29.04.2017 – baarn – 56 km (S)

Eergisteren heb ik in mijn eentje lekker gefietst maar vandaag lijkt S. genoeg te zijn opgeknapt om mee te fietsen op een proefrondje voor Schotland. Ik heb een mooie route uitgezet in het Gooi met een lunch optie bij de poffertjes kraam in Laren. De route is ongeveer 55 km dus dat is een mooi rondje zo voor de zaterdag middag. In de ochtend ga ik eerst nog even lopen maar omdat het zulk heerlijk weer is/lijkt, kies ik voor een korter rondje dan ik had gewild, zodat we sneller op pad kunnen. Als ik thuis kom, was ik snel even mijn haar en even na 10 uur rijden we weg richting Baarn waar we zullen starten.

We parkeren bij kasteel Groeneveld en daar is plek genoeg ondanks het feit dat ook de Kings Ride hier vandaan zal starten. Dat was een mooie racefiets route geweest maar die was vrij lang en dus ook te lang voor de trekkingfietsen. Nu eerst snel alles klaarmaken en dan vertrekken we voor de route. Ik zie ineens op de navigatie van de telefoon dat de route omgekeerd lijkt te zijn dan wat ik verwachtte. Op de telefoon is het snel omgedraaid maar op de Teasi moet ik altijd even nadenken hoe je dat ook alweer instelt en als we gaan rijden, zitten we dus allebei eerst te klungelen om de navigatie zo in te stellen dat we de juiste route kunnen zien en kunnen volgen. Maar eindelijk zijn we dan helemaal klaar en rijden we.

De route gaat eerst naar Eemnes. Gelukkig zijn we al heel snel van de weg af en rijden we door de autoluwe polder. Het is prachtig weer maar het is frisser qua temperatuur dan je zou denken. Ik ben wel goed gekleed maar heb wel mijn sleeves aan onder mijn lange mouwen shirt. S. gaat onderweg toch nog even een extra shirtje aantrekken dat gelukkig in de fietstassen zit. Onderweg laten we woef even lekker uit de kar en madam is vrolijk en blij. Na het haventje rijden we langs het water en het is echt mooi hier. Heel anders dan tijdens een ander ritje door de polder hier en zo blijkt maar weer dat we toch heel slecht ons eigen land kennen en dat hier nog volop te ontdekken valt. We genieten van het weer, de omgeving en de mooie veulentjes langs de weg. Volop paarden fokkerijen hier in Eemnes.

Het fietsen gaat prima. Ik ben alleen S. op een gegeven moment kwijt omdat hij nog even zijn zadel omhoog moet zetten. Voor de auto rit is het zadel even lager gezet zodat de fietsen beter naast elkaar op de drager kunnen en dat was dus nog niet gebeurd. Rijdt niet lekker!

Op een gegeven moment moeten we linksaf slaan en staan we ineens voor een pontje. Bijzonder, want dat hadden we dus niet gezien toen we de route bestudeerden van te voren. Geen probleem maar als ik in de winter zo’n route tekent en je staat ineens voor een pontje dat niet vaart, is het toch minder leuk. Nu kunnen we meteen oprijden en varen we al snel naar de overkant.

Aan de overkant van het water slaan we linksaf en rijden we langs het water. We zien zelfs Kluten staan en dat is een leuke verrassing.

Verderop is er weer een haventje en een oud gemaaltje. Het is een hele andere route dan ik gedacht had, en dat maakt het juist wel leuk!

Inmiddels schiet de route al een beetje op en rijden we richting Laren. Omdat we in het centrum uit moeten komen, rijden we een stukje over de weg en ook over een gigantische hobbel klinkerweg. Maar omdat we deze weg al eens eerder gereden hebben, is het een kwestie van niet zeuren en rijden. In Laren aangekomen slaan we rechtsaf en dan rijden we al rechtstreeks op de poffertjeskraam af waar w de fietsen neer kunnen zetten in het zicht van ons tafeltje.

We nemen ieder een dubbele portie (ik zonder boter) en genieten van onze lunch. Het is best aardig om buiten te zitten maar het is wel net op het randje en ik ben blij met mijn extra jackje in de fietstas. Woef ligt prinsheerlijk op haar bedje uit de doggyride.

Als we alles opgegeten hebben, gaan we weer op pad. We hebben pas 19 km op de teller staan dus we moeten nog wel een stukje! Eerst nu richting Blaricum, en achterlangs via Mauvezand en en stukje heide richting de tafelberg en daarna door naar Bussum. Als we door Bussum rijden, besluiten we een ijsje te gaan eten bij de salon waar we heel vroeger wel eens kwamen. Er staan bankjes buiten, dus we gaan lekker even in de zon genieten van een ijsje en dat smaakt ons best. Daarna rijden we weer verder en rijden alweer snel de heide op.

De route is rustig, mooi en groen. Op een mooi fietspad proberen we eerst een foto van ons samen te maken met de zelfontspanner en een paaltje maar later vragen we het aan twee wandelaars. Wel zo makkelijk!

Verder en verder gaat de route en we maken best vorderingen qua afstand. Het fietsen gaat prima, ook omdat er geen wind staat vandaag wat het allemaal wat makkelijker maakt. We doen rustig aan ook al fietsen we eigenlijk wel goed door op de stukken waar we dat kunnen. Het gemiddelde zakt vooral door de wandelstukken met woef en het stoppen en weer opstappen. Maar het is een prima oefening en de route is ook erg mooi. We rijden nu via Laren en het St Janskerkhof via theehuis het Bluk richting de Lage Vuursche.

Op een punt waar het lekker rustig is, laten we woefje weer uit de kar zodat we lekker even kan rennen maar het ruiterpad waar we toevallig net langsreden, kan haar minder boeien. De heide eerder vond ze heel erg leuk maar dit is dan weer niet leuk. Ze krijgt natuurlijk weer wat water en omdat ze er toch weinig aan lijkt te vinden, rijden we verder tot een volgende wandelplek. We proberen elke 10 kilometer even te wandelen met haar zodat het voor haar ook allemaal leuk is en blijft. Dit ritje is dus heel anders dan mijn 60 km ritje van eergisteren waar ik binnen tweeenhalf uur weer thuis ben.

We fietsen weer door over heide en door het bos. Op een gegeven moment zijn we redelijk dichtbij Baarn gekomen en we besluiten vanwege het heerlijke zonnetje even van de route af te gaan, wafje eruit te laten en even in de zon te gaan zitten. Daar ben ik altijd wel voor te porren en we leggen zelfs het bedje uit de doggyride neer voor woef. Heerlijk even luieren nu we toch al zo dicht bij de auto zijn!

Na een poosje gaan we maar weer op pad. We steken het spoor over en rijden weer richting kasteel Groeneveld. Daar aangekomen blijken we een stukje door de kasteeltuin te rijden. Dat is mooi en niet lang daarna rijden we langs het kasteel zelf. Op dat moment worden net de finishboog en spullen opgeruimd van de Kings Ride. Opvallend dat we geen last hebben gehad van grote groepen racefietsers die met deze tocht mee deden vandaag! Dat is echt een meevaller want op de smalle heide paadjes is dat geen feest met de kar.

We besluiten nog een stukje van de kasteeltuin te gaan bekijken en slaan linksaf om om het kasteel heen te rijden. Nou heb ik toch behoorlijk lang gewoond in deze regio gewoond, maar ik was nog niet eerder bij het kasteel. Raar is dat toch eigenlijk. Omdat de zon inmiddels volop schijnt gaan we nog even op een bankje zitten. Heerlijk daar! Nog even de mooie dag verlengen met wat buiten rondhangen.

Totaal hebben we maar liefst 3 uur langs ‘stil gestaan’ onderweg. Poffertjes eten, ijsje eten, woefje uit de kar laten, op het bankje zitten en in het bos luieren. Ruim 3,5 uur hebben we gereden maar we waren dus 6,5 uur buiten. Als ik een route voorbereid voor de vakantie, reken ik ook met ’10 km/uur’ afgelegd wanneer ik rekening houd met bezienswaardigheden, lunch, woefje etc. Natuurlijk fietsen we gewoon rond de 20 km/uur of sneller maar zo loopt het nu eenmaal als je zo’n tochtje maakt. En dat is ook prima. We waren nu echt een middag lekker buiten en lekker bezig en dan heb en neem je ook de tijd daarvoor. Moet het sneller, dan pak je dus een andere fiets en neem je ook geen kar met woef mee natuurlijk. Ander doel, andere beleving.

Na het luieren in de zon moeten we toch echt maar eens richting de auto en we maken nog het laatste rondje door de kasteeltuin en komen weer op het pad naar het kasteel en de parkeerplaats. Nu snel alles opruimen en dan naar huis. We hebben ruim 56 km gefietst en een prima middag gehad. Op naar de volgende route!

Gegevens:

* afstand 56 km
* snelheid 15,4 km/uur (max 32,2 km/uur)