04.05.2020 – dalfsen dag 2 – 70 km (S)

Vannacht hebben we allebei best goed geslapen eigenlijk. We waren ook natuurlijk moe na het fietsen en Fleur heeft ook goed geslapen. Grappig genoeg heeft Fleur de hele nacht in de open doggyride geslapen. Pas vanmorgen vroeg werd ze wakker en wilde ze er wel eens uit. S. heeft zich daarna vermand en is even met haar naar het bos gewandeld voor een plasje. Ondertussen heb ik me aangekleed in mijn fietsspullen en ben gestart met de eerste dingetjes opruimen. Jammer genoeg had Fleur niet gepoept dus ben ik later nog een keer met haar naar buiten gegaan. Ons wafje heeft het maar goed! Water drinken of eten was er helaas niet bij en al snel rammelde haar buikje dat het een lieve lust was. Edisan hadden we stom genoeg niet meegenomen. Hoe moest dat nou? Met een zielige hangerige hond kunnen we niet gaan rijden…. Eerst eten we zelf onze eier-maaltijd op. Stefan was eigenwijs en had niet genoeg water bij zijn zakje geroerd maar mijn eitje was prima. Zo’n warm ontbijtje is altijd lekker als start van de dag. Daarna smeerden we onze broodjes van vrijdag zodat we onderweg ook wat te eten hadden. Rond 9 uur hebben we de apotheek in Dalfsen gebeld om te vragen of ze Edisan hadden (nee) en besloten we dan maar bij het Kruitvat te gaan kijken. Even een stukje omrijden dus en van de route af. Met de pen en het papier uit mijn stuurtasje (handig!) maakten we een nieuwe start van de route aan de hand van de knooppunten en rond 9.30 gingen we al op pad richting Dalfsen.

De route naar Dalfsen was eigenlijk prachtig! De vorige keer zijn we daar helemaal niet uitgekomen en het was wel leuk om het dorp zelf nu eens te zien en de omgeving. Anders hadden we alleen maar bos gezien bij de start! Vlak voor Dalfsen kwamen we langs Den Berg. Prachtig om te zien maar helaas in de steigers.

Daarna reden we langs rare stenen waarvan ik alleen maar kan vinden dat er een rock concert gehouden wordt. Maar wat het nou is, weet ik dus niet. Even verderop reden we Dalfsen in. Vlak buiten het dorp is een camper plaats. Ongezellig maar waarschijnlijk gratis.

Het Kruitvat was snel gevonden. Ik bleef wachten bij de fietsen en S. ging braaf naar binnen. Helaas terug met lege handen en ik kocht er vervolgens Iberogast met een pipetje van neusdruppels. Het meisje achter de balie wist grappig genoeg niet wat een pipetje was. ‘Is dat een soort pincet’. Zucht. Maar in ieder geval hadden we iets voor ons wafje en ik gaf haar snel een pipetje vol met de druppies. Ik hoopte maar dat het uiteindelijk zou werken. Zielig was ze trouwens niet zo in de doggyride maar het zou wel fijn zijn als ze iets zou gaan eten natuurlijk.

Na ons winkelbezoek reden we Dalfsen weer uit. Het was even zoeken naar de juiste route maar uiteindelijk reden we goed. Leuk dorp en prachtige omgeving zo met het water! Jammer genoeg doken we al snel weer de bossen in. Echt jammer want zo lekker open langs het water is een stuk vrolijker en de bossen had ik wel een beetje gezien eigenlijk. Inmiddels zijn we trouwens al een uur onderweg en schieten we nog totaal niet op. Het is maar goed dat we vroeg vertrokken zijn want ik krijg een donkerbruin vermoeden dat het best nog een stukje is eigenlijk met deze omweg. Maar alles gaat goed. 10.30 is helemaal niet gek!

We toeren rustig door de velden, kijken kalfjes en lammetjes en genieten van het mooie weer. We rijden door dorpjes met namen waar we nog nooit van gehoord hebben…. Lenthe bijvoorbeeld…. Vervolgens Wijthe waar we doorheen rijden.

Langzaam rijden we in de richting van Zwolle. Daar rijden we eigenlijk als het ware omheen.Inmiddels zitten we ook weer bijna op onze oude route die we hadden moeten rijden zonder de omweg naar Dalfsen. Grappig genoeg geeft de teasi elke keer een andere ‘nog te rijden afstand’ aan. Als we ergens links of rechts moeten kiezen kan ik met 49 km thuis zijn bijvoorbeeld…. Maar we kiezen de route die we getekend hebben….. Als het 11 uur wordt, moeten we nog 60 km fietsen. Eigenlijk ‘starten’ we nu dus pas terwijl we al anderhalf uur onderweg zijn. Niet teveel over nadenken. Het fietsen gaat goed, het is prima weer en we hebben het leuk.

We zien niet veel bijzondere dingen. Uitlopend groen, boerderijen en beestjes. Ook zien we zonnepanelen in het water liggen. Niet mooi. Zou het werken? Hebben de dieren daar geen last van en hoe zou de schittering zijn op afstand?

Als we bij een woonwijkje komen, zien we een leeg hondenuitlaat veldje. Laten we Fleur dar maar eens laten plassen en wat eten geven dan. Het is inmiddels 11.45 dus het wordt wel tijd. Ze gedraagt zich keurig en heeft het wel leuk volgens mij. Jammer genoeg komen er al snel 2 cockertjes het veldje op. Omdat het warm is en de hondjes erg druk zijn, doen we fleur aan de riem. We gaan even op het bankje zitten met haar en nemen zelf wat cake. Ze wil echt niets eten nog maar neemt gelukkig wel wat water. Omdat er nog veel meer hondjes aankomen, vertrekken we maar weer en lopen om het veldje heen terug naar de fietsen. Stom gedoe. Daarna fietsen we verder langs de rand van de woonwijk. Enorme masten overal en niet erg aantrekkelijk eigenlijk. We zien wel meteen het bos waar we doorheen rijden vlak na het uitlaat veldje. Stom zeg, zodra we er rijden herinneren we het ons en beseffen dat we Fleur hier veel beter uit hadden kunnen laten. Niks aan te doen. Op naar de volgende pauze maar.

Daarna wordt de route weer erg fraai en open. We fietsen in de buurt van de IJssel en genieten van de vergezichten om ons heen. Ik vraag me wel af of het pontje vaart. We moeten toch de IJssel nog over? Ik kan het me niet meer goed herinneren van de vorige keer. Stom dat ik het niet heb nagekeken maar we hebben al gezien dat we ook verder kunnen rijden en een brug kunnen nemen.

Het is inmiddels al bijna 1 uur. Het gaat op zich best goed maar doordat de route niet helemaal duidelijk was en we niet precies wisten hoe lang het nou was en zou worden, voelt het vermoeiend om een of andere reden. We hebben alle tijd dus dat maakt niet uit maar toch…. Zijn we er al?

Als we over de dijk rijden, zien we dat het kleine pontje uit de vaart is. Gelukkig hoeven we die helemaal niet te hebben dus kunnen we rustig door fietsen.

We besluiten nog even de drone op te laten voor een mooi plaatje van ons op de fiets.Daarna fietsen we door. Waarschijnlijk gaan we gewoon over de brug die we verderop al zien liggen. Dat scheelt weer gedoe!

Om 1.15 steken we de IJssel dan over via de brug. Die hobbel hebben we alvast genomen en vanaf nu geen gedoe meer mer pontjes en rare dingen.

Rustig fietsen we door. Qua afstand gaat het best aardig eigenlijk maar we zijn pas op de helft… Er zit bijna 35 km op de teller nu….. Het loopt tegen 13.30 als we aan de buitenkant van Hattem rijden. Als we ineens een bankje zien, besluiten we eens even te gaan zitten. Heerlijk in het zonnetje.

Gelukkig wil Fleur nu wel een energy bar, wat drinken en ook twee stukjes jerky van Lily’s kitchen. Daarmee is dat laatste zakje leeg maar als ze maar iets eet! Gelukkig dus nu ook eindelijk wat gedronken gelukkig. Zij kan er weer even tegen. Wij ook want we eten en drinken wat en luieren wat op het bankje. Heerlijk zo. Moeten we echt weer verder dan? We luieren ruim een half uur. Fleur doet een plasje en verder niks. Ze moet nog even reis hond worden want wij voelen ons niet prettig als ze niets drinkt natuurlijk.

We besluiten de rest van de route in 3 delen te knippen. Als we nou elke keer ruim 13 km fietsen, dan zijn we zo thuis. Toch? De rest van de route is mooi en rustig dus dat moet lukken.

We fietsen uiteindelijk een kleine anderhalf uur voordat we weer even stoppen. We hebben dan weer ‘de helft van de helft’ gefietst. Nu gaat het toch opschieten dus. Gek dat het zo werkt. Het begin gaat altijd heel snel, dan komt er even een stukje waarbij er niks opschiet en dan ineens Blijft er nog maar een kort stukje fietsen over. Hoewel… als ik zo eens naar de foto’s kijk, dan heeft S. het wel even gehad volgens mij. We komen nu ook door wat bekender terrein wat vooral uit bos bestaat maar er zijn niet veel foto’s gemaakt onderweg.

Als we denken dat we bijna de heide weer af zijn en langs de weg moeten gaan fietsen, besluiten we even te stoppen om Fleur uit te laten. Eigenlijk moeten we allebei zelf ook piesen maar we houden het maar even op dan. Het is inmiddels bijna 15.30

Stom genoeg steken we verderop de weg over en komen op een mooi rustig stuk waar we de vorige keer uitgebreid met een loopster hebben staan praten. Gek dat je je dat niet herinnert eigenlijk. Hier hadden we nog makkelijker Fleur uit kunnen laten en had ze even mee kunnen lopen. Ik ben hier notabene ook met Zivaatje langs gekomen op mijn route vanaf Haerle. Lekker handig dus.

Rustig rijden we nu door. We kruisen de route van de heenweg en rijden richting Vierhouten. Als we daar aankomen, is Stefan even niet blij dat we pas daar zijn. Hij had gehoopt ergens anders uit te komen. Komaan, nog een klein stukje! En het is nog vroeg ook dus dat gaat echt wel goed komen. Mijn accu is ook een beetje leeg aan het raken maar dat kwam vooral door die vervelende klim die we achter de rug hebben. Een langzame klim naar boven die best vermoeiend is met kar. Dat herinnerde ik me dus nog wel vooraf!

Als we door Vierhouten rijden, zien we een drive through voor fietsers voor een ijsje. Daar hebben we eigenlijk best zin in en ik wacht met de fietsen lekker in het zonnetje.

Daarna kan ik er wel weer even tegen met dat ijsje. Het allerlaatste stukje naar huis nu! Via Vierhouten rijden we eerst richting Nunspeet en rijden daarna het bos in en komen uit op de Brandsweg achter ons huis. Einde in zicht! Om 16.50 staan we voor het hek. Ik vind dat niet verkeerd eigenlijk met al die pauzes die we hebben genomen. Vandaag 70 km gefietst, gisteren 60 dus een route van 130 km gereden. Op naar de volgende!

Gegevens:

* rij tijd 4 uur 28 minuten
* HS 90 (129)
* hoogtemeters 176
* verstreken tijd 7 uur 19 minuten
* snelheid 15,2 km/uur (max 31,8 km/uur)
* cadans 52 (max 94)
* wind 15 km/uur NO

dag 1 staat hier