fietstrip Aken terugblik en leerpunten

Voor het eerst ben ik alleen met de fiets vertrokken voor een paar dagen fietsen met overnachtingen. Er waren dus twee nieuwe dingen: alleen op pad en meer dan 1 nacht onderweg slapen. De afstand was dus ook navenant langer dan we tot nu toe (samen) gedaan hebben, namelijk 270 kilometer in plaats van maximaal 120 km.

de route

De route was prima en goed te fietsen. De dagafstand van 90 km is op zich goed te doen maar de laatste dag met de heuvels in Limburg waren zwaarder vanwege het warme weer. Met de doggyride is dat echt iets om rekening mee te houden. De route was goed voorbereid: alles was nagelopen of het echte fietspaden waren en of het toegankelijk zou zijn

overnachten

De eerste camping was erg mooi met de boomgaard voor mij alleen. De tweede nacht was wat rommeling en stressy vanwege het naderende onweer. Uiteindelijk gewoon op de gekozen plaats terecht gekomen maar in een huisje. De derde camping was afschuwelijk. Dat betekent dat ik voortaan van te voren wel ga kijken welke in aanmerking komen maar niet meer van te voren ga vastleggen. OP die manier ben je flexibeler en kan je ook ergens anders heen. Uiteindelijk kwamen we op een prachtige plek uit overigens.

voeding

Dat ging dus helemaal niet zoals gepland. Ik had verkeerde ontbijtjes meegenomen (moesten opgebakken worden) waardoor ik dus geen ontbijt had op dag 2 en 3. Gelukkig had ik ‘nood’ rantsoen bij me (standaard in kooktasje) waardoor ik voldoende kon eten. Standaard zit daar maaltijd soep in en chocomousse voor vet en kcal met weinig water te bereiden. Uiteindelijk heb ik op alle dagen op een terras in de namiddag wat gegeten. Dat is erg leuk maar het kost tijd en geld. Dat is dus een afweging. Voor diner had ik ruim voldoende bij me overigens. In de pet fles houder moet echt een 2 liter fles of groter met warm weer anders is het nauwelijks bij te houden. Ik verbruikte meer dan 6 liter water op de derde dag. De thermosfles (klein) kan dan in het rackpack.

planning

Met mooi weer is het ook leuk om ergens wat eerder aan te komen wellicht. Ik weet het niet zeker. De eerste dag op de boomgaard was het op zich prima. Ik had tijd genoeg om te douchen en daarna in de zon wat te lezen. Zijn de dagen korter, dan maakt het niet eens gek veel uit tot hoe laat je rijdt of ergens zit te eten want dan kan je dus ook eerder gaan slapen eventueel. Op een hele mooie plek is het heerlijk als je ergens nog buiten kunt zitten (zoals op dag 2 bij het huisje in Belgie en dag 3 bij het vakwerk huisje). Daarmee moet je dus flexibel zijn denk ik. De tweede dag was ik om 7 uur op en reed ik om 9 uur weg (tent opruimen, woef verzorgen etc). Dat kon iets eerder maar ik koos ervoor om de tent nog even te laten drogen in de zon en de wind. Fietsen om 8.30 is prima. Ik zou geen vaste eindtijden of eindpunten meer nemen voor een route zodat je onderweg kunt afwijken vanwege het weer of andere omstandigheden. Nu was het einddoel ook gebonden aan een tijd en dat was jammer.

materiaal

De fiets was nieuw dus daar was niets mee aan de hand. Ik had een defect gasblikje bij me maar gelukkig had ik een reserve bij me. Vooraf dus controleren of alles werkt. Ook had ik twee kussentjes mee in plaats van een matras cover. De pakjes lijken op elkaar dus beter controleren of alles juist is ingepakt. De tent kan wel degelijk omgekeerd worden afgebroken. Ik had uiteindelijk de buitentent even laten staan om te drogen. Dat is even gedoe maar het kan dus wel. De tent verdelen over verschillende zakjes is beter en neemt minder plaats in. Op die manier kan alles ingepakt worden terwijl de tent nog staat.

tassen

De tassen waren goed ingepakt. Alles woog ongeveer hetzelfde (5 kilo achter tassen, 4 kilo voortassen). Rackpack was erg prettig daar zat alles in voor de dag (voeding, water, zonnebrand, voer voor woef voor de dag, powerbanks, ereader, snoeren zakje, verzorgings spulletjes zoals doekjes etc). Verdeling over de tassen:
achtertassen: tas 1 – tent (gedeeld neemt minder plaats in) met stokken, floorsaver, tarp, slippers, laken, etc. tas 2 – noblecamper, slaapzak, matrasje, onderkleed, klein spul. voortas 1 – eigen kleding, voortas 2 – hondenvoer, fleece vest, cloudchaser, bruine doeken woef, rest spullen. Op de bagagedrager onder het netje de hoes voor de doggyride. In de doggyride het OMM matje en de stokken voor de luifel van de tent.

kleding

Ik had veel te veel kleding bij me maar dat het drie dagen heet zou zijn was niet gepland. Maar qua ruimte past het dus makkelijk want ik had een fleece bij me, een gilet en een regenjas etc. Dat past dus allemaal makkelijk. Ook voor woef had ik genoeg bij me (cloudchaser, noblecamper, down quilt) en daar kan niet op bezuinigd worden. Een tweede fietsbroek lijkt handig. Ik had nu een 3.4 en korte broek bij me maar de 3/4 broek zou veel te warm zijn geweest vandaag. Op zich kan het wel met 1 broek, ik heb nu alle dagen met dezelfde broek gefietst. Shirts nemen weinig plaats in en zijn ook snel droog. Op de vierde fietsdag trok ik pas een nieuwe set aan overigens (en nee ik stonk niet).

conclusie

Geweldige tocht en voor herhaling vatbaar maar dan zonder vast einddoel en eindtijd.