02.06.2016 – 4 abbeys cycle route – dag 2 – 52 km

Dag 1 staat hier

Ik ben vannacht om 04.00 klaar wakker. Het is winderig gebleven en mijn tentje klappert behoorlijk. In de ochtend blijkt een haring van de tent van S. los te zijn waardoor zijn tentje niet echt optimaal meer staat. Maar hij had er geen last van gehad blijkbaar. Ik maak twee fotootjes van mij en van waf in de tent.

Maar ik dommel ook weer verder tot de ochtend en word ik de vroege ochtend gewekt door een warme zon die in mijn tentje schijnt. De app voor de zonnestand op een bepaald moment werkt echt goed blijkbaar. Woef heeft al gegeten en om 7 uur kom ik maar eens in beweging. Ik zit even in de opening van de tent te genieten van het zonnetje. Heerlijk zo!

Ik maak een foto van onze tentjes in de tuin van het hotel en van S. die al in zijn tentje het matrasje aan het oprollen is. Alles is droog we hebben zelfs nauwelijks condens op de tenten. Niet verwonderlijk met de wind denk ik maar het is wel prettig.

We gaan alvast wat opruimen voordat we gaan ontbijten bij het hotel en proberen ook de luifel op te zetten met de poles. Voor het eerst hebben we nu de benodigde scheerlijntjes daarvoor bij ons (die ik overigens eerst niet kan vinden). Dat is heel gemakkelijk en geeft de tent een mooie voortent met ‘dakje’. Goed bij veel zonneschijn maar ook bij eventuele regen. Prima tent echt een veel betere qua opties dan de Guam (die vooral groot is maar een aantal onhandige dingen kent).

Om 8.15 lopen we naar het hotel voor ons ontbijtje. Daar heb ik reuze veel zin in want ik weet uit 2015 dat ze allemaal lekkere warme dingen hebben om uit te kiezen. Een mooi begin van de fietsdag dus!

Het smaakt allemaal heerlijk maar gek genoeg maken we geen foto’s van ons lekkers. Ik geniet van mijn warme worstjes, scrambled egg en bacon en neem daar lekker toast bij. Verder vullen we onze bidons, maken gebruik van het toilet en gaan afrekenen. Voor het diner, de tent pitch en het ontbijt waren we totaal 45 pond kwijt. We hebben niets betaald voor de tentjes overigens. Daarna gaan we terug naar de tuin om de laatste tent op te ruimen en de fietstassen in te pakken.

De doggyride wordt weer vastgezet met de tang die we gisteren in Kelso kochten. Fijn dat we dat nu gewoon kunnen doen en nodig ook want alles trilt blijkbaar los onderweg.

Net voor 10 uur rijden we (eindelijk) weg van het hotel. Rustig aan gedaan, alles klaar gemaakt en nu op weg. Het is stralend weer en we hebben ons weer goed ingesmeerd.

De route is meteen al erg mooi. We moeten even een stukje terug om weer op de route te komen. De weg loopt nu heerlijk naar beneden. Geen wonder dat ik hier wat moeite mee had zo aan het einde van de dag gisteren! Maar nu is het een heerlijk begin. Het heuvelachtige landschap om ons heen is geweldig en het zonnetje schijnt. Gelukkig is de wind ook gaan liggen dus het wordt een mooie fietsdag denken we.

Vanaf hier is de eerste stop nu Cressford Castle. Daar liep ik vorig jaar aan het einde van dag 1 op de St Cuthberts Way ook langs op weg naar het hotel. Wat had ik er toen genoeg van die dag! Ik was op dat punt vastbesloten om de volgende dag niet meer door te gaan. Wat een eind en wat een warmte toen. Maar natuurlijk ging ik gewoon door – geholpen door het ontbreken van enige verbinding met de buitenwereld in het hotel – en werd het super. Leuk is het dus nu om hier te fietsen en vanaf de andere kant aan te komen. Schitterend weer, net zoals vorig jaar en geweldige uitzichten naar het castle.

Al snel hebben we de klim gemaakt en zijn we bij het castle. Natuurlijk gaat woefje hier even uit de kar en gaan wij even rond het castle kijken. Lekker even de benen strekken ook al zijn we pas net een kwartiertje op weg.

Onze fietsjes staan tegen het hek en ik vind dat wel grappig. Normaal ben ik met de benenwagen op pad en nu ineens met de fiets en met woefje. Het is ontzettend leuk om zo samen met S. onderweg te zijn en te genieten van deze mooie omgeving. Hadden we gisterenochtend nog een beetje de pest in over de route, dat was na Kelso totaal verdwenen. Vanaf dat moment was het mooi en ik vermoed dat de route vandaag ook erg mooi zal worden. Makkelijk is het niet zo met die kar maar ook vandaag hangt de doggyride achter mijn fietsje. Tot nu toe gaat het goed.

We gaan pas weer 25 minuten later op pad. Ongelooflijk eigenlijk dat al dit soort dingen zoveel tijd kosten. We hebben de tijd ook, het maakt vandaag totaal niet uit wat we doen en hoe langzaam we zijn. Maar het is wel de reden waarom je dus geen 100 km dag maakt als je op deze manier ‘reist’. Overigens haal ik dat met doggyride in dit landschap uberhaupt niet maar dat terzijde.

We genieten echt met volle teugen van het landschap. Het is hier natuurlijk vrij ‘leeg’ maar het is erg mooi met de hoogteverschillen (of misschien vanwege de hoogteverschillen). Wat een prachtige dag en wat heerlijk om zo onderweg te zijn. Het fietsen gaat ook wel goed en we rijden alweer een tijdje inmiddels. Het loopt langzaam tegen 12 uur.

Omdat het weer goed is, het zonnetje schijnt en het ook inmiddels 12 uur is geworden, besluiten we maar gewoon langs de weg in het gras te gaan zitten. Er rijden geen auto’s en het is een hele stille en vredige plek. We kiezen een plekje bij een hek met een grote groep koeien die ons nieuwsgierig bekijken.

Woef krijgt lekker te eten en S. laat haar een plasje doen. Verder luieren wij wat op het gras en genieten van het zonnetje en de geluiden van de koetjes achter ons in het veld.

Na 30 minuten zijn we wel uitgeluierd en gaan we weer op pad met onze fietsjes. Ik had al gezien dat de weg eerst even wat omhoog zou lopen maar dat lukt misschien wel. Maar het eerste klimmetje gaat wel maar zo direct na de rust moeten onze benen weer even wennen en moeten we toch afstappen en de boel naar boven duwen.

Maar daarna kunnen we gelukkig weer lekker verder fietsen en genieten van het landschap. De weg blijft wel aardig heen en weer golven qua hoogteprofiel. Wat zal ik sterk worden. Gelukkig rijden we wel een klein stukje door een schaduwrijker gebied met veel bomen. Even lekker zo na al die zonneschijn.

Inmiddels zijn we al in de buurt van Jedburgh. Hier kunnen we weer een abbey zien en ik weet nog wel een aardig plekje bij de rivier waar we kunnen zitten. Onze vorige stop was dus eigenlijk niet zo goed gepland want Jedburgh is echt wel iets om even pauze te nemen en we hebben net al een half uur geluierd. Maar zo komt de dag nu eenmaal en we rijden niet met of op een klok dus vooruit maar.

We komen grappig genoeg aan de kant van de abbey het stadje inrijden en kunnen dus zo naar de rivier rijden. Daar gaan we even zitten om te kijken en wat foto’s te maken.

We vragen een motorrijder om een foto van ons te maken en raken aan de praat. Hij is in zijn eentje aan het touren en gaat naar Skye. Nog wel een stukje voor de boeg dus! Met ons fietsje zou dat heel wat langer duren.
S. gaat even een ommetje maken met woefje en even naar een kunstwerk kijken dat hier ook aan de waterkant staat. Omdat hij er niets aan vindt, maakt hij geen foto. Tsja…. wel jammer voor ons verslagje want ik vond het wel leuk vorig jaar. Met de benenwagen ben je toch wel heel flexibel om ergens even heen te lopen voor een kijkje of een kiekje. Met de bepakte fietsen en de doggyride ben je toch meer aan de fiets gekluisterd in gebieden waar het druk is en moet je dus afwisselen met elkaar wie er weg kan of niet.

Na een half uurtje gaan we weer op pad. De route voert ons nu weer terug richting Melrose. Eerst even door het stadje en dat doen we te voet voor het eerste stuk. Zo kunnen we de abbey nog even bekijken aan de andere kant.

We kijken ook nog even bij de oude gevangenis. Er is veel te zien in Jedburgh maar we kunnen natuurlijk niet alles bekijken. Het centrum is mooi en ligt rond de abbey. Er zijn een paar winkeltjes en gekleurde huizen.

We zetten de fietsen even op een pleintje omdat ik even naar het toilet wil en de bidons moet bijvullen. Daarvoor moet ik helaas weer helemaal terug naar de abbey maar dat is niet zo erg. Even wandelen is ook wel lekker.

Als ik terug ben, zeg ik dat S. maar even bij het jail museum op de heuvel moet gaan kijken. Dat is met de fietsen niet zo handig maar eigenlijk zie je het gebouw al halverwege de heuvel. S. begrijpt me kennelijk verkeerd want hij komt nooit meer terug…. Maar dit is de foto….

Uiteindelijk gaat S. bij de coop nog wat broodjes halen voor onderweg want onze platgedrukte sandwiches van gisteren zijn niet meer zo erg lekker eigenlijk.

Uiteindelijk kunnen we dan eindelijk weer verder rijden…. Het is inmiddels ruim na 14.30 en het was toch echt 13.15 toen we Jedburgh in kwamen rijden. Lekker opgeschoten dus!

Gelukkig weet ik een stukje de weg want het bordje met de fietsroute staat op een beetje gekke plek en is een beetje verborgen achter een gebouw. Maar al snel rijden we langs het water. Ik herken hier alles nog want toevallig loopt de wandelroute hier dus ook langs.

Daarna moeten we even goed op de kaart kijken. Als we de weg willen oversteken, staat het fietsbordje aan de overkant van de weg en wijst naar rechts. De BAW loopt naar links weet ik en loopt achterlangs de rugby club over een verhard pad en slaat daarna rechtsaf de velden in. Wat vreemd en we turen nog eens op de kaart. We besluiten gewoon linksaf te slaan want rechtsaf gaat toch echt terug het stadje in. Dat fietst even wat ongemakkelijk omdat je niet verkeerd wilt rijden en zeker niet met deze heuveltjes. We kunnen namelijk eerst een stukje naar beneden en niks is vervelender dan weer terug te moeten en dan heuveltje op. Maar ik ben vrij zeker van mijn zaak en we rijden door. Niet veel later zien we ook de afslag voor alle wandelroutes die rechtsaf de velden inslaan. S. is nog even ongerust of ik het wel goed doe maar ik weet het zeker. Die velden wil je niet op met de fiets en nu staan er ook weer bordjes. Kind kan de was doen (als je maar een kaart bij je hebt dat is duidelijk).

De route is hier ook weer erg mooi. Overal vergezichten, koeien en bloemen. In de verte doemt Waterloo Monument al hoog op Peniel Heugh al op. Dat ding is opgericht ter nagedachtenis aan the Duke of Wellington. Daar komen wij niet dichter in de buurt. Tijdens mijn run kwam ik er wel dichterbij.

We rijden weer verder en schieten best op qua afstand ineens. We hebben maar een half uurtje gereden nog maar het gaat prima allemaal. We rijden nu richting Jedfoot en Nisbet en steken straks de Teviot weer over.

Omdat de route best aardig opschiet qua afstand, besluiten we woef even een plasje te laten doen en wat te drinken en te eten. We kiezen daarvoor een plekje uit maar dat is niet echt een leuke plek in een weiland met hard gras en zonder uitzicht. Verkeerd gekozen dus. Niks aan te doen, we zitten nu en eten een broodje dat we bij de Coop haalden in Jedburgh.

Na 15 minuten gaan we weer op pad richting Harestanes. Daar rijden we voorbij en ik krijg nog de vraag ‘of Harestanes niet iets was om te gaan kijken’. Ja duh… dat levert ons eerste ergernisje op. Ja alles is leuk om te bekijken maar had je zelf al even van te voren gekeken wat er zoal op de route te zien was? Nou ja, zulke dingen horen er ook bij natuurlijk maar nee, we gaan dus niet (meer) kijken want ik ben er voorbij gescheurd.

We rijden nu richting Ancrum. Daar is verder niets te zien, alleen de mooie omgeving.

Dan gaan we verder en route richting Bewlie. Bijna mis ik de afslag maar gelukkig ziet S. het bordje met het teken ‘doodlopende weg’. Vreemd dat er voor fietsers niets staat. Maar al snel begrijpen we wel waarom de weg doodloopt. Je loopt je er ook bijna dood op. Lekkere helling en al snel duw ik hijgend als een pakpaard mijn fietsje met de doggyride omhoog. Waf dartelt vrolijk naast me over de weg waar verder niemand rijdt. Nou ja weg…. het wordt langzamerhand meer een pad en het wordt ook steeds steiler allemaal.

Als we op de top van de heuvel zijn puffen we even uit. Daarna denken we verder te kunnen rijden maar dan gaat de weg zo steil weer naar beneden met rollende stenen en zand dat ik weer afstap. Dat ga ik dus niet doen met de kar achter me aan. Zo wandelen we verder en komen ineens bij het ford met het bruggetje erlangs voor wandelaars. We steken Ale water over en kunnen zo eindelijk weer verder rijden.

Nu schiet de route ineens echt op. Het is inmiddels 17 uur geweest en we gaan weer een plekje zoeken om onze laatste rustpauze te houden voordat we weer in Melrose aankomen. Zo lang mogelijk willen we genieten van de tocht en de mooie dag. Er lijkt op de kaart nog ergens een watertje aan te komen en dat is misschien een mooie plek voor een pauze. Voorlopig rijden we eerst nog even door over de rustige weg richting Bowden. Heel in de verte zien we de heuvels van Eildon Hills ook al liggen.

Dan zien we ineens een weiland waar we wel even onze pauze kunnen houden. Het is inmiddels bijna 18 uur dus een mooi moment zo aan het einde van de dag.

Ik lig heerlijk te doezelen in het zonnetje. Wafje vindt ook alles nog steeds leuk en doet het prima. Misschien moeten we toch op een of andere manier haar vaker laten lopen. Ik denk dat dat toch wel fijner is voor haar, ook al is ze er veel uit, kan ze plassen, eten en drinken.

Na ruim 40 minuten gaan we weer op pad voor het laatste stukje. Als ik op de kaart kijk en het hoogteprofiel bestudeer, gaat dat nog helemaal niet zo meevallen eigenlijk. Maar we gaan het zien. Het rijden gaat wel aardig ook al gaat het langzaam zo met de klimmetjes. We zien nog schattige lakevelder kalfjes in de wei.

We moeten aanvankelijk eerst flink stijgen maar het is allemaal te doen. Dan rijden we ook ineens langs dat meertje war we eigenlijk hadden willen pauzeren. Dat ziet er schitterend uit met vlonders langs het water waar je kunt zitten. Beetje jammer want dat was een erg mooie plek geweest! Maar goed, we zijn nu alweer aan het rijden en nu gaan we door naar Melrose.

Ineens zien we Melrose ook al liggen in de verte en…. in de diepte. De stijging die we gehad hebben, verandert nu in een enge steile afdaling. Ik rijd daar dus heel langzaam af en mijn remmen maken overuren. Met de kar die je zo de heuvel af duwt is dat gewoon niet prettig rijden dus het gaat redelijk langzaam. Maar Melrose komt al dichterbij..

En dan rijden we ineens Melrose weer binnen om klokslag 19 uur. Het einde zit er bijna op en dat voelt best gek. Het was heel leuk maar vooral intensief. Je hebt het idee dat je dagen achter elkaar bent weggeweest. Zo op de fiets ligt de hele wereld voor je open op een heel andere manier. Ik vind dat met de benenwagen altijd al bijzonder maar zo met de fiets ook. Toch ben ik verrast dat we zo lang doen over een geringe afstand. Want met de benenwagen ben ik langer onderweg geweest qua afstand op de eerste dag van de BAW notabene! Op een of andere manier voelt dat raar. Ik had gedacht dat we met de fiets veel verder zouden kunnen komen eigenlijk en niet ook rond die 50 km zouden blijven hangen. Voor woef is dit natuurlijk ideaal want zij kan nu op elke afstand die we willen afleggen gewoon lekker mee.

Er staan twee kerkjes vlak bij elkaar in Melrose. Even een kiekje voordat we weer bij de abbey zijn!

Dan rijden we alweer het centrum in en rijden de parkeerplaats bij de abbey op. De auto staat er nog en het is heerlijk rustig. We hebben precies 100 km gefietst deze twee dagen.
Nu gaan we eerst alles opruimen en dan nog even een stukje wandelen met woef en aan de andere kant van de abbey kijken.

Het opruimen gaat heel soepel. S. vouwt de kar op en zet de Fuji op het dak en de Koga achterop. Ik haal alle losse dingen van de fietsen, haal alle tassen eraf en berg alles in de auto op. Binnen 15 minuten is alles opgeruimd en staan de fietsen op de auto. Nu gaan we nog even rondkijken.

Rond 19.30 rijden we weer weg uit Melrose na twee geweldige dagen. Dat was een geslaagd beginners avontuur waarbij we qua materiaal geluk hebben gehad denk ik. Geen gekke dingen gehad onderweg!

We gaan in Galashiels nog even wat voor woef halen en daarna rijden we over een idioot toeristische route weer naar huis. Dat duurt lang maar uiteindelijk komen we veilig weer bij de cottage. Vannacht maar lekker dromen over een nieuw avontuur want dit riekt natuurlijk naar meer! Mocht het weer nou een beetje goed blijven… wie weet!