27.04.2017 – boskoop oranjetocht – 61 km (C)

Vorige week na onze Bollentocht vanuit Nieuwkoop hadden we al de Oranjetocht in Boskoop uitgezocht om vandaag te gaan rijden. Maar omdat S. nog steeds niet helemaal beter is, leek het niet verstandig om nu al te gaan fietsen en dus zou ik alleen op pad gaan. Er was vandaag keuze uit afstanden van 20, 40, 60 en 90 km en ik had de 90 km in mijn navigatie gezet en op de telefoon. Het zou een gepijlde route zijn maar met navigatie erbij kan er helemaal niets verkeerd gaan. Ik had eigenlijk wel zin om te gaan fietsen vandaag dus na mijn wandeling met woef was ik er klaar voor. Alleen het weer werkte niet zo mee….. Het regende hard in de ochtend en er was voor vandaag zon en regen voorspeld. Zou ik niet liever op de Editor gaan rijden? Dan maakt regen al helemaal niets uit en ik hoef ook niet zo op te letten om niet te vallen. Na even nadenken, besluit ik inderdaad niet op de racefiets te gaan maar op de Editor. Dan kan ik dat ook mooi eens proberen. maar omdat ik nog maar 40 km als langste afstand heb gefietst op die fiets, besluit ik dan de 60 km maar te doen en niet de 90 km. Bovendien zou ik ook wel wat langzamer zijn misschien dus dan zou de 60 km ook helemaal goed zijn voor een ochtend rondje. Zo gezegd zo gedaan en snel laad ik de 60 km route in mijn telefoon en navigatie en ga op pad. De start is in Boskoop en ik ben erg benieuwd of het al erg druk is vanwege Koningsdag en of ik ergens kan parkeren. Gelukkig valt dat allemaal reuze mee en al snel sta ik op het parkeer terrein bij het Raadhuis, vlakbij het cafe waar de start ook is. Ik haal de fiets van de auto, ruim de achterdrager op voor de zekerheid (het geval steekt nogal uit namelijk), trek mijn overschoenen aan en ga op weg om me in te schrijven. Ik zet meteen de beacons aan zodat S. een beetje kan zien waar ik uithang onderweg. Het is druk in het cafe maar ik kan me al snel inschrijven. Er wordt gewezen op de bordjes die ik kan volgen (een rode letter A) en ik krijg een beschrijving mee van de route. Ik ben benieuwd of ik nou eindelijk eens zonder haperingen een route kan volbrengen. Eentje die niet van 75 km naar 134 km verandert zoals een paar weken geleden of van 62 km naar 45 km zoals vorig weekend. Vol goede zin ga ik op pad. Ik wandel even langs de stalletjes voor Koningsmarkt en loop dus meteen de eerste A al voorbij die linksaf wijst. Garmin piept en meteen zie ik dat ik dus niet oplette. De A ligt op zijn kant en de punt wijst naar links. Aha werkt dat zo. Prima. Al snel ben ik Boskoop uit en rijd ik over een fijn fietspad. Het is heerlijk rustig hier, er is eigenlijk geen kip te bekennen.

Van Boskoop gaat de route eerst naar Zoetermeer. Ik fiets door een moderne wijk en daarna weer langs de A12 waar ik al zo vaak gefietst heb op weg naar Den Haag of Leidschendam. Ik kan hier wel even lekker door fietsen en dat gaat prima. Ik doe het rustig aan maar het gaat goed. Langs Nutricia en verder, maar ik weet dat ik straks linksaf zal gaan en dus voor het eerst eens aan de andere kant van de snelweg zal gaan fietsen waar het op de kaart heel groen lijkt te zijn. Al snel steek ik via een mooie brug de weg over en daarna rijd ik door het Balijbos. Daar is het erg rustig n ook erg mooi. Helemaal nieuw voor me notabene!

Na het Balijbos gaat de route naar Nootdorp en rijd ik tussen de kassen. Ik weet dat ik verderop de route ook weer door een groot kassen gebied zal rijden. Bij een molen stop ik snel even voor een foto.

Als ik bij de Dobbeplas kom, rijd ik even verkeerd. Ik rijd gewoon richting de plas zonder op te letten dat de weg naar rechts afbuigt. Kennelijk verwacht de organisatie dat al want achter me staat keurig een pijl naar links. O ja! Daar loopt het fietspad dus gewoon en al snel zit ik weer op de route. Maar ik vind het ook leuk om om me heen te kijken dus dan gaat er wel eens iets verkeerd. Overigens had de Garmin al meteen gepiept dat ik verkeerd zat, alleen zag ik de juiste weg niet zo snel.
Het gebied rond de Dobbeplas en het Delftse Hout is ook prachtig. Ik geniet volop want ik zie meteen al jonge Nijlgansjes die wij hier nog niet hebben en ook een futen moedertje met maar liefst 4 jongen die al redelijk groot zijn hoewel er nog eentje op de rug van moeder mee vaart. Verderop rijd ik over een fraai fietspad met koeien dichtbij en even later ook schapen met lammetjes.

Ik bof nog steeds enorm met het weer want de zon duikelt steeds tevoorschijn en het is ook nog steeds droog! De temperatuur is ook helemaal niet verkeerd vandaag en mijn kleding keuze is ook prima. Ik ben dus een gelukkig mens zo op mijn fietsje eigenlijk. Lekker rustig, een hele afwisselende route en genoeg te zien en te beleven. Misschien had ik de 90 km route moeten doen maar ik wilde niet meteen iets overdrijven op deze fiets die ik nog niet zo lang heb en nog niet zo goed ken. Bovendien zitten er voor de eerste keer spatbordjes op (en een rekje) en heb ik aan het zadel gerommeld dus dat moet ik ook allemaal even uitproberen. Zo voor een ommetje non stop is de 60 km helemaal goed.

Na Delfgauw rijd ik richting Pijnacker en kom ik weer door een groot kassen gebied bij Bleiswijk. Het is hier werkelijk doodstil. Ik begrijp niet waar alle deelnemers gebleven zijn. Zouden ze kortere routes doen? Of later vertrekken misschien? Ik vind het prima want er is niets vervelender dan te worden ingehaald door een groep schreeuwende racefietsers. Dit is echt heerlijk zo. De route schiet wel een beetje te snel op naar mijn zin.

Na Bleiswijk steek ik de A12 weer over en rijd ik een stukje op bekend terrein richting Kruisweg. Ik sla daar dan normaal rechtsaf richting Moerkapelle maar nu ga ik rechtdoor over het mooie groene Bentwoudpad. Ook weer heerlijk rustig. Zo is het dus erg afwisselend allemaal. Ik zie zelfs Bergeenden en ook daarvan maak ik natuurlijk een kiekje.

Nu gaat het ineens hard. Ik ben er bijna, over een kwartiertje ben ik alweer op de plek van bestemming aangekomen en dat vind ik jammer. Ik had best nog even door willen fietsen en ik ben verrast dat het allemaal weer zo ontzettend makkelijk ging vandaag. Nou was er ook weinig wind, want ik heb wel eens enorm af moeten zien met tegenwind op dat laatste stukje terug vanuit Den Haag. Dan kan ik ook enorm schelden en tieren zo in mijn uppie op de fiets. Maar zo is het erg fijn en het is heerlijk dat het droog gebleven is. Aan het einde van de route zie ik nog een rooborsttapuit op een stronkje in het gras. Geweldig.

Al snel rijd ik Boskoop alweer in en zie aan het einde van de weg de hefbrug alweer met links aan de andere kant van de weg een blazers ensemble voor het cafe. Dat ziet er gezellig uit! Ik kom weliswaar aan bij het cafe maar het is daar zo druk dat ik afklok en eerst terug ga fietsen naar de auto. Ondertussen komt er al een SMS binnen van S. Die heeft al gezien dat ik weer veilig ben aangekomen bij de finish. Lief dat hij af en toe gekeken heeft. Dat voelt wel fijn eigenlijk. Ik ga nu eerst de fiets maar eens opbergen en even een andere broek aantrekken en daarna wandel ik wel even terug om me af te melden.

De achterdrager zit er alweer snel op en de fiets staat er ook in no time op. Het is nog steeds tamelijk rustig op het parkeer terrein. Zou iedereen zich hebben laten afschrikken door de weersvoorspellingen? In het cafe is het wel enorm druk maar ik heb geen idee of er nou veel fietsers gestart zijn op de route. Ik ben een kleine tweeënhalf uur weg geweest en er rijden nog steeds mensen weg op de kortere routes. Binnen krijg ik een herinnering en dat is altijd wel leuk eigenlijk. Zo vaak doe ik dit nog niet, en zeker als de datum en de afstand erop staat, is het nu nog leuk. Ik ben nog maar een beginnend fietsertje dus kom maar op met die herinnering.

Ik wandel op mijn gemakje weer terug naar de auto en ga naar huis. Ik vind het opvallend dat ik 24,7 km/uur heb gereden als gemiddelde. Zo voelde het eigenlijk niet. Ik reed gewoon lekker op mijn gemakje, ben ook rustig begonnen. Maakt ook helemaal niet uit, maar het is nu eenmaal geen racefiets dus ik vond het niet een slecht gemiddelde zo. Straks lekker lunchen met S. en daarna met wafje een stukje wandelen. Als ik zin heb en het weer is nog een beetje aardig, ga ik vanavond nog een stukje lopen.

update: op 18 mei krijg ik twee enveloppen binnen van het CJIB: 180 euro en 305 euro. Allebei op weg naar Waddinxveen. Wat een bedrag voor een beetje te snel rijden. Zucht. Duur rondje

Gegevens:

* afstand 61 km
* snelheid 24,7 km/uur (max 36,4 km/uur) – HS 119 (137) – cadans 80 (107)