06.09.2017 – fulletby (lindsey trail) dag 1 – 42 km

Vandaag gaan we weer op pad voor een tweedaagse fiets trip. Vorig jaar hebben we hier ook twee tochten gemaakt en heerlijk gefietst. De ene dag iets makkelijker dan de andere dag overigens en we zijn nu ook erg benieuwd wat het gaat worden qua heuvels omdat we in de Wolds blijven en dus van te voren weten dat het wel aardig op en neer zal gaan deze keer. Maar de route is niet zo lang dus het lukt vast. Bovendien kan ik dan mooi mijn nieuwe fiets eens uitproberen om te zien of het nou makkelijker rijdt of niet. Vorige keren moest ik immers vaak afstappen omdat ik toch in de verkeerde versnelling reed uiteindelijk en dan niet meer vooruit kwam.

Gisteren hebben we alles al ingepakt en ik ben benieuwd of alles erin zit omdat ik thuis een beetje snel heb moeten inpakken en bovendien ook overal alles vandaan heb moeten halen in verband met het verkoop klaar maken van het huis (lees: opruimen). Vanmorgen heb ik nog een heel klein stukje gelopen met woefje zodat zij ook lekker even wat beweging heeft gehad voordat ze de kar in moet.

Het weer is goed maar morgen wordt een klein buitje verwacht maar dat zien we dan wel weer. Voor nu is het prima en we nemen alles zoals het komt. We vertrekken toch uiteindelijk net iets later dan gepland maar aangezien het niet al te ver is vandaag, lijkt dat geen probleem. Woefje zit al zenuwachtig buiten te wachten totdat we weg gaan. Je weet immers maar nooit als hondje of je vergeten wordt en dat wil ze natuurlijk niet! Om 9.50 rijden we dan eindelijk weg bij het huisje. De Teasi op beide fietsen doet het prima en pakt meteen de route netjes op.

We rijden eerst naar de boerderij waar ik vanmorgen vandaan kwam met woefje tijdens het korte runnetje. Het uitzicht is hier prachtig. Aanvankelijk vind ik het koud aan mijn blote benen en wil ik thuis mijn lange broek gaan halen maar ik besluit toch door te rijden en dit aan te houden wat ik nu draag. Is vast goed. S. heeft ook korte mouwen aan en zijn Vaude fietsbroek.

In de verte doemt de eerste heuvel al op. Dit is wel grappig want als we hier met de auto rijden, vinden we dit altijd een helling om te vermijden met de fiets en zeker met de doggyride. Maar we gaan het allemaal zien. Misschien valt het wel mee.

Na de aanvankelijke daling klimmen we dan langzaam omhoog. Dat gaat eigenlijk nog best makkelijk en ik kan ook snel en makkelijk terugschakelen met de Rohloff. Geen gedoe meer met verkeerde voorbladen en eng terugschakelen met angst dat de ketting doortrapt ofzoiets. Nu schakel ik rustig steeds een beetje terug en trap rustig naar boven. Ik kom zelfs in de 3e versnelling aan dus ik heb nog over. Dat viel dus hartstikke mee. Dat viel mee zeg ik tegen S. als we boven zijn. Ik weet niet zeker of hij me gelooft.

We rijden nu richting Hemingby. Deze route komen we vooral langs vergezichten en mooie dorpjes en valt er verder niets te zien. Dat is niet erg, want nu kunnen we gewoon fietsen zonder dat we het gevoel hebben dat we iets ‘moeten’ zien. Dat is ook prettig. Even na 10.15 rijden we Hemingby alweer door dus dat schiet best op. Heuvel af kunnen we natuurlijk ook flink vaart maken en heuvel op gaat het best redelijk. Tot nu toe is het een prima verharde weg en nog mooi ook.

Klik voor groot

Na een kwartiertje rijden we westwaarts en rijden we een off road stukje op. Dat blijkt een stukje te zijn van de Lindsey Trail. Een route die we vorig jaar uiteindelijk niet hebben gereden omdat we een stukje daarvan gelopen hebben en het niet geschikt vonden voor de fiets. Nu rijden we er dus alsnog tot onze verrassing maar het is best te doen. Omdat het off road is, laten we woef even lekker uit de kar zodat ze kan rennen en kan snuffelen. Dat vindt ze wel wat! Het is inmiddels 10.30 uur en we rijden nu over de Roman Road richting Sotby (Woods).

Het enige probleem van het pad is de vreemd zachte modder die om een of andere reden mijn fiets extreem aantrekkelijk vindt en ruimschoots rond de remmen en op de wielen gaat zitten. Als we beide fietsen eens vergelijken, zien we dat de fiets van S. grotere spatlapjes heeft op de spatborden. Misschien dat dat uitmaakt want zijn fiets is veel schoner dan mijn fiets. Het is maar een heel klein stukje over dit pad maar we zijn maar liefst anderhalf uur aan het klooien voordat we weer bij de weg uitkomen en een beetje door kunnen fietsen en wat vaart kunnen maken. Het is wel mooi gelukkig.

Inmiddels is het 11.15 uur en we rijden nog steeds off road met onze modderige fietsjes. Woefje gaat weer in de kar en is ook vies. Maar ons wonderdoekje uit de zak van de doggyride doet wonderen en ze mag gewoon weer in de kar. Ik kijk nog eens op de kaart of we goed zitten en of we ergens een stukje kunnen afsnijden om weer eerder op het weg uit te komen. Maar helaas…. We moeten nog even door en tot overmaat van ramp begint het dan alsnog te regenen.

Klik voor groot

Eerst is het een miezertje maar al snel begint het echt te regenen. We stoppen toch en trekken gauw de hoes over de doggyride. Die is al een beetje nat dus we zijn eigenlijk te laat. Ook zitten we enorm te knoeien en de klungelen met onze jackjes. S. had zijn softshell op de fietstassen gelegd en die is nu nat.

Gauw prop ik die in mijn zwarte Ortlieb achterop waardoor mijn spullen dus ook nat worden van zijn jasje. Ondertussen zoek ik naar mijn regenjack die in het voortasje op de fiets van S. zit. Allemaal uiterst onhandig natuurlijk. S. heeft zijn groene regenjack al aan. De powerbank van de Teasi en de Teasi van S. gaan gauw in een zakje en mijn Teasi gaat in een doorzichtig zakje op het stuur. Ik maak een grapje en zeg dat de regen vast snel ophoudt nu we eindelijk zijn aangekleed en onze spullen in veiligheid gebracht hebben…… We stappen op en gaan weer verder over het natte gras en het offroad stukje.

Een klein kwartiertje later zijn we bij de weg en is de regen inderdaad al opgehouden. Of we daar nu wel of niet onze jasjes voor aan hadden moeten doen, weten we dus niet. Je weet nooit van te voren hoe lang het regent maar het was wel even heftig. Helaas is mijn fietsje nog niet erg schoon geworden van het buitje. We stoppen even langs de weg, trekken onze jasjes weer uit en bevrijden woefje van de hoes om de doggyride. Verderop maak ik een foto van de mooie appels langs de weg. We gaan nu op weg naar Panton. Het is even na 12 uur en we schieten toch op zich best op en verheugen ons op de lunch in East Barkwith waar we welkom zijn met woef. Dat ligt ongeveer op de helft van de dagafstand op een kleine 25 kilometer rijden.

Klik voor groot

Al snel bereiken we Panton en een kwartiertje later rijden we East Barkwith al in. Dat is dus veel eerder dan we dachten, want we hebben pas 20 kilometer op de teller. Maar het is prima, want we hebben wel zin in iets warms.

Om 12.30 rijden we de parkeerplaats op van de pub waar we gaan lunchen. Er lijkt geen hond te zijn maar we gaan hier toch echt heen voor een hapje. De pub heet Crossroads en de naam is goed gekozen omdat het precies op de kruising ligt waar allerlei wegen bij elkaar komen. Wij reden er ook recht op af! We gaan aanvankelijk buiten zitten maar alles is nat en het voelt toch best fris dus verkassen we weer naar binnen. Daar is het niet echt warm maar we kunnen prima zitten en worden goed geholpen. Het ziet er overigens niet uit. Echt zo’n ongezellige Engelse pub en we zijn dan ook benieuwd wat we kunnen en zullen krijgen……. Woefje gaat in ieder geval gewoon midden in de zaak liggen slapen.

We bestellen een warme choco met slagroom en die is heerlijk en zelfs opgefleurd met lekkere marshmallows. Dat gaat er dus wel in!

Klik voor groot

We bestellen allebei bangers and mash en als S. per ongeluk burgers en mash bestelt, vraagt de man bezorgd of we wel weten wat bangers zijn. Worstjes! Helaas blijkt er maar voor 1 persoon verse worst te zijn en S. bestelt uiteindelijk kip. Als de maaltijden komen, schrikken we ons kapot van de hoeveelheid. Wat een borden! Maar het ruikt heerlijk en we besluiten de maaltijden te delen zodat we van allebei de helft eten. Er is genoeg en het smaakt nog eens boven verwachting goed.

Toch doe ik stom, want ik heb het koud en houd mijn wieler kleding aan. Ik had beter mijn giletje uit kunnen doen en even tijdelijk iets anders aan kunnen trekken. Hiermee stap ik immers straks zo weer op de fiets! Weer wat geleerd. We eten rustig en genieten van het overvloedige maal. We nemen zelfs nog een tweede choco en daarna gaan we maar weer eens op pad. Het is 13.40 als we weer buiten bij de fietsen staan.

De volgende plaats is nu South Willingham. Gelukkig rijden we nu eerst weer een stukje over de weg. Mijn Teasi is een beetje leeg aan het raken dus sluit ik het apparaat aan op mijn Cycle2Charge. Een lader in de fiets die je oplaadt tijdens het fietsen. Ik hoef alleen maar de stekker in de USB poort te doen onder mijn balhoofd. Kan het mooier?

Klik voor groot

We trappen rustig voort en om 14 uur zijn we in South Willingham. Zoals eerder gezegd is er verder niets te zien op de route. Gewoon mooie lieve dorpjes al dan niet met fraaie huizen om naar te kijken en af en toe een mooi oud kerkje. Verder mooie vergezichten en hele rustige weggetjes. Dat is voor nu ook gewoon prima.

De volgende plaats is nu Hainton. We zullen daar morgen ook weer doorheen rijden omdat we een klein stukje overlap hebben op twee plekken in de route. Ik ben benieuwd of we alles herkennen als we het vanaf de andere kant aanrijden (ik kan nu alvast verklappen dat het antwoord ‘nee’ is dus een stukje opnieuw rijden is geen probleem). Hainton heeft een kerkje waar we een foto van maken.

Het fietsen gaat nog steeds prima en het is nergens te zwaar om te fietsen. Ik weet nu wel dat we morgen op dit stukje tegengesteld moeten gaan klimmen omdat we nu heerlijk even naar beneden suizen richting East Torrington. Ik weet bijna zeker dat we daar een keer gelopen hebben en zelfs met de drone gevlogen hebben. Dat blijkt ook te kloppen want even verderop zien we het kerkje in de bocht opdoemen en herkennen we alles weer. We hebben destijds enorm gezocht naar een of andere ruine die we niet gevonden hebben toen. Maar het kerkje was toen wel mooi om te zien. Rond 14.45 rijden we East Torrington in. We schieten best op denk ik maar we moeten nog wel een stukje richting onze overnachtingsplek. De volgende plaats wordt nu Legsby.

Klik voor groot

Als we Legsby inrijden, herkennen we het kerkje daar ook van een eerdere run in 2015. Grappig dat we hier nu fietsen. Het kerkje is weer erg mooi om te zien en we maken een kiekje. Vorige keer stonden er grote koeien aan de andere kant in het veld herinner ik me.

Om 15 uur rijden we weer een bos in. Dog Kennel Wood staat er op de borden. Als ik op de kaart kijk, lijkt het een heel groot groen gebied. Wat merkwaardig dat we wel in Legsby gelopen hebben maar dit grote gebied nog nooit gevonden hebben voor een run met woef (in de doggyride). Het maakt deel uit van Willingham Woods, een gigantisch bosgebied onder Market Rasen. Ook hier weer volop bordjes van de Lindsey Trail dus het lijkt erop dat we toch echt een groot gedeelte of misschien wel de hele route doen zonder dat we ons dat bewust waren. Tot nu toe is alles gelukkig prima te berijden.

We laten woefje weer lekker uit de kar zodat ze kan rennen en kan snuffelen. Voor haar is de route zo ook erg leuk denk ik omdat het afwisselend genoeg is en ze kan kijken en kan lopen.

Klik voor groot

We rijden een heel stuk off road maar over gewone paden die goed berijdbaar zijn. Het is mooi en het bos ruikt ook lekker. Ik begin wel te twijfelen aan de dagafstand. Als ik op de kaart kijk, zijn we niet eens zo ver meer van de campsite vandaan want volgens mij ligt dat ook aan of in dit bos(gebied). Dan is de dagsafstand vandaag dus waarschijnlijk geen 50 km maar een stuk minder. Op zich niet erg maar dan is het morgen dus langer.

Om 15.30 komen we weer op een stukje autoweg. Rechtsaf ligt Tealby waar we vanavond gaan eten. Ik kijk op de kilometer teller om te kijken hoe ver het ongeveer is. Ik dacht een kilometer of 3 van de campsite dus dat is wel te doen. De weg is vrij druk dus we moeten wel goede verlichting op hebben vanavond als we terugrijden van de pub. Maar dat hebben we. Mijn fiets heeft nu ook eigen verlichting die prima is en voor de doggyride hebben we twee lichtjes bij ons waarvan er eentje enorm veel licht geeft. Dat komt dus wel in orde.

We rijden een klein stukje over de weg tussen Tealby en Walesby. Al snel slaan we weer rechtsaf en rijden langs een Farmshop en verder het bos in. Dat wordt een beetje vreemd pad en nergens zien we nog een bordje naar de campsite. Toch moet het hier langs het pad liggen volgens mijn kaart dus ik ben benieuwd of dat klopt. We rijden verder over het hobbelpad dat overigens prima begaanbaar is. Ook straks als het donker is overigens want dan nemen we ook weer dit pad. Aan het einde van het pad komen we op een weg uit met een enorm bord van de campsite. Het is klokslag 15.45 en we zijn nog nooit zo vroeg op een campsite aangekomen. Er staat pas 42 km op de teller……

Klik voor groot

Omdat ik van te voren geboekt heb, loop ik naar de receptie waar de eigenaresse juist aankomt. Ze gaat me een plekje laten zien waar ik ook een bankje zie en een picknicktafel. Dat lijkt me een prima plek voor vannacht en ik schrijf ons in en betaal de 12 pond voor de nacht. Dat is niet veel voor twee kleine tentjes. Het is rustig en op het tentenveld staat 1 tent naast ons met een ouder echtpaar. Ouder dan wij dus dat biedt perspectief voor de toekomst.

De eigenaresse is Russische en heeft de campsite nog niet zo lang geleden overgenomen. Terwijl ik binnen sta te kletsen, staat S. buiten te praten met de man en ligt woef weer braaf te wachten.

We rijden onze fietsen met alle spullen naar het hoekje van het veld en gaan rustig alles opzetten. Het veld is mooi vlak dus dat zal geen problemen opleveren. Er is net gemaaid maar er ligt gelukkig niet enorm veel los gras. Dat geeft altijd een enorme troep maar het valt gelukkig nu wel mee. Om 16.15 staat de eerste tent en liggen er al spulletjes in.

Klik voor groot

We hebben geen haast dus zijn ook niet erg snel met het uitpakken en opzetten en dat hoeft ook niet. We zijn lekker vroeg en hebben alle tijd om lekker te trutten. Woefje heeft al eten gehad en we leggen haar daarna even in de tent op de noblecamper zodat ze kan slapen en niet koud wordt van de koude grond. Om 17 uur is alles klaar, is woef uitgelaten en staan beide tentjes met spulletjes en al.

We overleggen wat we doen met eten en of we op de fiets gaan. Ik kijk op de website van de pub en zie dat er boven de pub ook een taxi bedrijf zit. Dat is wel heel erg verleidelijk natuurlijk. Normaal krijg je helemaal geen taxi en nu zit het gewoon bij de pub. Zullen we eens gek doen en met de taxi gaan? Lekker warm en makkelijk? Ik besluit me om te kleden en we bestellen een taxi om 17.45 uur. Dat is dus veel eerder dan ik de tafel geboekt had want ik had eigenlijk voor 19 uur de tafel. Maar ik had ook niet gedacht dat we hier zo vroeg zouden zijn natuurlijk. Ik ga nog even wandelen met woef en als ik terug kom, staat de taxi er al.

Aanvankelijk wil de driver woef niet meenemen maar omdat het toch echt aan de telefoon gezegd is, besluit hij het toch maar te doen. Ik ga voorin en woef zit op de grond braaf te zijn. Onderweg vertelt hij dat hij slechte ervaringen heeft met honden in de auto die de auto vies maken en spullen beschadigen. Mijn hondje doet dat niet en ze kijkt nog eens extra braaf waardoor de man uiteindelijk ook wel smelt voor woef. Ze is ook zo braaf. Gelukkig springt ze bij de pub netjes uit de auto zonder de auto aan te raken. Ook alweer leuk. De man gaat weer naar zijn etage boven de pub en zal ons straks ook terugbrengen. We betalen ook nog niks.

De pub is dus in Tealby dat met de auto overigens nog best ver was ware het niet dat hij door het bos zouden rijden en de taxi over de weg is gereden natuurlijk. Het is de oudste ‘thatched roofed pub’ en ziet er prachtig uit. Met mooi weer zal het hier leuk zijn om buiten te zitten denk ik. We gaan gauw naar binnen en krijgen een plekje in het bar gedeelte. Het is nog rustig en het is maar goed dat we vroeg zijn, want er is vanavond quiz night en het wordt heel druk.

Klik voor groot

S. bestelt een enorme burger en ik neem het 2 gangen menu (18 pond) en kies voor de chicken. Dat smaakt overigens prima maar is niet een grote hap. We nemen nog een lekker toetje en ik neem een warme choco. De choco van vanmiddag was een stuk beter overigens. Grappig dat je in een tent die er zo verlopen uitziet als die van vanmiddag zulk goed eten kunt krijgen.

Omdat we vrij vroeg zijn gaan eten, zijn we ook weer vrij vroeg terug. We gaan weer met de taxi terug naar de campsite en betalen 15 pond voor het ritje heen en terug. Dat is natuurlijk eigenlijk idioot maar het was wel erg relaxed op deze manier moet ik bekennen. Heerlijk warm zijn we nog. Inmiddels is de wind gaan liggen en is het heel aangenaam buiten.

We gaan nog even buiten bij de tent zitten kletsen en zitten mijmeren. Ik hang het tentlampje aan de fiets maar dat geeft eigenlijk vrij hard licht. Het oudere echtpaar heeft kaarsen aan en dat ziet er erg gezellig uit.

Klik voor groot

We gaan samen nog even met woefje naar buiten en dat gaat heel makkelijk deze keer omdat de campsite dus echt in het bos ligt. Een hele mooie plek alleen zijn we verrast door de treinen die we voorbij horen komen compleet met fluit en al. Ik ben benieuwd of we dat de hele nacht gaan horen. Zo zie je maar dat stilte nergens mogelijk lijkt te zijn eigenlijk. Hoewel het nog vroeg is, gaan wij ook vroeg onze tentjes in. Lekker warm en ik hoop dat ik snel in slaap val. Wafje slaapt al diep. Morgen weer een dag!

Gegevens:

* 42km
* rij tijd 3 uur 15 minuten
* HS 112(148)
* hoogtemeters 244
* verstreken tijd 6uur 02 minuten
* snelheid 12,5 km/uur (max 35,7)
* cadans 49 (max 107)
* wind 18 km/uur W

2 thoughts on “06.09.2017 – fulletby (lindsey trail) dag 1 – 42 km

1. mep

weten jullie nog wat een echt fietspad is….? maar in ieder geval hebben jullie een frisse neus gehaald!
    we kijken nog hoe jullie tweede dag verliep… minder nattigheid of juist nog meer?