04.01.2017 – castle stalker – 8 km

Vandaag zou het mooi weer worden en daarom hadden we een rondje bedacht voor de kano. Toen ik vorige week aan S. vroeg of hij nog een keer met de kano wilde, stelde hij voor om naar ‘dat kasteeltje op het eiland’ te gaan. Castle Stalker bij Appin. Goed idee! Ik ben eerst gaan uitzoeken in welk water dat eilandje ligt en hoe het daar staat met stromingen en getijden. Omdat we geen ervaren Loch vaarders zijn, moet ik dat dus wel even uitzoeken zodat we niet ineens zonder dat we het weten naar zee worden gesleurd ofzoiets. Maar het zag er goed uit zonder enge dingen en ik zette een rondje uit naar het castle, en daarna naar Black island en lismore en daarna via port Appin weer terug. Dat leek heel goed te doen.

Gisteren hebben we alles al klaargelegd voor vertrek en om 9 uur zit de kano op het dak en rijden we al richting Appin. Dat is nog best een stukje vanaf kilchrenan maar het gaat prima. We parkeren bij de inn vlakbij het castle en daarna lopen we met de boot naar de shoreline.

Het is hoog water vanaf ongeveer 9 uur dus we kunnen gewoon vanaf het steigertje beginnen. Het is prachtig weer. Dit wordt vast een topdag. In Nederland waait het notabene keihard en hier niets. Heerlijk! Ik vlieg nog even met de drone en daarna gaan we op weg. De video volgt!

Eerst richting het castle. Dat is heel dichtbij natuurlijk. We varen er even een stukje vandaan en gaan daarna terug voor een stukje video en wat foto’s. Daarna gaan we aanleggen. Hoe gaaf is dit? We komen makkelijk aan wal en gaan kijken. Het is bijzonder om het nu zo te zien. Normaal sta je van een afstandje te kijken, nu staan we op het piepkleine eilandje. We lopen rond en zorgen ervoor dat wafje niet over de rand in het water kukelt. Daarna laat ik de drone nog even vliegen vanaf het eilandje. Vorig jaar heb ik met zweet in mijn handen de drone vanaf de kant hierheen gestuurd en verbrak de verbinding nog toen het castle tussen mij en de drone stond. Brrrr.

Daarna maken we nog wat foto’s en gaan we weer naar de kano voor onze volgende stapje. Aanvankelijk denken we dat het ook leuk is om naar shuna island te varen maar we gaan toch maar richting Black island. S. is nog niet zo van de open wateren.

Ik wijs op Black island voor de richting en we varen daar nu eerst heen. Hoewel er totaal geen golfjes zijn, vindt S. het toch eng. Ik mag niet rondkijken, mag geen foto maken en vooral niet stoppen met peddelen want dan gaan we dobberen. Ja en? Maar ik ben braaf. Ik maak dus ook geen dom grapje in de trant van ‘is dat nou ineens water hier bij mijn voeten?’ Dan wordt hij vast boos. Ik baal dat ik geen verrekijker bij me heb want er zwemt veel moois rond op het water. We schieten wel op met de 2 km die we nodig hebben voor het eilandje. Over het open water zijn afstanden slecht in te schatten trouwens.

Maar dan komt het eilandje al in zicht en we zoeken een plekje om aan te leggen. Dat is makkelijk en we kiezen een strandje. Ik doe mijn schoenen en sokken uit en stap in het water. Geen beschadigingen aan de boot door rotsen! Daarna gaan wafje en S ook aan land. We nemen zitmatjes mee en een bedje voor woef.

Het is zulk lekker weer dat we eerst even in de zon gaan zitten en wat gaan luieren. Wafje krijgt eten en wij nemen een plakje cake. Daar kunnen we wel even op vooruit. Normaal nemen we ook het gasstelletje mee voor een warme drank maar deze keer niet omdat ik niet verwacht hadden dat het zo lekker zou zijn buiten in de zon.
We genieten even van het zitten en het zijn. Een meer, een onbewoond eiland en stilte. Wat wil je nog meer?

Na een poosje gaan we met wafje het eilandje verkennen. Er zijn schapen, een verlaten boerderij met bijgebouwen en verder niks. We lopen het hele eiland rond en staan op een gegeven moment aan de oostzijde en kijken uit over de pier van lismore. Grappig om zo dichtbij te zijn. Aan de westkant zien we port Appin met de vuurtoren. Vorig jaar liep ik daar voor de eerste keer en ontdekte ik allerlei mooie stukjes. Jammer genoeg staat de zon een beetje verkeerd want we kijken tegen de zon in.

Als we helemaal aan de andere kant zijn geweest, gaan we weer terug. Deels over een ander pad maar wel aan dezelfde kant. We hebben wel beide kanten van het eiland bekeken. Het is echt prachtig hier en zo stil. Heel onwerkelijk dat je zo met de kano hierheen vaart en dan hier kunt rondlopen.

Als we eindelijk weer bij de kano terug zijn, trek ik mijn schoenen weer uit en stap weer in het water om de boot weg te krijgen. S. heeft nog even mijn zolen schoongemaakt on het water want het is allemaal een beetje modderig geworden. De kano ligt inmiddels een paar meter van het water af. Zoveel is het water al gezakt inmiddels! Ik ben benieuwd hoe ver we straks bij ons startpunt van de kust af blijven. Ik laat de drone nog een keer op om een stukje te filmen van ons in de kano maar de accu blijkt leeg. Dat is wel erg jammer. Net nu we weten hoe de follow me functie werkt! Misschien toch een tweede accu erbij kopen.

We gaan op weg en besluiten niet meer naar lismore te gaan. We wilden daar ook niet aan land dus we varen rechtdoor naar de overkant bij appin. Eventueel gaan we dan nog rond de vuurtoren en dan terug naar castle Stalker.

Dat recht oversteken gaat prima maar we moeten wel een beetje ons best doen om de punt netjes in de gewenste richting te sturen. Stroming? Als we aan de kant zijn, maken we alleen een foto van de vuurtoren en gaan dan terug naar het castle. Jammer genoeg staat de zon achter de vuurtoren en is het dus lastig om foto’s te maken.

Terug richting het castle gaat makkelijk ook al varen we nu tegen de wind in. De kop van de kano blijft keurig op koers en eigenlijk vaart het makkelijker dan het stukje met de zijwind en raar op de golfjes. Zo gaat het prima en ik kijk weer naar de eendjes en links van ons naar Black Island waar we net waren. Er vaart toevallig ook net een bootje voorbij. Ook leuk!

Het licht is nog mooi maar net als we dichtbij castle stalker zijn, komt er een grote wolk voor de zon. Dat is nou jammer.

Maar als we nog even dobberen komt de zon weer tevoorschijn gelukkig. Het water is nu al heel laag. Het steigertje ligt meters van het water af! Ook rond het castle is het water ver weg getrokken. Wat een verschil met vanmorgen! We varen nog een keer rond het castle voor wat foto’s.

Daarna gaan weer aanleggen aan de kant. Nou ja, zo dichtbij als we kunnen komen dan. Ik stap weer het water in en we zetten de kano op de kar en trekken de hele handel over het zand en de zeewier naar de kant. Best een stukje inmiddels!

Daarna gaan we de kano afbreken. We gaan zaterdag weg en alleen morgen wordt het nog mooi. Beter nu met mooi weer dan maar vast de kano opruimen. Ik maak nog een laatste foto met het avond licht.

Als alles klaar is, besluiten we nog even naar Oban te gaan voor een stukje vlees. We stoppen bij de deli voor een stukje brie en lopen naar de slager. Lekker vanavond een goed stuk vlees! Daarna stappen we in de auto. Ik rijd weg van de parkeerplaats en het volgende moment hoor ik dat de fietsendrager zich in een andere auto boort. Oh nee! Ik rijd weer de parkeerplaats op en we gaan kijken. Een jonge rijder is kennelijk net achter ons aan de bocht doorgekomen en is op de dubbele doorgetrokken streep gaan staan, pal achter de parkeerplaatsen. Geen idee hoe en wat. Hij mag daar niet staan, maar ik ben hoe dan ook fout aangezien ik achteruit reed. Een gedoe met adressen uitwisselen, balen en verwarring. Wat een gezeik weer.

Thuisgekomen ruimen we alles op. Wat een stomme afsluiting van een geweldige dag. Ik probeer het uit mijn hoofd te zetten. Wij hebben niks, de auto heeft niks. Binnen een uur hebben we de nieuwe houder voor de lichten besteld voor de drager. Kosten 47 Euro. Daarmee is de eigen schade afgehandeld. Nu de andere auto nog maar dat horen we morgen. We gaan nog wel uitzoeken hoe het zit met no claim en schadevrije jaren. Nooit geweten dat je met maar 1 schade 5 jaar terugvalt en vanaf meer dan 15 schadevrije jaren terugvalt naar 10. Wie zou dat weten? We besluiten het schadebedrag af te wachten en dan te beslissen wat we doen. (update: de schade werd geschat op 422 pond en dat hebben we zelf maar overgemaakt uiteindelijk)

Ik ga koken en maak alsnog een lekkere maaltijd klaar. Wat een mooie dag was het. Heel bijzonder zo met dit mooie zonnige en windstille weer.

Op naar nog meer avonturen.

video: (video)

Gegevens:

afstand: 8 km (vaar afstand 5,5 km)