09.09.2016 – leidschendam vv – 80 km

Vandaag ga ik weer op de fiets naar mijn zusje in Leidschendam. Dat deed ik in juli ook en toen was het de langste afstand tot dan toe. Het is prima weer en er staat weinig wind. Ik vertrek even na 9 uur zodat ik rustig kan fietsen en woefje lekker vaak uit de kar kan laten. De navigatie staat aan, ik rijd met hartslag meter en met cadans meter. Ik probeer ook op de Santos een beetje hoge cadans te halen en dus minder op kracht te fietsen. Eerst maar eens op pad! Via Hitland rijd ik naar het Schollebos. Omdat ik de route herken, neem ik veel meer in me op merk ik. Ik vind het eigenlijk best mooi hier. Het Schollebos is met de jaren toch best volwassen geworden eigenlijk en de watertjes zijn leuk.

Daarna rijd ik door Zevenkamp en dat vond ik de vorige keer vreselijk maar deze keer valt het me eigenlijk wel mee. Ik schiet lekker op hoewel ik rustig en gelijkmatig probeer te rijden. Voordat ik er erg in heb, rijd ik alweer richting de Rottemeren. Dat is natuurlijk erg mooi zo langs het water.

Ik weet nu dat ik niet het hele meer om moet fietsen zoals ik de vorige keer deed, maar linksaf moet slaan over het bruggetje. Daarna laat ik woefje fijn uit de kar en wandel over een voetpad zodat ze lekker kan rennen.

Daarna linksaf over de Merenweg waar ik nog nooit eerder geweest ben. Ik zal op deze manier nu naar Bleiswijk rijden. Bleiswijk stelt weinig voor maar het is redelijk rustig en er is best wat te zien. Daarna kom ik op een rotonde met een kunstwerk. Best grappig om te zien! Vorige keer heb ik dit allemaal niet gezien, omdat ik toen verkeerd om het meer reed en daarna over een andere weg naar Zoetermeer reed. Ik vraag me achteraf af, of dat niet een mooiere weg is dan ik nu reed, want ik kom alsnog bij het industrie terrein uit voordat ik naar het oude deel van Zoetermeer kan rijden. Dat verrast me wel eigenlijk.

In het oude centrum van Zoetermeer is de weg rechtdoor nog steeds afgesloten. Gelukkig zie ik het op tijd en weet ik welke omleiding ik moet nemen. Dat duurt toch allemaal redelijk lang want ik was hier in juli! Daarna rijd ik weer op de bekende weg richting het Buytenpark maar bijna neem ik de verkeerde route…

Gelukkig zie ik het op tijd en sla ik rechtsaf het park ik. Daar is het erg mooi en heel onverwacht groen. Het is een echt park compleet met wildroosters en dieren zoals koeien en paarden. Ik probeer wat kiekjes onderweg te maken. Alleen die skihelling is echt te lelijk om waar te zijn. Dat ding zie je van verre en zelfs in de buurt van Leidschendam zag ik dat ding nog.

Een stukje verder laat ik woefje weer uit de kar op een rustig stukje. De route gaat nu al snel en ik ben veel te vroeg dus ik neem de tijd en wandel een heel stuk.

Ik ben al bijna bij Stompwijk en rijd langs de velden met de koeien en het gemaaltje. Het is heel rustig en vredig hier en ik geniet van mijn route. In de weilanden staan heel wat zilverreigers en dat is leuk om naar te kijken.

Als ik bijna bij de Starrevaart ben, zie ik dat ik echt veel te vroeg ben. Ik besluit dus linksaf te slaan en langs de plas te gaan rijden. Helaas zie ik weinig van de plas omdat het riet heel hoog is. De vogelkijkhut laat ik links liggen omdat ik woef bij me heb en ook de fiets niet zomaar uit het zicht wil laten staan. Ik heb wel een verrekijker bij me maar ik rijd toch door. Even later hoor ik grappig genoeg een ijsvogeltje dichtbij vliegen. Ik zie niets maar ik weet dat hij er is. Dat blijft leuk. De route is mooi maar ik zie op de navigatie dat deze omweg 45 minuten nog zal zijn en dat vind ik te lang. Als ik ineens een pad zie rechtsaf richting de Vliet, besluit ik dat te nemen zodat ik straks langs de Vliet weer naar de brug over de Vliet kan rijden en vanaf daar direct naar mijn zus kan rijden. De vorige keer was die brug nog afgesloten en moest ik helemaal omrijden naar het centrum van Leidschendam.

Ik sla rechtsaf over het pad en vind het een prima pad om woefje nog even uit te laten. Ik kijk op de kaart, denk na (of niet), kijk naar het pad en rem. Het volgende moment kieper ik in slow motion om met fiets en al. Ik was even vergeten dat mijn schoenen nog op de pedalen zitten. Wat ontzettend oenig. Gelukkig is het een grind/graspad en gebeurt er verder weinig. De fiets beschadigt niet omdat ik natuurlijk ‘onderop’ lig. Ik moet er wel om lachen eigenlijk. Het kost me nog moeite om mijn voet los te krijgen van het pedaal. Ondertussen kijkt wafje geinteresseerd toe vanuit de kar. Ik heb een bloedende schaafwond op mijn knie, een blauwe elleboog en een beetje pijnlijke muis. Verder niets. Kleren heel en fiets heel. Stom gedoe. Ik laat waf uit de kar en neem even tijd om mijn knie goed schoon te maken en mijn elleboog ook. Daar druk ik even op zodat het niet te blauw wordt. Ik voel verder niks. Mijn duimmuis is wel een beetje pijnlijk maar wel heel.

Na het intermezzo wandel ik het pad uit met woefje en ga het laatste stukje rijden. Ik ben er nu bijna!

Links van me zie ik de molen van Leidschendam maar ik ga ervan uit dat de brug gewoon bruikbaar is en fiets langs de Vliet. Veel bootjes nog op het water! Erg mooi en ik geniet nog steeds van de route. Wat was de heenweg eigenlijk dichtbij!

Even verderop voor de brug zie ik een molentje en ik zie al mensen over de brug fietsen. Daar kan ik dus overheen en dat is fijn.

Even later ben ik bij mijn zus. De teller staat op 40 km maar het voelde allemaal prima. Blij dat ik het extra lusje maakte, ondanks de valpartij. Maar liever nu op dat pad dan een keer op de weg bij een stoplicht. Goede les. Dat is me overigens nog nooit gebeurd terwijl ik in 1994-1996 altijd met spd pedalen reed.

Bij mijn zusje koel ik alles even en maak alles nog even schoon. Klaar, niet meer zeuren nu en ik kleed me snel om voor de lunch. We wandelen naar Ome Nick en gaan daar lekker wat eten en drinken. Woefje is mee en krijgt water uit een mosselpan.

Na de lunch wandelen we weer naar huis. Het is nog best warm en ik ben blij dat ik factor 50 op mijn gezicht heb gedaan. Ik heb geen zin in verbranden want ik ben al veel buiten. Ik ga me weer omkleden en maak me klaar voor vertrek.

Deze keer zal de terugweg dus ook anders zijn dan de vorige keer want ik kan nu weer over de brug terug. Ik rijd dus alweer snel langs de Starrevaart waar ik net niet ben geweest vanwege het extra lusje. Helaas tegen de zon in een kiekje.

Daarna sla ik linksaf richting Stompwijk. Dat rijdt even niet zo lekker over de klinkers maar het is prima te doen met hoge cadans. Al snel ben ik weer de drukte uit en rijd door de velden met koeien. Heel rustig hier.

Ik herken nu en rijd al snel weer langs het Bentwoud
. Daarna langs een nieuwe wijk die aan water gebouwd is. Het ziet er wel grappig uit maar wel allemaal nieuw. Het is een buitenwijk van Zoetermeer. Ook hier is het allemaal heel groen. Ik laat woefje ook weer even uit de kar.

Daarna rijd ik over een stuk dat ik volgens mij echt niet herken van een vorige keer. Er komt verder geen enkel dorp meer, maar ik rijd door velden en groen met water. Ik zie enorm veel watervogels en brandganzen. Ik probeer weer rijdend een kiekje te maken.

Ik kijk met verbazing om me heen. Heb ik dit nou gemist vorige keer of reed ik ergens anders? Ik snap er eigenlijk niets van. Wat vreemd. Maar mooi is het wel en ik vergeet eigenlijk foto’s te maken.

Ik rijd ineens Moerkapelle in. Ik sla linksaf en alles staat muurvast daar. Kilometers lang rijd ik langs stilstaande auto’s. Mensen zijn al uit de auto en zitten in de berm of roken een sigaretje. Kennelijk loopt er ergens iets vast want niemand kan een kant op. Ik kan rustig rijden want er kan dus ook niemand vanaf de andere kant komen. Aan het einde van de file is het wel vervelend rijden omdat auto’s proberen om te draaien en dus geen boodschap hebben aan mij als fietser. Irritant.

Ik kijk op de teller. Wow best veel al. Deze mensen zijn voorlopig nog niet thuis en moeten misschien maar een klein stukje met die auto. Ik kan heerlijk doorfietsen en ik heb er wel lol in om zo met mijn karretje langs al die auto’s te rijden eigenlijk.

Maar hoe kan het nou dat ik niks herken? Dan zie ik ineens de A12 en de afslag waar we vroeger naar Zevenhuizen reden vanaf Den Haag. Huh? Toch een andere route dus, want de vorige keer kwam ik veel meer vanaf de Zoetermeer kant en reed ik zelfs een stukje parallel aan de A12 volgens mij en kwam ik dus van rechts. Ik weet in ieder geval waar ik ben en ik rijd door. Ik ben al bijna bij Zevenhuizen nu! Ik neem het fietspad nu om zo rustig mogelijk te kunnen rijden en dat rijdt prima gelukkig. Even verderop neem ik even een afslag naar een doodlopend stuk om wat eruit te laten en eten te geven want het is tijd. Ze plast even en we gaan weer verder. Vorige keer reed ik over de drukke dijk met mensen die zich huiswaarts spoedden. Nu gewoon parallel aan de weg waar auto’s niet mogen rijden.

Aanvankelijk wil ik door rijden langs de Zuidplasweg richting de N219 maar ineens zie ik dat de nieuwe Koningsbrug geopend is die de roeibanen en dat hele gebied ontsluit. Dat is waar ook want die was aangelegd voor de wereldkampioenschappen roeien vorige week. Ik keer dus om en besluit over de brug te rijden. Ik kom dan alsnog op de (drukke) dijk maar ik wil het wel eens zien. Leuk!

Als ik op de dijk ben, zie ik tot mijn verrassing dat de weg is afgesloten voor verkeer, en alleen voor fietsers open is. Dat is nog eens leuk rijden zo! Heerlijk rustig en het is ook een leuke weg langs het water. Ik tuf dus rustig over Zuideinde en sla aan het einde linksaf om parallel aan de weg richting Nieuwerkerk te rijden. Ik moet toch eens uitzoeken waar ik uitkom als ik rechtdoor rijd maar ik heb nu geen zin meer in verrassingen. In Nieuwerkerk even doorrijden en al snel ben ik al bijna bij Hitland. Dat gaat dus snel en ik laat in het natuurgebied weer lekker woefje uit de kar om te wandelen en te plassen.

Het laatste stukje gaat ze weer in de kar en na 80 km sta ik weer voor de deur. Prima rondje, was niet moeilijk ook door het goede weer. Grappig genoeg is de terugweg erg mooi en rustiger dan de heenweg. Minder dorpjes waar je doorheen moet. Maar de natuur van de heenweg is weer iets mooier. Voor een volgende keer toch eens kijken welke routes er nog meer zijn want je kunt op veel verschillende manier in Leidschendam komen. Wel apart zo met de fiets want met de auto zie je alleen asfalt en lelijkheid!

Voor herhaling vatbaar natuurlijk maar nu eerst zondag op pad met de racefiets zonder woefje tijdens de Gerrie Kneteman classic (75 km).

Gegevens:

* gemiddeld 16.8 km/u

ik zie dat ik nu helemaal om Moerkapelle heen ben gereden. De vorige keer reed ik door Moerkapelle naar de A12 en reed dus parallel aan de A12 een stukje. Geen idee welke route het had moeten zijn maar dit was erg mooi