20.12.2016 – loch awe – 3 km

Voor het eerst hebben we de Ally meegenomen naar Schotland. Het enige dat we nu nodig hebben is een dag met weinig wind want met wind kunnen we niet de meren op hier. Het is namelijk toch wel iets anders dan een leuke stille en rustige vaargeul in Nederland dus enig verstand is wel nodig.

Helaas hebben we al een dag voorbij laten gaan doordat we te laat thuis waren en ook de dag van aankomst zou geweldig zijn geweest om te varen. Maar vandaag besluiten we om bij de buurman te vertrekken vanaf de jetty. Gisteren hebben we daar al even gekeken en gezien dat het wel te doen moet zijn om het water in te komen. Ons doel is eigenlijk Kilchurn Castle. Dat willen we proberen te halen vanaf het hotel hier verderop. Ook die jetty hebben we al bekeken een paar dagen geleden. Vanaf daar is het ongeveer 5 km varen en met een stop halverwege op een eilandje waar nog een ruine te zien moet zijn, lijkt dat eventueel haalbaar. Maar voor vandaag een babyrondje als verkenning en kennismaking met het meer.

De ochtend is veelbelovend en bijna windstil. We gaan dus gauw de kano opbouwen en dat doen we in de tuin. Althans, dat denken we…..

Maar we merken al gauw dat de boot koud is opgeslagen in de garage en dat de skin een beetje strak is. En een boot die schuin op gras ligt, is ook al niet makkelijk op te bouwen. Alles lijkt scheef en we beginnen opnieuw. Dat lukt iets beter maar het gaat nog steeds niet soepel en we krijgen eigenlijk de kano niet in elkaar. We besluiten handdoeken in de hal te leggen en de boot naar binnen te brengen om verder op te bouwen. Als we daar gisteren nou meteen aan gedacht hadden, dan hadden we een schone kano binnen op kunnen bouwen en waren we nu al met het mooie weer op het water geweest…..

Maar na deze truc zit de kano dan toch snel in elkaar en we brengen de hele handel weer naar buiten en leggen de kano op de kanokar zodat we straks naar de buurman kunnen lopen. Daarna gaat het prima alleen is het weer nu omgeslagen. Als alles eindelijk klaar is, twijfelen we even of we wel zullen gaan. Het is grijs en winderig geworden. We besluiten wel te gaan, al was het maar om te oefenen in het afvaren. We gebruiken normaal een steigertje waarbij je gewoon vanaf een hoogte de boot instapt, maar nu zullen we vanuit het water moeten starten. Dat betekent dus dat iemand in de boot zit, en dat de ander de boot het water in zal moeten duwen en vanuit het water dus de kano in zal moeten stappen. Zo gezegd zo gedaan en al snel wandelen we met de kano op de kar richting de buurman. Dat gaat eigenlijk heel goed en we komen met kar en al zelfs gewoon tot de waterkant.

Daarna kijken we eens goed hoe we dit moeten gaan doen want de wind staat fors tegen als we weg willen gaan. Dat wegkomen vanaf de rotsen zal dus niet eens meevallen. Eerst kijken we nog of het gaat met schoenen, of vanaf de rotsen maar al snel besluiten we dat S. in zal stappen met zijn laarzen. Wafje zit al in de kano. Ik heb mijn schoenen en sokken uitgetrokken en die liggen al in de kano. Nu niet verder zeiken maar instappen en dan duw ik de boot verder het water in zodat de kano vrij ligt. Koud is het eigenlijk niet als je maar gewoon doorgaat met bewegen en actief blijft. Ik stap in en dan hebben we even moeite om de kano daadwerkelijk weg te krijgen van de rotsen omdat de wind ons bijna weer de kant op blaast. Maar het lukt en dan hebben we de neus van de kano tegen de wind in en kunnen we weg. Ik heb alleen geen tijd om mijn sokken en kanoschoenen aan te trekken maar koud is het eigenlijk niet eens. Misschien lukt het straks maar nu is het even alle hens aan dek om de kano vooruit te krijgen en in de juiste richting te houden met de punt. Ik vind de golfjes wel lekker deinen maar wat ik dan nog niet weet, is dat S. dat heel wat minder leuk vindt…..

Al snel zien we een soort baaitje en daar varen we heen. Hier liggen we mooi uit de wind en ik droog mijn voeten en benen en trek mijn kanoschoenen aan. Eindelijk kunnen we een beetje rondkijken. Het weer is inmiddels eigenlijk wel redelijk goed op de wind na. Nog niet echt een dag waarop je nou lang buiten op het water wilt zijn maar voor nu is het even goed. We varen het baaitje rond en gaan het grote water weer op. Ik vind dat het best goed gaat ook al laten we ergens de punt verkeerd draaien en vergeten we daarna even door te zetten zodat we inderdaad als een mooie speelbal richting de kant geduwd worden. Zo moet het dus niet. Ophouden met peddelen is er niet bij op dit water met deze wind.

Op naar het volgende baaitje en daar worden we verrast met een dipper die aanvankelijk op een grote steen zit te poseren en daarna voor ons uitvliegt. Dat is weer een kadootje natuurlijk!

Wafje is een beetje onrustig en daar wordt S. ook weer onrustig van (en in omgekeerde volgorde ook) dus dat is ook wel lastig eigenlijk. We besluiten nog een klein stukje te doen en dan terug te keren omdat rond 13 uur regen voorspeld werd.

Terug gaat natuurlijk een stukje sneller doordat we de wind in de rug hebben. Het is mooi maar dat oogt op de foto’s eigenlijk niet goed omdat je dit soort vergezichten niet echt op de foto kunt vastleggen. Ik ben erg benieuwd hoe het is richting het Castle en rond die eilanden. Varen met zicht op een castle lijkt me erg mooi.

Omdat we geen gedoe willen hebben bij het aanleggen, kiezen we voor een plekje iets verder dan waar we zijn ingestapt. We kunnen daar rustig de kano parallel aan de waterrand laten uitlopen en dan de kano aan de kant brengen. Dat gaat dus heel makkelijk en rustig. Ik stap weer het water in en houd deze keer gewoon mijn kanoschoenen aan. Nu mogen de schoenen wel nat worden en op deze manier sta ik niet met mijn blote voeten op de rotsen.

Volgens mij is S. weer happy dat we aan de kant zijn. Al die enge golfjes….. Volgende keer is vast beter qua weer. Wafje staat ook weer lekker op de kant en heeft nergens last van. We lopen even langs de waterrand over de stenen naar ons opstap punt en leggen de kano weer op de kar. Daarna lopen we weer naar onze eigen cottage.

Dat was een leuke eerste kennismaking. Nu nog een mooie dag. De kano blijft gemonteerd in de garage liggen. Als we richting hotel gaan, leggen we de kano op de auto. Op naar een nieuw avontuur dan maar!