17.06.2016 – krimpenerwaard – 13 km

Vandaag staat er eindelijk in het weekend minder wind dan de voorgaande weekenden. We hebben echter ook die dagen niet stil gezeten en hebben veel gefietst en gelopen. Maar met de kano op pad vinden we ook erg leuk, dus vandaag gaan we op pad! We besluiten het niet te moeilijk te maken en gaan op weg voor een rondje door de Krimpenerwaard. We kennen het Loetbos al, maar inmiddels heb ik een nieuwe route gevonden waar we nog niet eerder zijn geweest dus dat is leuk. Ik hoop dat ik het overdraag punt kan vinden aan het begin van de route, want ik zie op de kaart helemaal geen water, maar alleen land! Maar het zal allemaal best lukken en we hebben er ook zin in. Voor het eerst nemen we voor op de kano niet de zwarte Ortlieb zak mee, maar de rode ortlieb rack pack die we ook op de fiets gebruiken. Daar gaan de spulletjes in die we op de kano willen gebruiken zoals een broodje, het voer voor woef, een jasje eventueel en zonnebrand. Je kunt alles een stuk beter terugvinden in de rack pack dan in een donkere zwarte plunjezak dus ik ben benieuwd of het op de kano ook werkt.

De kielstang waarvan de veer gebroken is, is nog steeds kapot maar we weten dat de kano ook is op te bouwen zonder de veer. Maar ergens staat dat dus nog wel op een to-do-lijstje……

Gelukkig staat de kano inmiddels op de begane grond in de schuur bij S en niet meer op zolder dus de boel is wat sneller ingepakt dan normaal en al gauw zijn we op weg voor ons tochtje. We parkeren weer bij restaurant de Loet en gaan opbouwen. Het is nog lekker rustig dus we hebben volop plaats gelukkig. Deze keer boen ik de boegstangen weer met de waxsponsje zodat alles straks lekker makkelijk glijdt en ook kijken we deze keer eens nauwkeurig naar de andere stangen en verbindings stukken. We weten namelijk dat op de boegstangen aan een kant de boel een beetje gedraaid staat, en soms bouwen we op en zit er enorme frictie in het geheel. Het lukt dan uiteindelijk wel maar niet echt makkelijk.

Nu letten we goed op en tot onze verrassing zit de kano in 20 minuutjes in elkaar en zonder gedoe of ergernis. Eitje! Daarna verdelen we op ons gemakje alle spulletjes over de kano zoals de rack pack, fototasjes, watertjes, spullen voor woef etc.

Als alles klaar is, laten we de kano in het water en gaat woef er ook in. Het is heerlijk rustig op het water en ook op de fietspaden is het rustig. We varen eerst even richting de verhuur en gaan daarna kijken of we de route kunnen vinden. Onderweg merken we dat er iets is losgeschoten, maar dat is niet erg want we willen toch even insmeren en wat dingetjes doen. We varen dus een stukje door en gaan daarna even aan de kant en trekken de boot ook aan de kant. Meteen een eerste pauze momentje. Grappig genoeg zie ik op de kaart dat hier ook ergens het overdraagpunt zou moeten zijn en ik wandel even over het fietspad om te kijken waar dat water dan wel zou moeten lopen.

Ik zie inderdaad aan de andere kant van het fietspad het water verder lopen en er is ook een steigertje. Raar dat ze op die mooie kanoroute bordjes nu geen icoontje van een overdraag punt gemaakt hebben. Wij zijn hier al vaak langsgekomen maar hebben nog nooit gezien dat je aan de andere kant verder kunt varen! Als ik terug kom bij het bankje, geef ik woef meteen wat te eten zodat we straks eerst verder kunnen varen zonder weer iets te hoeven doen.

We laten de kano weer in het water en varen een klein stukje terug naar het steigertje om over te dragen. Als we de kar bij ons zouden hebben, dan hadden we wel over het fietspad kunnen lopen maar met de steigertjes kunnen we er ook heel makkelijk in en uit dus we doen het maar even via het water. Bij de steiger stappen we dus weer uit en brengen de kano naar de andere kant van het fietspad.

Daarna zijn we al snel weer op pad. Het is een hele andere omgeving dan door het Loetbos en het is eigenlijk wel mooi. Heel rustig ook! Het fietspad loopt aanvankelijk een stukje verder parallel aan het water maar even later slaan we rechtsaf en varen we tussen de weilanden waar je dus normaal niet kunt komen. Wel apart. Dit stuk is makkelijker dan de andere kant want er zijn veel minder lage bruggetjes en het is ook wat breder. Er is een heleboel te zien, want we zien een purperreiger, een zilverreiger, een torenvalkje, ijsvogeltjes en nog veel meer moois.

Slechts een enkel bruggetje is echt laag maar bijna alle bruggetjes zijn hoog genoeg om bukkend onderdoor te kunnen.

Onderweg zien we nog een ijsvogeltje rustig op een draad boven het water zitten en een stukje verder vliegt er eentje vlak voor ons uit over het water. Prachtig!

Na een poosje varen, besluiten we even weer aan de kant te gaan voor een pauze. Even lekker luieren, woefje uitlaten en een plakje cake eten en wat drinken. Dat is het leuke van het kanovaren. Je kunt er heel makkelijk uit en komt dan op plekken waar verder niemand is. We luieren dus wat, kijken over het water uit en wandelen een stukje met woef.

Eigenlijk zijn we dus gewoon ontzettend lui daar aan de waterkant…. we liggen wat, we zitten een beetje en wandelen een stukje. We eten en drinken wat en rommelen wat met woefje die alles leuk vindt zo.

Als we weer op pad gaan, is het nog even een dingetje om weer in de boot te komen. Er is nogal veel ruimte tussen de wal en de kano en S komt er niet helemaal droog in…. Gelukkig plettert hij niet in het water en gebeurt er verder niks, alleen is zijn broek een beetje nat. Maar de buitenbroeken drogen gelukkig snel dus het is geen probleem. Wafje komt er zonder problemen in. Een volgende keer moeten we de grondpin meenemen. Elke keer vergeten we dat. Ik kocht dat ding ooit voor de honden maar voor de kano is het erg handig omdat je dan makkelijker in een weiland de kano kunt vastleggen als er niets voorhanden is om de kano aan vast te leggen.

Daarna peddelen we weer rustig voorwaarts. Het is allemaal prima te vinden en we hebben zowel de route als de kanobordjes. Overigens staat er eentje op een rare plek na de bocht onder een bruggetje. Maar we gaan nergens verkeerd en het is erg leuk vandaag. Het volgende overdraagpunt staat verkeerd in mijn navigatie maar kijkend op de kaart denk ik het wel te kunnen vinden en dat klopt gelukkig. De kano bordjes staan er ook maar wederom zonder overdraagpunt icoontje. Echt onhandig. We leggen dus de kano weer aan en tillen de kano over het fietspad.

Hoewel we denken dat we een stuk meer last zullen hebben van de wind, gaat het allemaal heel gemakkelijk eigenlijk. Het valt allemaal wel mee.

Voor wie denkt dat woefje niet op haar gemakje is op de kano…..

Uiteindelijk komen we weer bij het fietspad waar we het eerste overdraagpunt ook hadden en daar leggen we weer aan en tillen de kano weer naar de andere kant van het fietspad. Kanopunt 13…. een bekend punt voor ons omdat dat het verste punt was op een van onze eerste routes door het Loetbos. Daar leggen we kano even in het gras en gaan weer wat drinken. S. laat woefje ook even uit terwijl hij wat spulletjes gaat weggooien.

Weer luieren we wat en liggen we wat in de zon. Het bedje van woefje is daar heel handig voor…. Maar na een tijdje moeten we toch weer eens verder. We denken dat het nog 4 km is naar het eindpunt en we willen nog even speuren naar het ijsvogeltje dat we aan het begin van de route hebben gehoord en gezien. Aangezien we dat beestje in mei ook hebben gezien op die plek, denken we te weten waar de broedplaats ongeveer is. We gaan dus weer verder.

Jammer genoeg horen we het ijsvogeltje wel maar omdat we waarschijnlijk teveel in de vliegroute liggen, zien we niets. Deze keer had ik wel mijn Pentax verrekijker mee die ik eindelijk eens tevoorschijn heb gehaald voor onze kano en fietstochtjes. Klein maar goed genoeg.

Daarna gaat het snel. Helaas geen jonge lepelaars zoals we op de route van 11 augustus gezien hebben..

Na 13 km zijn we weer bij het startpunt en leggen we de kano weer op de kant. Opruimen doen we ook als goed ingespeeld team. Deze keer kijken we echter goed hoe de buizen nu precies zitten omdat het op deze manier blijkbaar erg makkelijk gaat. Onder dit postje zet ik – voor eigen gebruik – even kort neer hoe we het moeten doen de volgende keer. We halen vervolgens snel de delen uit elkaar en ruimen het op. Daarna gaat S alles in elkaar rollen en in de zak doen, en laat ik woef uit. Dat laatste doen we altijd zo want ik kan niet helpen met het rollen en zo doen we allebei iets nuttigs. Als ik terugkom met woef, is S ook klaar met alles en zit de kano weer in de zak.

Het was weer een leuke middag en de route was mooi. Omdat het opbouwen zo soepel ging, was het ook gewoon weer helemaal fijn om te doen. Gauw weer een nieuwe ronde plannen!

Gegevens:

afstand: 13 km
weer: bewolkt, prima temperatuur, licht briesje, 18 graden.

Video: volgt

Kaart:

geheugensteuntje voor opbouwen:

logo linksvoor – boegstang met rechte 1e haak rechts opbouwen met de rechte kielstang. daar zit een stickertje met 1 op.

One thought on “17.06.2016 – krimpenerwaard – 13 km

1. guus

Prachtige tocht met de kano. Weer heel wat anders dan lopen of fietsen. Op deze manier zie je het mooie landschap van alle kanten, dat maak je niet overal mee.