21.07.2017 – loetbos – 9 km

Vandaag gaan we eindelijk weer met de kano op pad. Er was altijd wel wat. We gingen weg met de fiets, of het waaide te hard of het regende of er was iets anders. Maar vandaag staat er weinig wind en is het ook mooi weer. Ik ga eerst nog even hardlopen in de ochtend en S. ruimt nog wat spullen op en gaat naar een winkel. Maar daarna pakken we onze spulletjes en gaan rustig na de middag op pad richting Loetbos. Daar is het rustig en varen we ook uit de wind.

We parkeren weer bij het restaurantje en gaan opbouwen. Ik nam deze keer de siliconenspray mee om het sponsje voor de boegdelen weer even in te smeren en dat blijkt goed te werken. Ons sponsje was al erg droog. Bij het opbouwen nemen we even de tijd. Buizen erin, mat erin en dan even goed kijken welke kant waar moet. We leggen ook de delen vast op volgorde want dat scheelt ook enorm. Bij de wat schuine haak van een van de boegdelen komt de buis met het stickertje. Daarna wijst de rest zich vanzelf en tot onze verbazing gaat de boot heel makkelijk en soepel in elkaar deze keer ondanks het feit dat we op schuin gras staan. Ook al lijkt het slow motion, het gaat prima en eigenlijk best vlot. Omdat we inmiddels een goed systeem hebben qua tassen is de rest eigenlijk ook zo klaar.

We varen richting steigertje 13 als einddoel maar wel heel rustig aan. Eerst even langs de kano verhuur en ook langs de eerste bramenstruiken met lekkere bramen. We plukken er een paar die ik lekker oppeuzel. Hier tenminste geen hondenpies erop!

Rustig varen we verder over het stille water. Er is echt niemand omdat de verhuur niet op vrijdag verhuurt (tot onze verbazing). Alleen mensen met eigen bootjes komen hier en daar is dus geen sprake van vandaag. Er is flink gebaggerd de afgelopen weken en het water is mooi schoon. Vorig jaar lag hier nog een enorme dikke laag kroos waar je met moeite doorheen moest.

Vogels zijn er echter maar weinig deze keer. Weinig zwanen en weinig jonkies. Ook geen Lepelaars zoals twee jaar geleden en dat is best jammer want dat is het mooie van varen.

Na een klein half uurtje varen zijn we bij het steigertje bij het windmolentje waar we ook even aanleggen en woef eruit laten. Ik ben eigenlijk verrast dat het maar een klein half uurtje is sinds vertrek!

We gaan op ons gemak even luieren in de zon en eten een broodje.

Na een klein uurtje gaan we weer op pad voor het stukje richting steigertje 13.

Na 20 minuutjes varen zijn we al bij het steigertje. We leggen weer aan en leggen het bedje van woef lekker op het gras in de zon. Daar ga ik weer lekker op liggen. Ideaal ding. Het is wel erg lui maar toch hebben we inmiddels met dat beetje varen wat we gedaan hebben al ruim 4,5 km afgelegd. Dat is dus helemaal niet zo slecht.

Weer luieren we een uur in de zon op het gras. Het is hier heerlijk rustig. Maar uiteindelijk moeten we toch maar weer terug en we gaan dus weer op pad voor de terugweg. Dat is dus ook weer 4,5 km maar deze keer stoppen we nergens.

Met nog geen uurtje varen zijn we weer terug bij de start en gaan we de boot weer opruimen. Daar komen toevallig net de fietsers aan die we ook zagen toen we aan het opbouwen waren. We worden dus even aan de praat gehouden over het opbouwen en afbreken van de boot en hoe dat nou allemaal werkt. Het afbreken gaat dus even langzamer dan normaal maar uiteindelijk zit alles in de tas. Grappig genoeg is de mat deze keer eigenlijk niet nat geworden dus dat is makkelijk. Er zijn wel enkele stangen weer kapot (veer) dus die laten we er even uit zodat S. die kan repareren met een nieuwe veer. Woef ligt lief te wachten in de schaduw tot we klaar zijn. Daarna gaan we haar even uitlaten in het natuurgebied. het blijft mooi daar hoewel we ons verbazen over het verkeerslawaai van de (relatief rustige) weg. Zo zie je maar dat er eigenlijk overal wel lawaai en geruis is. Stilte is in dit land toch moeilijk te vinden blijkbaar.

Na het varen willen we eigenlijk iets simpels als een broodje kroket. We rijden aanvankelijk naar Breeka maar daar is het heel druk dus we gaan terug naar restaurant de Loet waar we ook de kano opbouwden. Daar kregen we eerst een discussie over het verschil tussen een bitterbal (kan wel) en een kroket op brood (kan niet want dat staat op de lunch kaart) maar uiteindelijk lopen we niet weg maar kiezen toch voor een kopje thee en een bitterballetje. Beetje merkwaardig maar goed, we zitten wel even gezellig op het rustige terras (alleen voor consumpties en bitterballen zoals op het bord te lezen stond).

Tegen 20 uur gaan we eindelijk weer een richting huis. Blij dat we weer eens gevaren hebben want dat was veel lang geleden. Volgende keer weer eens op een onbekende mooie route ergens!