat is een stuk leuker en het gaat ook sneller voor je gevoel. Ik ben blij dat ik de Teasi voor me heb liggen zodat we goed kunnen zien welke kreek we op moeten en of we goed varen. Dat is erg gemakkelijk.

Het varen gaat verder prima, maar we zijn nog steeds niet onder de indruk van het gebied. Het smalle stukje is al snel weer voorbij en we komen weer op een breder vaarwatertje. Hier worden we opgegeten door enge dazen dus we dobberen even om wat muggenspul op te smeren.

Als we op de helft zijn van onze route (denk we, er zit dan 8.5 km op) gaan we weer even aan de kant voor een broodje en wat drinken en voor een plaspauze voor woef. Het is even zoeken waar we aan kunnen leggen maar we zien een stukje gras waar we ook even in de schaduw kunnen zitten. Aanmeren gaat weer keurig en we trekken de boot weer op de kant. Woef heeft het ook warm dus we gaan lekker even in de schaduw om uit te rusten en af te koelen.

S. gaat wat lopen met woeffie en we proberen haar weer wat te laten drinken. Ik luier wat in de schaduw en geniet hier wel van. De motorbootjes zijn wel irritant en lawaaiig. Niks an. Maar leuk om hier eens gekeken te hebben en in het najaar als het seizoen voorbij is, is het vast beter. We zijn verrast dat we al zo vaak ijsvogeltjes (soms met 2 tegelijk) hebben gezien en gehoord. Echt bijzonder.

We stappen na verloop van tijd weer in, maar niet nadat we mee hebben kunnen genieten van een Brits echtpaar dat met een motorbootje aan kwam leggen op de plek waar wij ook waren en vervolgens weer weg wilden varen. De man ging mevrouw wel eens uitleggen hoe het allemaal moest en dat was bijzonder om te horen. Dat doen wij samen dan een stuk plezieriger denk ik! Misschien draagt geluid over water verder dan je denkt, maar de man sprak tamelijk luid tegen die arme vrouw die er niets van leek te begrijpen.

Net toen we dachten ergens op een rustig stukje te varen, kwam er zo’n groot gevaarte aan met allemaal dagjesmensen. De frituur lucht sloeg je tegemoet. Wij wilden netjes rechts houden maar de kapitein floot ons en gebaarde dat we aan de linkerkant er maar langs moesten gaan in de bocht. Ook best maar eigenaardig dat zo’n groot gevaarte hier zo vaart. Niks geen fluisterbootjes hier. Wat hadden we een andere voorstelling van gebied en route!

Het laatste stuk was dan weer mooi met kreekjes waar we echt even op moesten letten. Veel leuker en avontuurlijker varen! Vlak voor het einde hebben we nog even gedobberd voordat we weer het brede water op zouden gaan. We zagen de schoorsteen met rook alweer in de verte opdoemen.

Naast talloze ijvogeltjes (echt op verrassend veel plaatsen in het gebied) zagen we ook een aalscholver die bezig was om een lekkere vette vis naar binnen te werken. Ook leuk om even naar te kijken.

Daarna hopen we toch langzamerhand wel eens de haven weer in zicht te krijgen en dat laat ook niet lang op zich wachten. Het laatste stukje is weer saai en breed. bijna een meer zo groot en met golfjes van de boten op het water. Niets iets dat wij nou echt leuk vinden om te doen eigenlijk. Maar al snel varen we dan toch de arm in naar de haven en na een laatste bochtje zien we de steiger alweer liggen.

Als we aangelegd hebben, tillen we de boot weer door de modder richting het grasveldje om af te breken en op te ruimen. We maken nog een gekke foto van woef

Daarna breken we snel af en ruimen weer alles op. Het was best vermoeiend zo en zeker omdat we op het laatste stukje nergens meer aan konden leggen. Geen steigers, geen grasstroken. Alleen maar water met heel hoog riet. Niks te zien en te beleven. Not our cup of tea dat is duidelijk.

Na bijna 6 uur vertrekken we weer uit Hank en gaan huiswaarts. Weer een avontuur rijker maar we hadden er meer van verwacht. Ontzettend jammer dat de onderwateropnamen niet gelukt zijn want dat waarschijnlijk wel mooi geweest omdat in de kreken het water erg helder was en met het zonnetje erop zag je waarschijnlijk veel onder water. Niks aan te doen, misschien een volgende keer. Al doende leert!

Gegevens:

afstand: 18 km
weer: zonnig, warm en weinig wind

Video: (link)

Kaart:

One thought on “28.08.2015 – Biesbosch vanaf Hank – 18 km

1. guus

Leuk om die tochten te maken. Een kaart met waterwegen en een teasi lijken wel een must om niet te verdwalen.
    Volgende keer zal het wel minder druk zijn, ja.