20.04.2018 – veluwemeer – 66 km (R)

Deze week sprak ik af met A. (die ons hielp met de tuinspullen van de veiling naar het nieuwe huis te krijgen) om een stukje te gaan fietsen op de racefiets. Zij traint voor een triatlon en wilde wel samen fietsen. Hardlopen samen gaat niet, want zij loopt veel sneller dan ik dus dat is geen optie. Maar fietsen kan ik wel dus dat zou prima moeten gaan. Ik had nieuwe handschoenen besteld (Roeckl Alpha) met een speciale gel in de pads en ik was benieuwd of dat iets zou zijn op de fiets. Voor de racefiets zeker, want daar kan ik niet rijden met de duim brace.

Even bekruipt me een vervelend gevoel als ik naar het stuur kijk. Gaat dat wel lukken met mijn handen nu? Het stuur is heel anders dan de ergon grippen natuurlijk. Eerst maar eens kijken. Ik zit voor het eerste sinds 2 juli 2017 weer op de racefiets en vorig jaar heb ik weinig gefietst door het verhuizen.

A. wilde aanvankelijk om 10 uur komen maar dat leek me erg laat voor deze warme dagen (27 graden voorspeld). Uiteindelijk komt ze toch iets eerder en rijden we dan om 9.30 weg van huis. Ik heb een route gemaakt langs het Veluwemeer en eventueel kunnen we die inkorten of alternatief rijden met een lus door het bos als het erg warm is. Totaal zullen we ongeveer 65 km gaan rijden als alles goed gaat. Ik reed het rondje al eerder dus ken een beetje de weg.

Voordat we vertrekken maak ik een kiekje van ons samen. Dat is meteen de laatste foto want als je snel fietst op de racefiets is een foto maken eigenlijk geen optie voor mij.

De route voert ons eerst naar het Veluwemeer en door de weilanden fietsen we naar Elburg. Het tempo zit er meteen goed in. Opwarmen doen we vandaag niet aan geloof ik. Nou doe ik dat zelf ook niet braaf genoeg maar toch. Garmin roept dat we uit koers zijn als we over het smalle fietspad langs het water rijden maar dat snap ik niet goed. Later zie ik dat we eigenlijk over de weg hadden moeten rijden, verder weg van het water. Dit is veel mooier en de weg ken ik wel dus dat was ook prima verder.

Bij Elburg gaan we de brug over en daarna fietsen we langs het Veluwemeer. Daar hebben we meteen de wind tegen. Eigenlijk staat er geen wind maar zo langs het water merk je het echt. Voortaan dus altijd de andere richting op rijden want dit rondje reed ik al eerder met forsere wind en toen was het bijna niet te doen. We kijken naar de strandjes die nog redelijk rustig zijn en naar de campings die werkelijk tjokvol staan met caravans. Vreselijk als je bijna onder elkaars luifel zit. Wij hebben daar gelukkig geen last van en rijden door.

We zien ganzen met jonkies op het water. Normaal zou ik dan even gestopt zijn voor een foto maar nu rijden we door. Op zich ook wel goed om eens zo te fietsen natuurlijk. De handschoenen zitten redelijk goed. Ik moet wennen aan het dikke gelpad maar het lijkt wel steeds beter te gaan zitten. Misschien voemt het zich een beetje of wordt het wat warmer. Onderweg hebben we onzettend veel last van vliegen en vliegjes. We moeten echt opletten dat we niets inslikken en die vliegen op je gezicht is ook niks. Ik heb mijn hele lichaam ingesmeerd met zonnebrand. A. doet daar overigens niet aan. Nou ik wel en dat plakt dus verschrikkelijk. De vliegjes plakken daar weer op.

Ineens vliegt er een vliegje in mijn oog ondanks mijn bril. Ik moet even stoppen want het doet pijn door mijn contactlens. A. stopt om te kijken waar het vliegje zit en al snel heb ik het uit mijn oog weten te krijgen. Gauw weer opstappen en verder dan maar. Vervelend dat we nou moesten afstappen.

Het tempo zakt wel iets zo langs het water met de tegenwind. Dat valt nog niet eens mee eigenlijk maar we trappen rustig door. We rijden naast elkaar en dat is eigenlijk niet handig want als we steeds achter elkaar zouden rijden en kop zouden wisselen, zouden we veel sneller rijden denk ik.

We besluiten toch de brug bij Harderwijk te nemen. Dan hoeven we niet te wachten op het pontje, we hoeven Harderwijk niet door en we nemen een stukje bos. Ik probeer de route te wisselen op de Garmin en uiteindelijk lukt dat ook. Via de lelijke Newtonweg en het industrie terrein rijden we riching Hierden. Met de racefiets is dat een prima route omdat je door kunt fietsen.

Bij Stientje de ijssalon slaan we rechtsaf richting de overgang bij de Oudeweg. Daar rijden we het bos in en dat valt nog niet eens mee met die paden. Doe mij maar een andere fiets. Wortels zand en kuilen dus het is wel opletten met dit tempo. Gek genoeg voelt het warmer in het bos dan langs het water. Maar we komen er wel!

Al snel fietsen we door Leuvenum met het tentje waar ik samen met S. een keer wat gedronken heb en daarna rijden we richting Staverden. Ik ben even in de war omdat ik denk dat we een andere route terug fietsen maar we maken natuurlijk een extra lus en rijden zo dus langs het kasteel. Even rijden we door een dorp en daarna fietsen we alweer richting de Brandsweg terug naar huis.

Het tempo ligt hoog. We eindigen de rit eigenlijk met 25 km/uur gemiddeld maar omdat ik aan het einde nog wat langzamer ga fietsen en nog even ga uitfietsen, zakt het gestaag weer terug naar 24.7 km/uur. Wat verlies je dat dan toch gauw!

Na 66 km staan we weer voor de deur. A. gaat douchen in onze gastenbadkamer (ha!) en S. is zo lief geweest om lunch te maken. Grappig genoeg waren wij net iets eerder thuis dan hij. Hij was bij de garage en zou daarna wat lekkers halen. Maar wij kwamen toch net iets eerder aan.

Op naar een volgende rit. Vreemd genoeg heb ik nergens last van na deze rit. Niet van mijn knie, niet van mijn handen. Toch eens goed kijken naar de afstelling van deze fiets want op de Santos zou ik nog niet zo lang achter elkaar kunnen rijden denk ik. Hoewel ik het natuurlijk niet weet want ik zit nu eenmaal veel langer op de Santos dan deze 2 uurtjes op de racefiets. Maar toch!

Gegevens:

* rij tijd 2 uur 40 minuten
* HS 125 (145)
* hoogtemeters 89
* verstreken tijd 2 uur 43 minuten
* snelheid 24,8 km/uur (max 45,1 km/uur)