31.03.2018 – hulshorst/garderen – 42 km (S)

Vandaag gaan S. en ik voor het eerst op stap met de vakantiefietsen en de doggyride. Even oefenen voor Schotland. Het weer was onverwacht mooi dus vooruit met de geit. S. gaat in de ochtend even naar de kapper en ik maak ondertussen de fietsen klaar en de doggyride. Ik zoek me rot naar de fietspomp van de Santos en die kan ik dus echt nergens vinden. Merkwaardig. De pompen van de racefietsen vind ik terug, de pomp van de Koga maar die mooie zwarte pomp vind ik dus niet terug. Voor nu even niets aan te doen, straks verder zoeken. Uiteindelijk staan beide fietsen klaar, is de doggyride klaar en liggen de spullen van S. en van mij klaar om mee te nemen. De routes zitten in de Teasi’s en die zitten nog even in de opladers. Als S. thuis komt van de kapper ga ik snel woefje nog even uitlaten en daarna gaan we op pad. Inmiddels is het 11.30 dus op zich een prima tijd. Het zonnetje schijnt en er is weinig wind. Ik heb voor het eerste mijn arm sleeves niet aan en dat bevalt prima. Ik draag een thermoehemd met mouwen, mijn witte Vaude short met lange mouwen en mijn Castelli giletje. Ook draag ik mijn Castelli broek. S. draagt een lange mouwen thermo shirt, en daaroverheen zijn gele Lafuma lange mouwen shirtje en het blauwe Salomon softshell. Verder allebei onze korte vinger handschoenen. Dat is voor ons allebei prima op de fiets vandaag.

De Teasi gaat aan en we gaan op pad. Eerst de oprit af en daarna de snelweg over. Voor het eerste vertrekken we in de richting van de Brandsweg. Normaal fietsen we eerst naar knooppunt 57 en gaan vanaf daar ergens heen.

Al snel fietsen we over het brede fietspad door het bos en langs de heide. Aan het einde van de Brandsweg slaan we rechtsaf. Dit stukje kent S. wel weer van eerdere routes. We rijden weer richting Leuvenum en rijden op een gegeven moment langs het eettentje waar we de vorige keer met ons noodgeld een stukje appeltaart genomen hebben.

Na een kilometer of 10 laten we woefje even uit de kar om een plasje te doen. Dat vindt ze altijd weer leuk om lekker even uit de doggyride te gaan. Meestal gaat ze na ruim een half uurtje een beetje jammeren omdat ze zich verveelt. Dat is voor ons ook prima. Even afstappen en even lopen.

Grappig genoeg zie ik nu pas dat we gewoon richting Putten en de schaapskooi van Ermelo aan het rijden zijn. Dat had ik op de kaart niet gezien. Meestal rijden we dit vanaf de andere kant en kan je heerlijk naar beneden scheuren. Toen ik vanaf Amersfoort fietste, reed ik ook de andere kant op terug naar huis. Nu weet ik dus dat we straks even moeten klimmen. Jammer maar helaas en meteen een goede oefening voor Schotland met de doggyride. We rijden rustig door en het is wel te merken dat de weg een beetje op en neer loopt. Maar al snel arriveren we dan bij de schaapskooi waar we even afstappen. S. gaat binnen even lammetjes kijken die al enorm groot zijn en ondertussen komt iemand naar de hondenkar kijken. Daarna rijden we weer rustig door richting Garderen. Eigenlijk is de route wel gesneden koek. Ik ben verrast dat het eigenlijk zo dichtbij is.

Na een kleine 20 km staan we al bij onze bekende plek in het bos bij Garderen, vlakbij de camping waar we wel eens gestaan hebben om te gaan lopen en fietsen. Ik vind het echt veel dichterbij dan gedacht en ook S. is verrast. Ik wist wel dat de route maar 21 km totaal zou zijn voor de heenweg maar dan nog. Het lijkt allemaal veel verder weg en dit is een leuk ommetje zo. We laten woefje even lekker uit de kar en wandelen met de fiets aan de hand door het bos waar we zo ontzettend vaak al gelopen hebben. Het blijft mooi en bekend hier. We zijn wel verrast over het geluid van de vliegtuigen hier. Zo is er dus altijd wel wat. Vreemd genoeg kunnen we bij het grote hek er niet uit met de fiets en de doggyride dus lopen we maar weer terug via het bospad naar het fietspad om naar de ijssalon te gaan. Ook prima, kan woefje nog even wat verder lopen.

Aan het einde van het pad doen we woef weer in de kar nadat ze wat gedronken heeft en stappen wij weer op. We fietsen door het dorp naar de ijssalon waar het heel erg rustig is. Aanvankelijk is er even zon op het terras maar het is toch tamelijk fris. Ik praat even met een vrouw met een Santos die een stuurtas heeft waar ik ook naar aan het kijken ben. Zou dat nou op mijn fiets passen met de navigatie die ik daar op heb? Ondertussen is bij S. al de tosti en de chocolademelk gebracht. Ik heb dus blijkbaar weer langer staan kletsen dan gedacht en even later vallen we dan alsnog aan op het lekkers. De tosti’s zijn erg lekker, de choco is een beetje slap en wat weinig (en eigenlijk veel te duur). Woef neemt als volleerde stout hond een grote lik van het slagroom bakje dat te dicht op de rand staat. Dat doet ze dus echt nooit en ik kijk met verbazing naar die stouterd. Ik doe toch gewoon de slagroom met de bacterietjes van woef in mijn choco. Jammer dan.

Ondertussen komt er nog iemand met een Santos bij de ijssalon die ook een stuurtas heeft. Ik haal mijn navigatie even van mijn fiets om te passen en volgens mij moet dat gewoon kunnen. Ik praat binnen even met de man terwijl ik een ijsje bestel. Buiten eten we snel ons ijsje op, drinken nog een choco en gaan daarna weer op pad. We zijn toch wel een beetje afgekoeld van het zitten en we moeten ook weer terug natuurlijk.

De terugweg is anders dan de heenweg. Een deel is nieuw maar uiteindelijk rijden we weer via het grote fietspad richting Leuvenum. We komen ook langs het Roode Koper (hotel) waar we met verbazing naar het piepkleine hotel zwembad kijken. Het is inmiddels wel zomerklaar en misschien verwarmd met een pomp omdat er kinderen aan het rommelen zijn. Is dit nu dat dure hotel? Toch nog eens op de website kijken want we hadden hier wel een idee over. Het ligt in ieder geval prachtig want er zijn mooie wandelpaden dichtbij waar we nu langsrijden.

De route is nu gesneden koek want we rijden nu weer naar de Leuvenumse Beek en zullen straks de snelweg oversteken. Ik zet nog even lekker aan omdat het een beetje daalt en met flinke vaart rijden we het laatste stuk naar de snelweg. Daar rijden we weer langs het oude stationnetje met de locomotief en over een rustige weg richting huis. Vol verbazing kijken we wederom naar een huis dat te koop staat en inmiddels verkocht zou zijn rond de vraagprijs. We begrijpen niets van het bedrag want het is oud, klein en staat niet op een toplocatie. Maar goed, ieder huis vindt een eigenaar natuurlijk want dat is met ons huidige huis ook zo.

Als we bijna thuis zijn stappen we weer af en wandelen met woefje door het bos naar huis. Woef is weer helemaal blij en wij hebben een leuke tocht gereden. Het ging eigenlijk wel makkelijk en het is natuurlijk heerlijk dat we zo vanuit huis het bos in fietsen. Dat blijft echt bijzonder. Op naar nog veel meer mooie tochten samen.

Gegevens:

* rij tijd 2 uur 23 minuten
* HS 114 (146)
* hoogtemeters 189
* verstreken tijd 3 uur 39 minuten (zonder pauze)
* snelheid 17,3 km/uur (max 36 km/uur)