10.11.2016 – sauerland – dag 7 – 8,5 km NW

Vandaag is het helaas alweer de laatste dag dat we in het Sauerland zullen zijn. We willen niet al te laat vertrekken maar we gaan natuurlijk nog wel op pad voor een rondje. Maar als we de gordijnen opentrekken, zien we dat het nu pas echt flink gesneeuwd heeft, bovenop het laagje dat van gisteren was blijven liggen. Dat levert misschien dat toch wel problemen op nu met de fiets. Qua lopen gaat het misschien nog wel maar met die fiets? We gaan het toch proberen en na het afrekenen gaan we op weg om de fiets te pakken. Inmiddels is de weg voor het hotel wel schoongemaakt maar ik zie verderop dat er echt een dikke laag sneeuw op de weg en de paden ligt.

Het begin valt eigenlijk al helemaal niet zo mee maar moedig ploeteren we voort. We moeten toch eerst richting de parkeerplaats lopen en misschien valt het daar mee omdat het verse sneeuw is.

Als we bij de koetjes komen is het werkelijk prachtig maar volgens mij wordt dit helemaal niets met de fiets vandaag en komt er dus niets van een rondje hardlopen. Wafje vindt het helemaal geweldig.

We besluiten terug te keren want ik heb zo’n vermoeden dat wanneer we helemaal door gaan tot de parkeerplaats en het uiteindelijk toch niets blijkt te zijn, S. niet meer terug wil en dan weer opnieuw naar de parkeerplaats wil klimmen voor een wandeling….. We gaan dus terug, ik ga me omkleden voor een nordic walking rondje en S. gaat de fiets op het dak zetten. Dat valt nog niet eens mee want eerst moet het dak helemaal leeg worden gemaakt van de sneeuw vanwege de dakdrager die bedekt is met de sneeuw.

Al snel zijn we weer klaar voor vertrek en gaan we op pad met onze stokken. S. leende weer de stokken van het hotel en ik graaf mijn eigen stokken op die inmiddels ergens ver weg onder de bagage liggen….

Het is werkelijk prachtig onderweg en via het paadje lopen we via de kortere weg naar de parkeerplaats.

Als we bij de parkeerplaats aankomen is het echt prachtig omdat er nog weinig mensen hebben gelopen daar. Wat een sneeuw ineens!

We maken even wat foto’s en het begint ook weer verder te sneeuwen. Dat zal nog wel even doorgaan, althans zo ziet de lucht eruit! Maar van sneeuw word je eigenlijk niet nat dus we gaan verder met onze route en slaan linksaf bij de grote splitsing. We hebben hier al enkele keren gekeken maar hebben nog nooit dit pad genomen! Gelukkig hebben we een kaart zodat we kunnen zien waar we heen gaan, maar ik vermoed dat we het pad zullen nemen nu waar we hadden willen hardlopen.

Het is prachtig omdat we zo het dal inkijken vanaf het pad. Het is niet erg helder maar het is erg mooi. Grappig dat je vanaf hier zo’n ander uitzicht hebt ineens. Normaal loop je eerst het bos in en nu lopen we ineens langs het bos en hebben dus een echt uitzicht de diepte in.

Als we even verderop bij een bankje komen, zien we goed hoeveel sneeuw er eigenlijk ligt nu. Als we doorlopen zien we ineens twee hertjes het pad oversteken. Wat een prachtig gezicht en wat zijn ze stil. We hebben al eerder naar alle sporen in de sneeuw gekeken. Hertjes zijn makkelijk te herkennen aan de hoefjes maar de afdrukjes die eruit zien als van een grote kat kunnen we niet plaatsen. Ziet een afdruk van een vos er zo uit?

Al snel zien we dat we totaal verkeerd zitten op de route. We lopen helemaal niet de Liesen Naturweg maar het is mooi dus we lopen gewoon door omdat we straks weer op het goede pad uit zullen komen. Alles is nieuw dus dat is ook leuk.

Op een gegeven moment komen we bij een bocht in de weg waar we ineens fraai uitzicht hebben op Hesborn. Althans, we denken dat we oer Hesborn hier uitkijken als we naar de kaart kijken. Daarna lopen we weer verder en genieten van alles om ons heen.

We lopen een mooi rondje en komen weer uit bij een bekend punt van de heenweg. Als we op de kaart kijken, zien we dat we rechtdoor kunnen steken en weer op een breder pad uit zullen komen dat ons weer nar de parkeerplaats zal leiden. Het is daarna ook wel genoeg geweest zo door de sneeuw want we krijgen inmiddels wel koude voeten van de sneeuw die in onze schoenen is gevallen. Volgende keer moeten we de sealskinz meenemen. Dat is ook bij regen en modder gewoon erg prettig!

De sneeuw is hier ook heel hoog en helaas blijkt het even later ook nog een eng steil paadje te zijn. Maar we doen voorzichtig en we komen er wel.

Woef vindt het helemaal leuk en heeft echt nergens last van. Ze rent op en neer en graaft met haar kopje door de sneeuw. Ze snuffelt in alle gangetjes en holen en ziet er dan zo uit….

Na ruim 8,5 km staan we weer bij het hotel. Dat was een hele fraaie hike waar we echt van genoten hebben. Nu gauw omkleden, broodjes halen en dan op pad naar huis! Jammer dat het er weer op zit maar wat hebben we enorm geluk gehad met het weer. Eerst mooie herfstkleuren en daarna sneeuw. We hebben overigens meer dan 100 km hier afgelegd dus dat is niet slecht. Op naar een volgend avontuur maar weer!