02.07.2016 – garderen – 49 km

Vanmorgen hebben we in Garderen eerst ruim 20 km gelopen. Helaas in de gietregen maar dat is voor lopen niet zo erg. Daarna twijfelden we of we nog wel zouden gaan fietsen maar nadat we wat gegeten hadden in het dorp, klaarde het toch op en volgens Buienradar zouden we nu de regen gehad hebben. De fiets zag er niet uit maar we waren er nu toch en hadden ook alles voorbereid dus vooruit maar! Beginnen met onze 50 km route!

Al snel waren we dus klaar voor vertrek. Voor de zekerheid hadden we onze regenkleding aan maar die zouden we al heel snel gaan vervangen voor luchtigere kleding want het knapte uiteindelijk inderdaad op!

De route was snel gevonden met de knooppunt bordjes en de navigatie en al snel fietsten we garderen weer uit door het bos waar we vanmorgen gelopen hadden. Eerst richting Drie dan maar over het fietspad. Gelukkig was het rustig want met die kar op de smalle paden is ook niet makkelijk als het druk is. Na een half uurtje stopten we al om onze kleding te verwisselen en dat fietste een stuk lekkerder. Het was inmiddels eigenlijk heel aardig weer geworden! Fietsen ging goed en we dieselden vrolijk door en reden al snel langs de schaapskooi in Ermelo waar we vanmorgen hadden gelopen.

Vanaf daar richting Staveren. Grappig genoeg komen we daar dus nooit tijdens onze loopjes. Eerst zien we een mooie duiventil.

Daarna een mooi kerkje en naast het kerkje het landgoed. Ook prachtig om te zien met een groot en mooi aangelegd landgoed eromheen.

Staverden schijnt het kleinste stadje te zijn. Gek eigenlijk dat we dit niet kennen. Maar zo op de fiets kom je nog eens ergens in je eigen landje. De route is echt mooi en het weer inmiddels ook. Ik heb zelfs mijn jasje verruild voor mijn giletje en dat fietst lekker.

Een stukje na Staverden moeten we even wachten omdat de koeien naar een andere weide worden geleid. Er hangt een touw over de weg en de koetjes lopen braaf in de richting waar ze heen moeten zonder los te breken. Ook alweer leuk.

Het is heel rustig onderweg. Niet alleen gaat de route over rustige wegen en fietspaden, ook zijn er gelukkig maar weinig mensen op de been of op de fiets. Heerlijk zo en we zijn blij dat we toch gegaan zijn.

Als we op een heel rustig stukje komen, geven we wafje te eten en nemen zelf ook wat water. De doggyride is best vies geworden van al het water op de weg en ik maak ondertussen de kar een beetje schoner. Alles wat er nu vast af is, is maar vast weg.

Daarna worden we even verrast door een vreemd onverhard fietspad. Vanwege het weer is het natuurlijk onwijs blubberig en nat. We doen wafje maar even uit de kar en fietsen heel rustig verder. Ik hoop maar dat de doggyride straks niet totaal zwart en vies is na dit stukje ‘natuur’.

Inmiddels maken mijn remmen ook lawaai vanwege alle modder en blijkt mijn rechterblokje te dicht op de velg te zitten. Helaas hebben we niet het goede materiaal bij ons om iets te stellen maar bij bestudering van video’s later als we thuis zijn, blijkt dat het ook helemaal niet zo had gemoeten. Daar moet ik dus nog eens naar kijken. De remmen zijn echter al snel weer schoon en stil als we eenmaal verder rijden.

We rijden naar nieuw millingen en zijn dus onder de snelweg door gereden. Ook hier weer mooie natuur en open heide. Dat zal in augustus helemaal mooi zijn denk ik.

Als we op een pad met gigantische plassen komen, gaat de vaart er weer even uit vanwege de doggyride. Woefje mag weer even lekker lopen en krijgt wat te drinken. Ze is totaal niet moe van deze hele dag en de ochtend lopen en rent heen en weer. Volgende keer fluitje meenemen voordat ze een keer verdwijnt in haar enthousiasme. S. heeft trek gekregen en eet een Bifi worstje die standaard tegenwoordig in de tas zitten. Ik hoef niks maar ik nam ook een heel groot ijsje tussen de middag. Daar kan ik vast wel even op vooruit. We schieten nu inmiddels al lekker op qua route en ik geloof dat S. dat ook niet zo erg vindt…. We gaan nu weer terug richting de A1 om weer richting Garderen te fietsen. Even over de spoorlijn en daarna achterlangs de Burger King en de Esso. Grappig genoeg fietsen we daarna door een vakantiepark met chaletjes. Vanwege de opzet lijkt het net alsof we op een urbanisatie in Spanje rijden. Best leuk om te zien.

Als we over een bospad fietsen, rijden we langs een soort schaapskooi (denk ik). Aanvankelijk rijdt S. erlangs waarop ik een grapje maak en vraag of de foto commissie al naar huis is misschien…. S. zit er al een beetje doorheen qua fietsen maar gaat toch terug voor een kiekje. Ik wacht ondertussen even met woefje totdat hij klaar is. Ik ben toch minder wendbaar met de kar ook al maakt de nieuwe parkeerstandaard het wel makkelijker om te stoppen en te blijven staan.

Langzaam rijden we dan toch echt weer richting Garderen. Het is nog even afzien maar we schieten echt lekker op. Het pad is alleen niet echt prettig. Onverhard en vol met kuilen en ook nog een beetje vals plat omhoog. Zelfs ik mopper een beetje en al helemaal als woefje steeds gaat verliggen en gaat omdraaien. Dat zorgt niet bepaald voor een beetje tempo. S. zit er helemaal doorheen. Ik snap niet dat jij dit zo doet en de kar nog trekt. Ik ben helemaal dood. Maar dat komt vast goed en we trappen rustig voort. We zijn bijna weer bij een mooi verhard stukje en daar kunnen we lekker verder rijden naar de weg die ons rechtstreeks naar het centrum van garderen brengt. Nog 1000 meter schat ik en dat klopt wel.

Na 49 km staan we weer op de parkeerplaats. Het is nog steeds mooi weer. Wat een geluk hebben we gehad vanmiddag. Behalve de wind die af en toe stevig was, is het helemaal droog gebleven en was de temperatuur ook prima om te fietsen. De route was erg mooi en gelukkig ook lekker rustig.

We hebben zeker geen spijt dat we alsnog gegaan zijn. Ik heb ruim 20 km gelopen en bijna 50 km gefietst, S. heeft natuurlijk dan bijna 70 km gefietst. Ook woefje deed het prima met 20 km lopen en tijdens onze fietstocht ook steeds stukjes.

Terwijl S. zijn fiets op de auto gaat zetten, maak ik vast een beetje mijn fietsje schoon en begin daarna aan de doggyride. Met een handdoek en water uit de bidon ga ik aan de slag en dat lukt eigenlijk best goed. Het kost alleen wel tijd. Maar het gaat prima gelukkig. Als ik klaar ben, staan de fietsen op het dak en zitten alle spulletjes weer in de auto. S. ziet nog wat als hij de kar in wil klappen.

We gaan nog wat drinken en nog een tosti eten omdat het inmiddels al best laat is geworden. We besluiten woefje in de auto te laten slapen. Het is niet zonnig meer dus ze zal niet gebraden worden. Maar het lijkt me beter dan meenemen naar de ijsalon. Wij gaan lekker wat drinken en nog een ijsje eten en als we terug komen, ligt madam ook werkelijk heerlijk te slapen!

Al met al dus best een actief dagje. Morgen de fietsen schoonmaken, ketting smeren en cassette reinigen…. En op naar de volgende runs en fietstochtjes. Deze was in ieder geval geslaagd.