18.02.2018 – hulshorst – 31 km (C)

Gisteren heb ik lekker gelopen maar vandaag is het zulk mooi weer dat we maar eens een stukje moeten gaan fietsen! De vorige keer was het eigenlijk net te ver voor S. dus kiezen we voor een wat korter rondje dat we ook nog kunnen inkorten als het moet. Gelukkig is er geen wind en de kou valt ook wel mee. Omdat ik mijn kledingkast eindelijk heb ingeruimd, heb ik deze keer snel mijn spulletjes bij elkaar. De route was ook snel gemaakt dus tegen het middag uur konden we op pad voor ons rondje. Ik had overigens deze week al een beetje gefietst. Op en neer naar de bomen man en een keer naar de kwekerij. Toch weer 17 km op de teller ongeveer.

We rijden eerst via knooppunt 57 naar Nunspeet, richting het spoor en gaan vanaf daar naar de Zandenplas waar ik vorige week een keer heengelopen ben met woefje. Dat was toen leuk en ik vind het wel aardig om aan S. te laten zien. Naast het station stoppen we even bij het transferium en ik klim omhoog naar de uitkijk toren.

Daarna rijden we verder over het fietspad richting de Zandenplas. Tijdens het fietsen valt me pas op dat de weg best een beetje op en neer golft. Ik heb dat met lopen eigenlijk helemaal niet gemerkt. Her en der ook nu nog ijs waar woefje vorige keer zo zielig naar keek in de hoop een slokje water van te kunnen nemen. Gelukkig kon ze uit de plas lekker drinken op die run!

We rijden langs de golfbaan en komen bij de plas. Daar rijden we een rondje en maken wat foto’s. Het is grappig om te zien dat de plas momenteel een soort zomer- en winterkant heeft. Een kant ligt mooi in de zon en heeft een geel strandje maar de andere kant heeft gewoon nog ijs op het zand liggen en ziet er winters uit met ijs op het water.

Daarna rijden we door het tunneltje onder de snelweg door zoals ik ook gelopen heb vorige keer. We slaan niet meteen rechtsaf maar nemen de volgende afslag naar rechts. Dat zou wat rustiger moeten zijn qua geluid omdat we verder van de snelweg af zijn nu. We rijden rustig door en op een gegeven moment horen we een zwarte specht. S. heeft de vogel zien vliegen maar wist niet wat het was. Nu wel en de volgende keer herkent hij deze soort dus ook. Het blijven bijzondere vogels die in Zuid Holland niet voorkomen.

Op een gegeven moment rijden we weer langs het zwarteveld. Ik herken het wel van de run maar niet van onze eerdere fiets trip. Nu ik nog eens naar de route kijk, besef ik pas dat je hier dus langs rijdt als je door rijdt vanaf het transferium en niet linksaf slaat richting de plas zoals wij gedaan hebben. Gek dat ik het niet herkende. We fietsen door en steken de weg naar Elspeet over en rijden over het fietspad terug waar ik tegenwoordig graag over loop met woefje.

Alleen slaan wij niet rechtsaf bij de Brandsweg maar rijden door. Ook de volgende afslag laten we liggen maar bij de derde afslag slaan we rechtsaf richting Leuvenum. Daar stuiten we op een tentje waar we wat zouden kunnen drinken als we tenminste geld meegenomen zouden hebben. Dat hebben we niet maar ik opper dat er misschien wat ‘noodgeld’ in het zadeltasje zit. Dat blijkt zo te zijn en gewapend met 15 euro ‘nood geld’ gaan we lekker op het terrasje zitten en smullen van een stukje appeltaart en thee.

Na een tijdje gaan we maar weer eens op pad!

Het fietsen gaat geloof ik wel goed ook al klaagt S. dat het niet zo snel gaat. Dit tempo halen we met de fietsen met volledige bepakking ook klaagt hij. Niet op tempo letten, gewoon lekker fietsen. De afstand is mooi zo voor vandaag en dat tempo komt nog wel. Of niet en dat is ook best. Bovendien is het pas de tweede keer in 2018 dat hij op de fiets zit. Maar we moeten wel even oefenen denk ik gelet op onze trip in Schotland eind mei. Daarvoor hebben we natuurlijk nog alle tijd en met de mooie omgeving hier komt dat ook best goed want het fietsen is leuk en gen straf hier!

We fietsen rustig terug en het pad is mooi. We komen weer langs de beek te rijden en steken de snelweg weer over net na het ecoduct. Dit stukje reden we de vorige keer ook maar dat kan ook bijna niet anders als je richting de zuidkant van de veluwe rijdt natuurlijk. S. maakt nog een kiekje van het locomotiefje.

Even verderop aai ik de paardjes die in het zonnetje staan en daarna zijn we al bijna thuis. Ruim 30 km gereden en dat is een mooie afstand. Beter dan de ruim 40 km van de vorige keer want dat was net te ver. Misschien ga ik maandag nog een stukje fietsen als ik vanaf Amersfoort kom.

Gegevens:

* rij tijd 1 uur 43 minuten
* HS 92 (132)
* hoogtemeters 88
* verstreken tijd 2 uur 40 minuten
* snelheid 18,2 km/uur (max 32,3)