07.05.2016 – zevenhuizerplas – 27 km

Vanmorgen hebben we 11 km gelopen in de ochtend. Het was nog niet heel erg warm en het liep allemaal prima. Daarna zijn we wat boodschappen gaan doen en hebben onder andere voor een prima prijs nieuwe ortlieb back roller plus tassen gekocht voor op de fiets. We hebben nu de set(s) compleet voor de reis. Momenteel gebruiken we heel veel de frontroller classic als achtertasje als we gaan fietsen en wat spulletjes mee willen nemen (giletje, voer voor woef, waterbakje etc). Zo hadden we al gemerkt dat de rollers makkelijker te gebruiken zijn als ze niet helemaal vol zijn. De ortlieb backpacker plus met klep is een erg mooie tas maar is lastiger te sluiten als er weinig in zit. Daarna hebben we wat gegeten en pas aan het einde van de middag besloten we om alsnog een klein stukje te gaan fietsen. We hadden geen plan of route, en startten aanvankelijk gewoon in Hitland.

Hitland is en blijft mooi in dit jaargetijde dus het is geen enkel probleem om daar te fietsen. We slingerden wat door het gebied, wandelden met woef en reden daarna de dijk op langs de ooievaars.

Toen we over de dijk waren gefietst richting Nieuwerkerk, besloten we een stukje richting Zevenhuizen te rijden waar de dierenarts zit, maar voordat we rechtsaf sloegen, besloten we richting de plassen te gaan en het tuincentrum. Even onder de snelweg door en weer verder. We kwamen eigenlijk verkeerd uit want ineens reden we langs de drukke weg en dat is niet echt mooi om te fietsen. Maar we schoten wel op en al snel waren we bij de afslag die we normaal nemen richting de roeibaan als we met de auto gaan. S. stelde voor om eens een kijkje te nemen in het gebied waar we dan altijd langsrijden maar nooit geweest zijn en dat was een goed idee. Als we bij de kruising komen, ligt er een auto op zijn kant dwars over de weg. Er lopen voldoende mensen omheen dus ik ga er maar van uit dat er geen gewonden zijn. Als we doorfietsen, horen we toch een ambulance aan komen rijden met sirene. Nou ja, hulp is er dan nu toch. Wat die auto nou gedaan heeft, is ons niet duidelijk.

We slaan rechtsaf, rijden een stukje langs het water en slaan weer linksaf. Dat is fout, want ik herinner me dat er fietspaden zijn die van de weg af liggen en kijkend op de kaart, blijkt dat ook te kloppen. Stukje terug en al snel rijden we op het rustige fietspad. Wat is het mooi! Overal water en vogels! We zijn heel verrast. Waarom lopen we hier eigenlijk niet?

Het is fijn dat ik alsnog snel de teasi gepakt heb met navigatie en kaart, want ik kan nu goed zien hoe het fietspad eigenlijk loopt. Eerst een recht stukje, daarna kunnen we de weg oversteken en een pad nemen langs de plas. Geen idee waar we daarna uitkomen maar dat zien we dan wel weer. Het is echt prachtig en ik zie overal paden voor voetgangers waar ik heel goed zou kunnen lopen. Veel water, en veel vogels. Links van ons ligt nu de Zevenhuizerplas waar we ook nog nooit geweest zijn. Er is een heus strand in de verte waar het nu ontzettend druk is met mensen vanwege het warme weer. Langs de plas zijn mensen met de BBQ in de weer. We kijken onze ogen uit want het is allemaal totaal nieuw hier.

We genieten van de route en zijn eigenlijk heel verrast. Wat kennen we de omgeving dan toch slecht en wat zijn er nog veel dingen te ontdekken zo dicht bij huis! Ook dus een prima gebied om te lopen en leuker dan een rondje roeibaan. Zeker iets om te proberen.

Aan het einde van de plas vinden we het wel genoeg en ik tik mijn adres in de navigatie om naar huis terug te keren. Dat blijkt geen leuke route te zijn, want we fietsen een stukje door Ommoord en langs de drukke weg. Dit is wel even afkicken na de mooie route die we zojuist gereden hebben. Niks aan! Gelukkig rijden we aan het einde een stukje langs het Schollebos en dat is dan wel weer aardig.

Aan het einde van het Schollebos bij het pannenkoekenrestaurant moeten we rechtsaf de weg oversteken en daar gaat het mis. Ik moet door zo’n verspringend hekje bij het begin van het fietspad en de kar blijft achter een paaltje hangen en ik val te pletter op het asfalt. Broek stuk, duimmuis stuk en pijnlijk. Ik baal als een gek. Is er iets stuk? Mijn stuur en zadel – allebei gloednieuw – zijn beschadigd. De kar lijkt heel en ook de fiets maakt gelukkig geen rare geluiden. Schakelen en remmen gaat goed. Dat lijkt mee te vallen. Maar wat balen van die broek en die duim doet ook flink pijn.

Meteen een goede les: in de fietstas hoort dus een klein zakje met een pleistertje, desinfectie etc. Dat zit ook standaard in mijn renrugzak en hoort dus zeker in de fietstas ook thuis. Weer wat geleerd.

We zijn niet al te ver van huis en we rijden nog even langs de ijssalon voor een klein ijsje. Daar is het hartstikke druk maar we kunnen wel even lekker op het terras zitten.

Na het ijsje rijden we weer naar huis. Ik heb de hele avond nog enorm last van mijn duim/pols maar terwijl ik dit tik is het alweer enkele dagen later en is er gelukkig niks meer aan de hand. Een nieuwe broek is besteld dus die is er gelukkig op tijd. Voortaan wandel ik wel door die stomme hekjes.

Gegevens:

2 thoughts on “07.05.2016 – zevenhuizerplas – 27 km

1. guus

Mooie tocht voor het grootste deel; jammer van de val.
    Gaat het goed met de beschadigingen ?

1. rundoggy Post author

Ja, de fiets is wat beschadigd maar verder gaat het goed en de doggyride lijkt verder ook prima gelukkig :-)