16.10.2016 – loetbos – 8 km

Vanmorgen waren we in Amsterdam voor een 8km race en dat ging prima. Ik liep daar een nieuw PR en dat terwijl mijn oude PR alweer uit 2011 was. Ik was dus best opgewekt want het is altijd leuk als iets lukt. Het was prachtig weer en dat was ook voorspeld dus ik had al de hele week gezeurd of we dan in de middag met de kano op pad zouden gaan…… Aanvankelijk waren we even lui maar ik zeurde toch maar even door en zo gingen we dan toch op pad voor een kort en rustig rondje met de kano. En…. achteraf was S. ook heel blij dat we gegaan waren. Natuurlijk denk je soms dat het leuker is om op de bank te blijven zitten maar meestal is dat niet zo en ook vandaag weer niet. Ik ben het wel gewend om naar buiten te gaan als je minder zin hebt en dan te ontdekken dat het eigenlijk heerlijk is, maar S. natuurlijk wat minder. Maar het was alweer veel te lang geleden, het weer was goed en we vinden het leuk dus hoppekee, naar buiten!

Zo vertrekken we dus redelijk laat al naar het Loetbos. Niets ingewikkelds, gewoon lekker dichtbij en een route een beetje tussen de bomen dus geen last van de wind. Eerst dan maar even snel opbouwen en hoewel de voorkant niet zo mooi zit uiteindelijk, gaat dat eigenlijk heel snel. Ik weet gelukkig nog hoe die stangen erin moeten dus dat gaat steeds makkelijker (stickertjes aan de kant van de gebogen boegstang op de kielstang). Alleen moeten we wel de stangen gewoon alvast klaarleggen want dat werkt net ietsje sneller. Maar in no time zit de boot in elkaar en omdat we 2 tassen gebruiken, is het verder verdelen van de spulletjes ook heel makkelijk. De spulletjes voor op de boot zitten al in de rack pack en de overige dingen in de kanozak. Kind kan de was doen en al snel ligt de boot in het water en stapt woef er ook vast in!

Het is natuurlijk heerlijk rustig op het water omdat het al vrij laat is. Verderop zullen we nog twee bootjes tegenkomen die op de terugweg naar de verhuurder zijn. Daar hebben wij geen last van. Heerlijk en nog steeds een goede keuze om een eigen boot te hebben.

Het water is goed. Er ligt aan het begin wel wat kroos maar niet zo idioot dik als in augustus toen we hier waren. Dat scheelt echt en we schieten ook lekker op.

We varen deze keer gewoon naar steigertje 13, zullen daar even aanleggen en luieren en dan weer terugvaren via de andere arm. Dat is net een mooie afstand en er is genoeg te zien. Zo zien we aan het einde van de ene arm een ijsvogeltje vliegen en we horen er meer, dus misschien zat daar in de buurt het nest en vliegt er nog meer rond. Het is altijd weer prachtig om die dieren te zien en te horen.

Na ruim 4 kilometer komen we bij het steigertje en leggen we aan. Het is ook tijd om wafje wat eten te geven dus dat is goed gepland zo.

Het is altijd even prettig om lekker te luieren en we kiezen een plekje in het late middag zonnetje en rollen ons kleedje uit. Wafje heeft al gegeten en ik ga haar ook even uitlaten langs het water. Daarbij zie ik nog een zilverreiger die ik probeer te kieken.

We luieren wat en eten speculaasjes die waf ook eigenlijk wel wil hebben. Stoute hond!

Als we klaar zijn en opruimen voor vertrek, zit wafje vast bij de boot zodat we niet zonder haar vertrekken. Ze stapt er ook gewoon in en uit en dat is echt zo grappig. Alsof ze nooit anders gedaan heeft!

Daarna keren we weer om en gaan via de andere arm weer terug naar de auto. Het is nog steeds mooi weer en het zonnetje schijnt. Wat boffen we weer!

We varen de zon tegemoet en genieten van de rust. Helaas staat de wind een beetje verkeerd waardoor we wel verkeer horen en dat is jammer. Absolute stilte heb je eigenlijk nooit in Nederland. Maar dit is zo ook al prettig omdat er niemand meer op het fietspad fietst.
Een zwanen familie zwemt voor ons uit. Even een kiekje!

Mooi op tijd komen we weer bij de auto aan en leggen de kano op de kant. Het afbreken en opruimen gaat snel en als S. de kano inpakt en oprolt, laat ik woef nog even uit. Daarna rijden we tevreden naar huis. Altijd weer ontspannend zo even het water op!