25.11.2017 – hulshorst – 12 km

Vandaag vertrek ik weer voor een rondje. Gisteren kwam er niets van omdat ik een oefensessie had georganiseerd voor 11 man. Ik heb het examen op 14 december maar de ronde begint op 4 december. Het was een heel gedoe maar S. had me onwijs geholpen om alles klaar te krijgen en een schema te maken met rotaties voor stations. Het was wel bijzonder om te zien dat er gewoon 10 auto’s op het terrein passen en er kwam ook iemand op de fiets. Maar vandaag ga ik dus wel op pad voor een ronde. Het is ineens ijskoud geworden en ik trek voor het eerst een dikker shirt aan om te gaan lopen. Ik ben niet erg snel nog op het zachte zand en ik sta vaak stil om op de kaart te kijken. Ik krijg het dus ook sneller koud dan normaal. Ik ben even bang dat het te warm zal zijn maar ik ben blij dat ik voor de warmere variant heb gekozen en ben ook blij dat ik dat alvast had ingepakt want ik heb nog maar weinig spullen hier.

Woef en ik vertrekken niet erg vroeg maar uiteindelijk lopen we dan toch rond 9.30 richting de snelweg om over te steken en te starten. Ik sla deze keer eerst maar eens linksaf richting het Willemsbos en ga daar iets verder de route verkennen die ik eergisteren ook gelopen heb. Zo pak ik elke keer een nieuw stukje erbij en kijk ondertussen op de kaart waar ik ben en hoe ver het van punt naar punt ongeveer is. Anders leer ik het nooit. Op die manier duren de routes wel erg lang momenteel voor een relatief geringe afstand maar dat komt wel weer.

Ik loop langs de voederplaats voor de herten en besluit verder rechtdoor te lopen. Tot mijn verrassing zie ik een paar lopers parallel aan mij lopen. Als ik goed kijk, zie ik dat het wel een hele lange slinger lopers is en ik denk dat er een loop georganiseerd wordt. Maar blijkbaar loopt er dus nog een pad naast het brede pad waar ik nu op loop. Volgende keer maar eens kijken. Mooi is het hier wel trouwens en ook stil. Ik loop nog een stukje verder en sla ergens rechtsaf. Eigenlijk moet ik heel nodig plassen en aangezien het hier heel stil is, ga ik toch snel even zitten. Dat lucht wel op en ik kan er dus weer even tegen.

Als ik verder loop, zie ik ineens dat mijn paadje dood loopt. Ik zie weer een voederaar en een liksteen maar verder kom ik niet. Merkwaardig want op de kaart staat echt een pad. Ik keer om en loop terug en sla rechtsaf. Dat is nou ook niet echt een veelgebruikt pad zo te zien maar we komen er wel gewoon overheen. Aan het einde kom ik op een fietspad en dat zal straks uitkomen op het stukje dat ik al eerder liep en dat is prima voor vandaag. Stukje nieuw en stukje bekend terrein zodat het een beetje gaat opschieten tenminste.

Ik loop dus gewoon door over het fietspad, loop de splitsing met de Brandsweg voorbij en loop dus nu tegengesteld aan de route van een paar dagen geleden. Ik kom weer langs de kijker en de verschillende soorten heide en sla daarna rechtsaf. Ik moet dus nu weer over het vervelende natte en rulle pad vanwege de machines die bezig zijn met de bomen rooien. Maar het is wel iets beter dan een paar dagen geleden en ik weet ook nu hoe ver het is en dat maakt ook al uit.

Woef en ik hobbelen rustig verder en komen op het prachtige open stuk uit en zien het nu vanaf de andere kant. Prachtig en ik geniet met volle teugen. Er ligt op de plassen een heel dun laagje ijs. Apart dat het al zo koud is!

Na een stukje kom ik weer bij de splitsing met de Klarenweg en omdat ik mountainbikers zie op het pad langs het hek, kies ik voor een pad voor wandelaars. Later zie ik pas dat het een ruiterpad is en daar kom ik dus nauwelijks overheen. Maar langzaam gaat het ook en uiteindelijk kom ik gewoon bij de zandverstuiving uit waar ik zijn moet. Ik lees later dat hier ook Klapeksters zitten dus dat wordt nog een uitdaging om deze te vinden. Ik klauter omhoog en geniet van het uitzicht. Het is en blijft mooi en deze route was ook weer heel afwisselend met het mooie bos en de zandverstuiving.