04.09.2015 – gouda – 7 km

Vandaag willen we niet al te lang gaan varen. Ik heb vanmorgen lekker gelopen en het is eigenlijk niet al te best weer. Het lijkt droog, maar er wordt wel wat regen verwacht. Toch willen we wel op weg, want we smelten immers niet van wat water. We checken buienradar en het lijkt eigenlijk nog redelijk. Ik heb voor vandaag een route door Gouda gevonden. Omdat het waait, willen we uit de wind blijven dus wat grachtjes en binnenstad zou een mooie optie kunnen zijn en is ook weer eens iets anders dan open water of alleen maar natuurbeleving. Zo gezegd zo gedaan en na mijn looptraining, gaan we op weg met onze spullen richting Gouda. We zullen starten vanaf de kanovereniging en de route staat netjes in de navigatie ook al zouden er langs het water zelfs wegwijzers staan.

Als we aankomen in Gouda is het nog droog. Tijdens het opbouwen begint het wat te miezeren maar nog niks heftigs. Het opbouwen duurt wat langer dan normaal omdat ik ondertussen met mijn zus sta te bellen en te SMSen over schoenen die ze voor me aan het kopen is. Maar na een uur all in varen we dan eindelijk weg. Overigens hebben we dan de eerste echte regenbui al gehad en is alles toch al tamelijk nat. We vertrekken dus ook met een waterdicht jack aan en de regenjas van woef hangt in een waterdichte ortlieb tas ook al binnen handbereik. Zij zit immers stil en dat is toch wel koud anders.

Bij de start is een schattig sluisje waar we niet langs hoeven overigens. Wel leuk voor een kiekje. We varen eerst over de brede Breevaart richting het centrum. De eerste brug en onder het spoor door. Inmiddels regende het al even flink maar het is al snel weer droog.

Dan slaan we rechtsaf richting de Karnemelksloot. En dan begint het ineens te gieten. Echt een bui waar alles meteen compleet doorweekt is. Woef krijgt snel haar jasje aan en dat zit goed. Wij hebben weliswaar een waterdichte jas aan, maar we weten dus nu dat een waterdichte broek toch ook wel erg fijn is. Op zich maakt de regen niet echt uit als je bezig bent, maar zo met die broek voelt alles meteen niet prettig.

We krijgen onderweg te maken met heel wat lage bruggetjes maar we kunnen bijna overal onderdoor. Maar helaas niet overal en dat komt misschien ook doordat het water erg hoog staat na alle regen van de afgelopen periode. Hoe het ook zij, we moeten ergens overdragen en dan regent het nog steeds…..

Tijdens het overdragen dat overigens maar 50 meter is, gebruiken we de kanokar. Ideaal. Dat ding lag al voor het grijpen want we weten dat we straks een parkje over moeten steken. Maar het is echt een kwestie van even erop zetten en dan rijden. Veel makkelijker dan de kano dragen. Al snel zijn we dus weer – doornat – onderweg. We zijn immers toch al nat dus vooruit maar. Al snel zien we ook de eerste routebordjes langs het water. Opvallend, want er is nergens kanoverhuur en er is dus wel alle mogelijke moeite gedaan voor kanovaarders. Routes, steigertjes en zelfs een heuse kanotunnel maar daarover later meer.

We varen over de Blekersingel en over de Kattensingel en slaan af naar de Gouwe. Dan maken we een kleine detour naar de Turfmarktgracht als we daar langs varen. Even kijken natuurlijk!

We zien dat we niet door kunnen varen over die gracht en besluiten dus om te keren en de originele route verder te volgen. Dat is al leuk genoeg hopen we. Het is grappig dat je met heen en weer varen toch steeds wat anders ziet. Nu pas zie ik het mannetje achter het raam in het groene huisje naast het water.

We varen verder over de Gouwe en het is toch wel weer iets heel anders dan alleen maar natuur. Er is volop te zien en inmiddels is het droog dus dat is ook prettig!

We varen langs de vismarkt en dat is ook erg leuk om te zien. De gevels zijn ook leuk om te bekijken met mooie schilden en afbeeldingen.

Dan zien we ineens inderdaad de kano tunnel opdoemen. Wat bijzonder. Een echte tunnel met een gordijn bestaand uit kettingen om de duiven weg te houden. Dat snap ik helemaal want die beesten poepen en fokken zich rot. Overal zie je duiven zitten en overal zit poep. De jonkies zijn echter wel verrassend en de duiven met de eitjes aan de andere kant voor de tunnel ook.

We gaan de tunnel in en varen door de tunnel waar automatisch de verlichting aanspringt.

Aan het einde ligt ineens een enorme stronk achter de ketting maar met wat duwen kunnen we de stronk wegduwen en eromheen varen. Ik heb er melding van gemaakt, misschien kan iemand het daar dan weghalen want het is best een gevaarte. Gelukkig geen probleem voor ons en we vervolgen onze weg. Daarna is het wel heel gaaf ineens. We varen onder de St Janskerk en dat is wel bijzonder. In 2010 waren we hier op een stadswandeling die mijn ouders hadden georganiseerd en nu varen we daar! Heel apart en er is van alles te zien. Gelukkig is het droog en kunnenw e hier dus foto’s maken en filmen.

We varen daarna onder talloze lage bruggetjes door maar het lukt ons eigenlijk altijd om eronderdoor te komen. Woef moet nog even leren dat ze ook haar koppie in moet trekken of moet gaan liggen maar dat komt wel. Uiteindelijk komen we bij het Houtmansplantdoen. We twijfelen even bij een erg laag bruggetje of we daar al moeten overdragen maar als ik op de kaart kijk, blijkt het toch nog een stukje varen te zijn en het lukt om onder het lage geval door te komen. Daarna meren we aan bij het steigertje waar ook netjes een bord staat met ‘overdraagpunt’.
Inmiddels regent het alweer helaas……

Voor dit overdraagpunt hadden we de kar dus bij ons, want we wisten al dat we door het park moesten. Met de kar is dat dus echt totaal geen probleem. We maken de kano niet eens vast op de kar maar duwen gewoon naar de andere kant waar we moeten zijn. Dat is overigens nog wel even zoeken maar uiteindelijk zie ik de steiger weer en daar leggen we de boot weer in het water. We hebben met een spons aardig wat water al uit de boot gehaald want de fikse regenbui heeft wel wat water in de boot veroorzaakt.

Daarna wijst de weg zich vanzelf en zijn we weer bijna terug. We varen weer op de Fluwelensingel en zullen straks rechtsaf slaan terug naar de auto. Vlakbij de bocht zien we nog een kunstwerk ter ere van de Tour de France. Inmiddels regent het gigantisch dus ik maak een snel kiekje met de telefoon.

Daarna varen we zo snel als we kunnen terug naar de start en breken zo snel mogelijk af. Ik maak dus geen foto’s meer want het is best koud en ik doe vooral mijn best om zo snel mogelijk alles klaar te hebben zodat we naar huis kunnen. Het was een leuke route, waarbij het erg fijn was dat het droog was op het mooiste stuk. We vonden het mooie deel eigenlijk wat te kort. Het is erg leuk om gevels en een binnenstad te bekijken maar het is wel een erg klein stukje op deze manier. Meer is er volgens ons echter niet als we op de kaart kijken en ook de Gouda route die is uitgezet is maar zo kort. Leuk om een keer te doen in ieder geval.

Als we thuis komen, leggen we de boot in de kamer om te drogen. Beetje vreemd maar er is ruimte genoeg. We warmen lekker op en hebben weer een avontuur achter de rug. Op naar de volgende!

Gegevens:

afstand: 7 km
weer: fris (15 graden), winderig en buiig.

Video: (link)

Kaart:

2 thoughts on “04.09.2015 – gouda – 7 km

1. mep

vanaf het water is Gouda nog mooier dan al wandelend…. alleen met wandelen kun je je wapenen met een paraplu…. en kun je de kerk in bijvoorbeeld… maar het is zeker op het water avontuurlijker ….

2. guus

Wat een mooie en unieke kanotocht door Gouda. Prachtig al die plaatjes en kiekjes, niet te vergeten de mooie video !