15.09.2018 – wezep – 62 km (C)

Vanmorgen heb ik een fijn rondje met woefje gelopen. In de middag besluiten we de stof te gaan terugbrengen naar de winkel in Wezep voor het stoeltje. Gisteren hebben we daar gekeken en vandaag moeten we wat spullen terugbrengen. Ik besluit dat ik op de fiets ga en dat S. met de auto gaat. Het is een kleine 30 km dus dat moet wel snel te doen zijn. Omdat het niet overal droog is maar nu wel fijn weer is, ga ik op de Editor en niet op de racefiets. Daar kan ik ook best mee doorrijden dus dat is prima. De route is snel op de Garmin gezet en ik ben benieuwd of het nu een beetje klopte deze keer qua route. Voor de zekerheid heb ik ook op een papiertje de knooppunten geschreven en zit dat papiertje zichtbaar achter het folie van de fietstas. Kind kan de was doen.

Eerst door het bos vanaf knooppunt 57 en daarna richting Doornspijk. Dat ken ik wel. Toch neem ik de verkeerde afslag en rijd ik een stukje om. Geen probleem want ik ken het hier en ik zie op de Garmin dat de lijn die k had moeten volgen parallel ligt aan de route die ik fiets. Hier ken ik het dus ik kan lekker doorfietsen zo. Verderop zit ik weer op de route en al snel fiets ik richting Elburg/Doornspijk. In Doornspijk ben ik al heel snel en ik moet een klein stukje parallel aan een drukke weg fietsen die we wel eens rijden op weg naar de winkel daar voor zwembad of tuin spulletjes. Maar even verderop sla ik rechtsaf en rijd ik weer rustiger door een mooi gebied. Dan ineens gaat het fout qua route. Ook het knooppunt dat ik moet hebben staat niet langs de route. Vreemd! Ineens rijd ik ergens onverhard en ik stap even af om op de kaart te kijken. Jammer genoeg heb ik alleen mijn oude telefoon bij me en zie ik dat ik niet alleen geen beacons uitzend waardoor S. niet weet waar ik ben, maar dat de route die ik fiets ook niet wordt ingetekend. Nu weet ik nog niet waar ik ben maar ik zie wel dat ik naar knooppunt 6 kan rijden (dat zag ik ergens op een bordje) en daarna weer op de route zal zitten. Dat doe ik dus en al snel fiets ik ineens onverhard langs de tuinen van dr Vogel waar we nog een keer heen willen. Dat kan dus mooi op de fiets. Daarna zie ik inderdaad knooppunt 6 en daarna zit ik weer op de route. Het gaat best voorspoedig eigenlijk en ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik er ben. Het is een prachtige omgeving maar hoewel de huizen mooi zijn en rustig liggen, is er geen echt bos waar je zo even in loopt vanaf de tuin.

Niet veel later rijd ik ineens richting de drukkere weg en sla ik rechtsaf richting snelweg. Ik ben er bijna! Links van me zie ik de grote duiventil. Ik stop even voor een kiekje.

En dan sta ik even later voor de deur van de winkel. Maar nog geen spoor van S. Ik bel hem op en hij rijdt nog op de snelweg. Ik ben er dus sneller dan hij! Ik ga lekker in het zonnetje zitten op een stoel die voor de winkel staat en even later is S. er ook. Ik trek gauw een broek aan over mijn korte fietsbroek en een vest om niet af te koelen. Mijn fietsshirt hang ik in de auto even te drogen. Straks misschien weer op de fiets terug of de fiets op de auto. Eerst maar even de winkel in!

Het bezoek aan de winkel duurt best lang en we zijn er nog niet helemaal uit wat we nu met het stoeltje doen maar uiteindelijk staan we weer buiten. We willen nu even de telefoon wegbrengen in Elburg want dat is niet ver weg vanaf hier. S. gaat met de auto en ik met de fiets. Daar in Elburg ontmoeten we elkaar dan weer als S. vast de telefoon heeft weggebracht. Zo gezegd zo gedaan en we schrijven snel de knooppunten op die ik moet volgen want een route voor de terugweg heb ik niet. Ik zal wind tegen hebben dus dat wordt vast een beetje afzien.

S. is er dus ook veel sneller dan ik en als ik ergens richting knooppunt 4 rijd, denk ik dat ik er bijna ben en opper ik om ergens wat te drinken te bestellen op een terrasje zodat we samen wat kunnen drinken terwijl we wachten op de foon. dat doe hij en ik fiets verder. En ik fiets verder….. waar is dat knooppunt nou? S. stuurt een SMS dat de bestelling er al is. Hoe ver moet ik eigenlijk nog?

Ik rijd Elburg uiteindelijk in maar heb geen idee aan welke kant ik eigenlijk sta. Ik moet naar knooppunt 3. Dat volg ik dan maar want ik weet dat ik vanaf daar gewoon door kan rijden het oude dorp in. Het lijkt allemaal uren te duren voor mijn gevoel maar ik zie aan de track dat het maar 12 minuten was voordat ik er uiteindelijk was. Dat viel dus eigenlijk nog best mee maar het was veel verder dan ik dacht. Ik zie S. op het terras zitten en we drinken ons drankje lekker op. Daarna ga ik vragen bij de telefoonboer wat we gaan doen met de telefoon. Er blijkt weer een nieuwe accu in te moeten dus we kunnen hier verder niets doen. S. rekent af en ik stap weer op richting huis. S. gaat richting Hierden om de nieuw bestelde foon op te halen en zal vast eerder thuis zijn dan ik met die stomme tegenwind. Het is nog ruim 15 km naar huis! Ik maak nog een slecht kiekje van de stadswal bij Elburg.

Gelukkig weet ik de weg en kan ik zo naar huis fietsen. Net na Doornspijk staat een vogelhut weet ik inmiddels. Als ik er langs fiets, besluit ik toch even te gaan kijken. De fundamenten van een oude weggespoelde kerk liggen er ook maar daar heb ik nu geen tijd voor. Ik heb ook geen verrekijker bij me maar een volgende keer neem ik die mee. Verderop staat immers nog een kijkhut waar we eerder de krooneend in eclips kleed zagen zwemmen.

Het fietsen op de terugweg valt me tegen. De wind is zwaar en omdat ik helemaal niets gegeten heb, is de tank ook wel een beetje leeg. Maar natuurlijk kom ik gewoon thuis en ben ik er zelfs uiteindelijk eerder dan S. Nu gauw omkleden want we gaan vanavond wild kijken met een gids. Beetje drukke dag maar wel lekker actief.

Gegevens:

* rij tijd 2 uur 41 minuten
* HS 123 (141)
* hoogtemeters 74
* verstreken tijd -
* snelheid 22,8 km/uur (max 32,75 km/uur)