18.08.2016 – appelscha fiets4daagse – dag 3 – 71 km

Vandaag alweer dag 3 van de fiets4daagse. Er staan al bijna 140 km op de teller. Het fietsen gaat prima en ik heb ook nergens last van gelukkig. Gisteren heb ik lekker mijn haar gewassen en in de avond nog een klein stukje gelopen. Dat lopen ging aanvankelijk wat moeizaam maar op een gegeven moment kwam ik toch wel weer op gang gelukkig. Ook wel lekker voor woefje zo even eruit. Vannacht heb ik trouwens een stuk beter geslapen. Ik had het dunne dekentje uit de auto gepakt en over de slaapzak heen gelegd. Ook het feit dat ik lekker schoon was en niet meer plakte (oa van zonnebrand) was heerlijk.

Voor vandaag had ik een ander plan. Ik zou vroeg vertrekken om voor de meute uit te blijven. Als het me zou lukken, zou ik rond 8 uur starten, want dat was de eerste mogelijkheid (dacht ik toen nog). Ik had bedacht dat ik niet eerst met woefje naar buiten zou gaan maar alles klaar zou maken in en rond de tent terwijl woef nog in de tent was, en daarna met fiets en al naar het douchegebouw te rijden om me op te frissen en mijn tanden te poetsen en in te smeren en daarna met de fiets woef uit te laten op weg naar de start. Zo gezegd zo gedaan. Ik was ietsje later dan gepland maar om 7.50 zit woefje in de kar en gaan we op pad.

Voor vandaag heb ik mijn 3 dagen oude broodjes gesmeerd om mee te nemen. Ze lopen nog niet weg dus dat zal wel gaan. Voor wafje heb ik natuurlijk ook weer voer bij me.

Ik ga me opfrissen, poets mijn tanden en smeer me goed in. Ik ben totaal niet verbrand gisteren en dat wil ik graag zou houden dus er gaat weer dik factor 50 op mijn armen en gezicht. Als ik sommige ouderen zie die veel buiten zijn geweest dan krijg ik helemaal de kriebels. Ik dus niet en ook woef krijgt bescherming op haar neusje.

Ik leg mijn verzorgingssetje in de auto en laat woef uit de kar. Doordat we nu een standaard onder de doggyride hebben staan, kan ze er gewoon in blijven zonder dat de boel omlazert. Dat is echt heel prettig en hadden we veel eerder moeten hebben eigenlijk.

Ik laat woef lekker uit en fiets heel langzaam naast haar. Even lekker de beentjes strekken, uitgebreid snuffelen, plassen en een poepje doen. Zij kan er straks weer even tegen. Helaas is ze door het natte gras ontzettend smerig geworden. Geen idee hoe dat nou gebeurd is maar ik baal ervan. Met een zakdoekje maak ik haar een beetje schoon. Voortaan moet er toch echt standaard een doekje in de kar zitten denk ik….. Maar goed, ze gaat in de doggyride en we rijden naar de start. Daar ben ik rond 8.15 en dan blijkt de start pas om 8.30. Ik baal maar het staat echt goed op de site moet ik bekennen. Wachten dus en als ik zie dat mensen werkelijk een rij(tje) vormen voor de stempelpost, sluit ik me maar (zuchtend) aan. Niks voor mij dit maar het hoort er nou eenmaal bij. De hal is flink gevuld met fietsen trouwens!

Maar al gauw is het 8.30 en na een woordje door de voorzitter, kunnen we dan op pad. Eindelijk echt voor de meute uit maar dat ene groepje mensen maakt het me al lastig om voorbij te gaan. We rijden grappig genoeg terug richting de camping, rijden erlangs en gaan daarna door naar Ravenswoud richting Smilde. In Ravenswoud ben ik de meute gelukkig kwijt.

Grappig genoeg fietste er een dame achter me die gebruik maakte van mijn ‘stormram’ kwaliteiten en als ze naast me fietst, maak ik een opmerking over het inhalen. Ze fietst even naast me en we raken aan de praat. En hoe zoiets nou loopt, weet ik niet maar uiteindelijk hebben we de hele route samen gefietst en op hele prettige manier. Ik fiets liever alleen, maar dit was prima en heel gezellig. Ik was wel verrast want ze moest zich wel aan mij aanpassen vanwege de kar en woef.

We hebben een mooi tempo maar we hebben wel een beetje de wind tegen waardoor ik net wat langzamer ben dan gisteren. Voor mij niet erg en de vrouw vindt het ook prima. Het blijkt een 63 jarige sportieveling te zijn die skeelert, op de MTB en racefiets rijdt, schaatst in de winter en dus ook op de gewone fiets rijdt. Dat skeeleren brengt haar door het hele land want ze doet dan mee aan pelotonstochten van 100 tot 240 kilometer. Dat fietsen doet ze ook met gemak. Morgen vertrekt ze vanuit Dedemsvaart (50 km), fietst de route (65 km) en fietst weer terug. Totaal dus ruim 160 km. Niet op de racefiets maar op de gewone fiets. Niet slecht dus maar ik denk dat wanneer ik zonder doggyride fiets, ik ook een heel stuk sneller ben. Het gaat nu al prima, maar zonder kar natuurlijk helemaal.

We rijden door en kijken naar de omgeving. Die is mooi en prima te berijden. Eerst lekker door het bos en daarna een stukje over open fietspaden waarbij we even moeten klimmen.

De eerste stempelpost gebruiken we niet als pauze. Terwijl zij onze boekjes gaat stempelen, laat ik woefje even snel plassen. Daarna gaan we weer door. Om 10.15 hebben we al ruim 30 km op de teller staan en komen we bij de tweede controlepost van de 60/65 km route in Amen. Daar besluiten we even wat te drinken en een plakje cake te nemen. Zij gaat dat vast bestellen en ik wandel weer even met woefje.

We zitten er eigenlijk niet zo lang maar we zien wel dat het alweer drukker wordt. We besluiten om weer door te rijden en laten nog even een foto maken van ons aan de theepauze. Overigens rijdt die man die bij ons aan het tafeltje zit op een electrische fiets die volgens ons veel te hard gaat. Uiteindelijk raken we hem onderweg weer kwijt maar we zijn verrast door het tempo.

Als we wegrijden, zeg ik dat we over een uurtje even moeten stoppen vanwege het voer voor woef maar dat blijkt geen enkel probleem. We rijden verder en rijden door bosgebied van Hooghalen. Erg mooi en heel vredig. Ik ben verrast dat het overal zo groen is hier.

Na het bos rijden we door een prachtig gebied. Het is daar heel vredig en stil maar het is ook de plek van Westerbork met het herinneringscentrum. Als we over de grote laan door het bos rijden, zien we links van de weg paaltjes staan met een datum en het aantal personen. Heel indrukwekkend en bizar als je beseft wat hier allemaal gebeurd is. Nu zo’n vredig en stil gebied maar ondertussen….. Het doet wel wat met je want de rij paaltjes is eindeloos en we kijken zwijgend naar de aantallen op de bordjes. Van 500 tot wel 1.700 ‘personen’ staat er vermeld op de rij bordjes waar geen einde aan lijkt te komen. Ook de datum (augustus 1942) is dan weer extra klemmend. Het is nu augustus 2016….

Vervolgens rijden we over de heide. Een half uurtje later zien we ineens op een kruising schotse hooglanders met kalfjes. Dat is te schattig om zomaar voorbij te racen en voor het eerst stop ik voor een foto. Dit is zo leuk!

Ik besluit meteen woef te eten te geven zodat we straks niet weer hoeven te stoppen. Dat komt nu wel goed uit maar ik laat woef in de doggyride eten omdat we wel erg dichtbij moeder met kalf staan. Dan moet woef dus even onzichtbaar blijven maar eten in de kar vindt woef ook best. Ik maak meteen een foto van ons samen.

Na de heide van Hijkerveld rijden we door Oranje. Vroeger was dat speelstad Oranje maar er zit nu een asielzoekerscentrum waar nogal veel ophef over geweest is. Inmiddels is het 11.45 en we schieten dus lekker op qua afstand. Ik vermoed dat we om 12.30 uur wel weer bij de start zullen zijn als we zo doorfietsen. We rijden weer door een mooi gebied en ik zie de zendmast van Hoogersmilde.

In Hoogersmilde is de laatste stempelpost. De vrouw gaat weer stempelen en ik wandel met woefje heen en weer. Als ik daarna nog even snel naar het toilet ga, zie ik haar door het raam ook met woef heen en weer wandelen. Lief gezicht zo dat woefje dat zo braafmeehobbelt. Ze is er vandaag toch vaak uitgeweest ook al hebben we flink doorgefietst. Eigenlijk komt ze vaker buiten ondanks dat ze in de kar zit. Normaal gaat ze in de ochtend uit en dan weer tegen het middaguur, maar nu is ze al diverse keren eruit geweest voor een plasje, een beetje water en een poepje. Volgens mij komt madam dus niets tekort op deze tripjes.

Terwijl ik sta te wachten bij het toilet, hoor ik mensen mopperen over de ‘snelle rijders’ die er langs willen en ‘dat het toch geen wedstrijd is’. Nee maar een beetje doorrijden kan heel lekker voelen. Wat een onzin allemaal. Ieder zijn eigen tempo toch? Deze laatste controlepost is natuurlijk druk omdat alle afstanden hier weer samenkomen en er dus meer mensen zijn. Het valt op de weg allemaal nog goed mee, maar het gezeur is niet van de lucht. Ik lach er maar om en zeg niks.

Ik loop weer naar buiten en ik moet heel even wachten omdat de vrouw mijn boekje zoekt in haar tasje. Op dat moment komt er een man naar de doggyride. Woef kijkt naar links, de man komt van rechts en raakt ineens woef aan. Ze schrikt. Jammer dat ze geen hap zegt maar daar is ze veel te braaf voor. Ik neem het voor haar op en vraag waarom de man zoiets doet. Er ontspint zich een rare discussie die ermee eindigt dat ik zeg dat IK het dan in ieder geval vervelend vind. Mijn gezicht staat op onweer en de vrouw kijkt verrast wat er gebeurt, want ze heeft het voorval gemist. Irritante mensen. Terwijl we verder fietsen, vertel ik haar wat er gebeurde en ze vertelt over een Berner Sennenhond die in de auto had liggen slapen en was geschrokken van het kleine kind uit het gezin en had gebeten van schrik. Geen leuke dingen allemaal maar mensen doen echt stomme dingen.

We rijden weer lekker door en het is niet erg druk. Waarschijnlijk door het tijdstip want het is rond 12.30 nu dus nog steeds redelijk vroeg. Ongelooflijk dat we al zo’n afstand hebben gefietst eigenlijk. Het is best warm vandaag maar prima op de fiets omdat je toch redelijk want wind zelf maakt.

Als we bijna bij Appelscha zijn, staat er weer een ijskar van de ijsboerderij. Omdat het erg lekker ijs is, vraag ik of ze zin heeft in een ijsje en dat wil ze wel. Op het erf waar de kar staat, loopt een hond los maar het gaat gelukkig goed met woefje ook al besluiten we ons ijsje even op het pad naast het erf te gaan opeten. Ik wandel ook weer wat heen en weer met woefje zodat ze even kan plassen.

Het laatste stukje gaat verder ook prima en we rijden Appelscha alweer binnen. Het is klokslag 13 uur. We zijn best wat tijd ‘verloren’ door de stempelposten en onze pauzes maar we hebben toch wel goed doorgereden ook al ging het iets langzamer door de wind vandaag.

We rijden nog een stukje door Appelscha en rijden daarna alweer het terrein van de sporthal op. Daar lopen we even naar het standje met de foto’s die dinsdag op de eerste dag gemaakt zijn. Mijn foto is erg leuk en ook woefje staat zelfs op de foto. Voor die 2,50 wil ik die graag hebben!

Van de vrouw is geen foto omdat ze alleen vandaag en morgen meerijdt. Daarna kijken we op het bord met de vlaggetjes om te zien waar iedereen vandaan komt. Veel mensen uit de buurt maar toch ook wel van verder weg zoals Limburg en Zeeland. Vandaag reden meer dan 2.600 mensen mee. Niet slecht dus.

Ik ga mijn boekje laten stempelen en de kaart van de vrouw die daarvoor een vaantje krijgt. Daar heeft ze er al veel van maar toch leuk.

Daarna rijden we terug naar het dorp en gaan een kopje thee drinken op het plein. Zij heeft nog een afspraak en vertrekt daarna weer, ik ga nog even wat eten en rijd daarna met woefje naar het bos om lekker even te rennen.

Ik heb de tijd want het is nog vroeg en ik hoef nergens heen. Ik kom ineens vanuit het bos op het plein uit waar ook de fietsenwinkel gevestigd is en in het voorbij rijden zie ik een 50% korting rek buiten staan waar ik spulletjes van Sugoi zie hangen. Ik heb laatst gekeken naar een warme fietsbroek van Sugoi voor op de racefiets en besluit om te keren en even te gaan kijken. Tot mijn verrassing hangt daar de broek die ik zocht maar veel te duur vond. Ik ga passen en koop de broek. Prachtige broek met 50% korting. Ik ben er blij mee en hoop dat het straks lekker fietst op de racefiets. Geen eng zwart maar iets met een werkje. Woef ligt zo lief in de kar terwijl ik aan het passen ben…

Na het shoppen, besluit ik nog een rondje door het bos met woefje te doen. Dat vindt ze wel leuk en daarna rij ik over de Vaart naar de winkels. Er liggen al wat schepen voor het komende turfvaart weekend. Vanavond na 21.30 zullen er schepen met lichtjes binnenvaren heb ik vanmorgen gehoord.

Ik rijd naar de supermarkt maar er is een braderie en het is hartstikke druk. Dat wordt natuurlijk niks met mijn dure fiets en woef in de kar en net als ik weer weg wil rijden, zie ik iemand die ik herken. Een oudere man die ik ofwel van de camping ofwel van de tocht herken. Maar hij ziet mij ook en herkent mij van de camping. Hij biedt aan om even op de fiets en de hond te passen en ik snel naar binnen. Dat is toch wel weer heel leuk dat het zo kan! Ik haal gauw wat te drinken, een maaltijd en een rol koekjes waar ik enorm zin in heb en ga snel weer naar buiten.

Na de boodschappen rijd ik weer terug naar de camping en ruim mijn spulletjes op. Ik hang mijn kleding te drogen over de fiets en leg de hoes van de doggyride ook over de fiets te drogen. Ik ga heerlijk in het zonnetje thee met koekjes smikkelen en een beetje luieren.

Vanavond ga ik eten met mijn buurvrouw dus ik wacht rustig af totdat zij terug komt en daarna besluiten we wel wat we gaan doen. Ik heb inmiddels de pizzeria gezien waar zij het over had maar dat lijkt me een ongezellige tent eigenlijk. Als ze er (eindelijk) is, bespreken we wat we zullen doen. Niet te laat vertrekken voor een hapje en niet de pizzeria.

Als we weg rijden, komt er een gezin aan op de camping met spullen voor een tent. Ze zullen toch niet tussen ons in gaan staan op onze plekken? Dat is namelijk nu erg ruim omdat we allebei een kleine eenheid hebben. Ik besluit even terug te rijden naar onze plekken om het een beetje te bekijken en als ik zie dat ze willen gaan opbouwen, vraag ik of ze niet bovenop mijn tent willen gaan staan. Dat blijkt later nog een staartje te krijgen….

We vertrekken daarna voor ons etentje en voor 18 uur rijden we langs het plein in Appelscha om te kijken waar we zullen gaan eten. Buiten in de zon? Of toch binnen omdat het snel fris wordt? We weten het niet goed maar dan kijkt zij (heel slim) eens in het stempelboekje bij de advertenties. Verschillende tentjes bieden menu’s aan en een ervan lijkt erg lekker. Het is een ‘echt’ restaurant en het menu kost 20.50 voor 3 gangen die er lekker uitzien. Zij vindt het een goed idee en we gaan vragen of we welkom zijn met de hond ofschoon er een hond met een kruis op de deur staat. In de serre zijn we zeker welkom en zij gaat vast naar binnen met woef terwijl ik snel terug fiets naar de fietsenwinkel om mijn stuur vast te laten zetten. Dat is zo gebeurd en als ik terug kom, ligt woef al netjes op haar eigen matje te slapen. Daar heb je dus geen kind aan. We bestellen het menu en genieten van een heerlijke maaltijd. Vooraf carpaccio die een stuk lekkerder en beter is dan van het tentje aan het plein van gisteren. Daarna een zalmmoot en als toetje aardbeien met ijs en slagroom. Ik neem de aardbeien niet maar wil wel het ijs natuurlijk.

Het etentje was erg geslaagd en we besluiten nog even snel naar de supermarkt te rijden die tot 21 uur open is vandaag. Ik wil eigenlijk zaterdagochtend vertrekken en ik haal dan nog even snel broodjes voor morgen onderweg. Verder haal ik chocomousse en frambozen. Dat lijkt me nou echt heerlijk morgen!

Daarna rijden we terug naar de camping. Ik ga snel even douchen en we besluiten niet meer buiten te gaan zitten om wat te drinken omdat het al zo vochtig is. Een lekkere vroege avond even met tijd voor mezelf zie ik ook wel zitten en ik haast me naar het douchegebouw. Daar gebeurt iets vreemds want de eigenaresse wil even met me praten en voordat ik er erg in heb word ik enorm uitgescholden dat ik mensen weggejaagd zou hebben, dat ik me bemoeid had met plekken en weet ik veel wat al niet meer. Ik ben sprakeloos en zeg dat ik alleen had gevraagd of ze niet bovenop mijn plek wilden gaan staan. Nou ook dat viel verkeerd want die mensen hadden geklaagd en waren overstuur etc. Nou denk ik dat ik wel weet wie onheus is geweest. Er was iemand anders die geen trek had in deze mensen en ik was waarschijnlijk met mijn opmerking on top of that gekomen. Geen idee. Maar ze bleef maar tekeer gaan en zei ook nog dat ik 2 plekken in beslag nam. Daar viel mijn bek dus van open en ze beende weg met de mededeling dat ik voor een dubbele plek moest betalen.

Daar stond ik dan met mijn leuke avond voor mezelf. Beetje overdonderd eigenlijk. Dubbele plek? Mensen weggejaagd?

Ik ging douchen en en ben daarna nog en bij mijn buurvrouw gaan praten over dit gedoe. De plekken zijn enorm onduidelijk en we waren het er allebei over eens dat we beiden op 1 plek stonden. Letter G voor mij en H voor haar. Duidelijk als wat. Ik praatte ook met de overburen die ook al hadden gezegd dat de indeling niet erg duidelijk was. Vreemd allemaal maar niet leuk. Zoiets blijft toch een beetje spoken. Anja en ik spraken in ieder geval vast af dat we morgen samen zouden gaan betalen. Misschien zou de eigenaresse dan wel een beetje inbinden. Overigens was het ons ook niet duidelijk hoeveel 1 persoon eigenlijk moest betalen maar ik rekende uit dat ik voor 5 nachten dan maximaal 100 euro (met hond) zou moeten betalen en dat zou ze krijgen.

In de tent mail ik nog wat met S. over dit rare voorval maar ik neem me voor om in ieder geval morgen na de tocht te vertrekken. Niet leuk allemaal maar ik kan gelukkig wel het knopje omzetten. Ik ben hier om te fietsen en te genieten en ga nu eerst slapen.

Mijn matrasje maakte ik deze keer echt op en met het dekentje uit de auto bovenop het laken en dan pas de slaapzak. En dat ligt heerlijk. Ik ben gewoon een oen want ik had natuurlijk de Panyam 450 mee moeten nemen en niet deze dunne slaapzak en grote tent. Veel te koud.

Eerst slapen nu en morgen weer een dag fietsen! Het weer wordt weer prima dus we boffen enorm. Als alles goed blijft gaan, heb ik morgen bijna 280 km gefietst met woeffie! Wie had dat gedacht…..